Nagyon úgy tűnik, hogy a jövőben csak olyan autó lehet majd ötcsillagos biztonságú, amiben nem tesznek ki fontos funkciókat az érintőképