A Hungaroringen nyert először Forma–1-es futamot Alonso, Button és Hill, de utóbbi aztán eltűnt Palik László elől. A Magyar Nagydíjon ültek be Forma–1-es autóba azok a magyar versenyzők, akik közül senkinek nem sikerült a pályafutása az autósport csúcskategóriájában. Itt avattak világbajnokot 2001-ben, itt szenvedett brutális balesetet Massa, és itt lett tizenöt másodpercig híres az bajnokság egy epizódszereplője.

Érdekes történet, hogyan került Magyarországra a Forma–1, és hogyan épült meg rekordgyorsasággal a mogyoródi pálya, miután a városi helyszínötletek elbuktak – meg is írtuk korábban.

Már a Hungaroring megépítése is csoda volt

Ma mindenki a Hungaroringre figyel. Mi is.

Ez 1986-ban volt, bőven elég régen ahhoz, hogy válogathassunk azokból a pillanatokból, amelyekre akár évtizedekkel később is emlékszünk.

Piquet megelőzte Sennát, de még hogy!

Nemcsak politikai és gazdasági szempontból számított izgalmasnak az első Magyar Nagydíj, a kilátogató 200 ezer néző is remek versenyt láthatott. A legszebb és azóta is a legtöbbet emlegetett manőver Nelson Piquet nevéhez fűződik, aki az 55. körben a belső íven próbálta megelőzni Ayrton Sennát, de elfékezte magát, ezért Senna visszaelőzte. Két körrel később ismét megpróbálta, ezúttal külső ívről, és szinte driftelve tartotta előtte helyét. Megérdemelten nyerte meg az első kelet-európai versenyt.

Kesjár és Baumgartner Forma–1-es autóba ült

1987-ben, a második Magyar Nagydíj hétvégéjén – versenyprogramon kívül – Forma–1-es autóba ült egy akkor huszonöt éves, de addigra más sikerek mellett többszörös gokart- és Formula Easter-bajnok magyar fiú: Kesjár Csaba. Sokan gondolták úgy, azt a három kört számos követi majd még a Forma–1-ben, magyar cégek is mögé álltak, így került még közelebb a csúcskategóriához, az NSZK bajnokságban induló, élmezőnybe tartozó Schübel csapathoz a Forma–3000-be.

1991-ig tartó szerződésében arról is rendelkeztek, mi lesz, ha Csaba időközben a Forma–1-be igazol. Erre nem kerül sor: máig tisztázatlan körülmények között, 1988 júniusában egy edzésen meghalt.

60 éves lenne Kesjár Csaba, az első magyar, aki Forma–1-es autót vezetett

Huszonhat éves korában halt meg máig tisztázatlan okokból.

Több mint másfél évtized múlva adódott ismét lehetősége egy magyarnak Forma–1-es autóba ülni, megint éppen a Hungaroringen. Baumgartner Zsolt szintén fiatalkora óta gokartozott, több bajnokságban is szerepelt, majd a Jordan tesztpilótája volt. Amikor a 2003-as Magyar Nagydíj szombati szabadedzésén Ralph Firman kocsijának hátsó szárnya leszakadt, elvesztette a tapadást, és a gumifalba csapódott, Baumgartner ugrott be a helyére.

Motorhiba akadályozta meg, hogy az első magyar F1-pilótaként, ráadásul a Hungaroringen bemutatkozva célba érjen. Két héttel később, Monzában viszont már sikerült a 11. helyen beérnie, következő évben, a gyengécske Minardi pilótájaként pedig Indianapolisban pontot is szerzett.

Hova tűnt Damon Hill? Hova tűnt Damon Hill?

1997-ig Héder Barna neve kapcsolódott Palik Lászlóhoz, akkortól viszont Damon Hill. Ez is a Hungaroringen történt: Hill 24 másodperces előnnyel kezdte meg a Magyar Nagydíj utolsó körét, ami hihetetlen eredmény volt a futottak még kategóriában versenyző Arrowstól. „Bírja ez az autó még, kérem tisztelettel” – mondta Palik kommentátor.

„A dráma megtörténik!” – kiabálta nem sokkal később: a kocsi mégsem bírta, lelassult, Jacques Villeneuve megelőzte, ő lett az első, de Hill még így is bedöcögött vele a második helyre. A képernyőről viszont eltűnt, ezért Palik és Dávid Sándor Johnny Herbertnek adta a második címet, elhangzottak a legendássá vált kérdések, aztán csak meglett Hill, és kiderült, hogy meg tudott annyit tartani az előnyéből, hogy a dobogó középső fokára állhasson. Ez egyébként az Arrows valaha elért legjobb eredménye.

Schumacher és a Ferrari a Hungaroringen lett világbajnok

Az akkor még csak háromszoros világbajnok, Michael Schumacher 2001-es éve csodásan indult: igaz, hogy San Marinóban és a hazai nagydíján nem szerzett pontot, a többi futamon viszont az első vagy a második helyen végzett. A Magyar Nagydíjon is az első lett, öt versennyel a pontverseny vége előtt, már a Hungaroringen megnyerte a világbajnokságot, és a kettős győzelemnek hála – mögötte csapattársa, Rubens Barrichello végzett – a Ferrari is Magyarországon érdemelte ki a konstruktőrök világbajnoki címét.

Felipe Massa brutális balesete

Talán 1986-ban sem szerepelt annyit a motorsporthírekben Magyarország, mint 2009-ben. Az apropó egy durva baleset volt: az időmérőn Felipe Massát fejbe találta egy, Rubens Barrichello autójáról leszakadt rugó, és Massa eszméletlenül vágódott bele a gumifalba. „Mindegy, de mozog” – nyugodott meg Czollner Gyula kommentátor, amikor látta, hogy a mentőautóból a mentőhelikopter felé szállítva a pilóta megmozdult a hordágyon.

Massa 2010-ben, a Magyar Nagydíjon, egy évvel a balesete után. Mázlija volt, és az orvosok is kitettek magukért (Forrás: Mark Thompson/Getty Images)

Massát életveszélyes állapotban szállították a Honvédkórházba, ahol homlok- és arccsonttöréssel műtötték, és napokig kérdéses volt, megússza-e maradandó sérülés nélkül az ütközést. Szerencsére, pontosabban a profi magyar orvoscsapatnak hála megúszta, Massa a következő évben személyes köszönte meg nekik.

A seggfej és a gyerekes

A 2017-es Magyar Nagydíjon Kevin Magnussen leszorította az őt kívülről előzni próbáló Nico Hülkenberget. Magnussen ezért öt másodperc büntetést kapott, de ezzel nem zárult le az ügy: amikor a futam után nyilatkozott egy tévécsatornának, Hülkenberg odament hozzá, és gratulált a sportszerűtlenségéhez. Magnussen rögtön reagált, és a golyóinak a leszopására szólította fel pilótatársát.

Hülkenberg egy másik interjúban „seggfejnek” nevezte Magnussent, akinek egyébként igyekezett súlyosabb büntetést kérni, ami Günther Steiner, a Haas és Magnussen főnöke szerint „gyerekes, éretlen”.

Inoue Taki karrierjének legemlékezetesebb pillanatai

A Forma–1-be vagy tehetséggel, vagy pénzzel lehet bekerülni – a japán Inoue Takinak utóbbiból volt több. Egy teljes szezont szerepelt a bajnokságban, de ez is elég volt ahhoz, hogy örökre megjegyezzük. Ehhez még csak pontot sem kellett szereznie, elég volt, hogy 1995-ben elfüstölt a kocsija, ő pedig maga is segíteni próbált az oltásban, végül azonban az érkező orvosi kocsi, egy Tatra gázolta el.

A hétvégén ismét Magyar Nagydíj, minden fontos eseményről beszámolunk majd.

(Nyitókép: Rubens Barrichello, Jean Todt, az akkori csapatfőnök, és Michael Schumacher a 2001-es Magyar Nagydíj után. Forrás: Clive Mason/Getty Images)

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Több mint 500 lóerős családi szabadidő-autó a Kia EV9 GT

További cikkeink a témában
Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!
Hirdetés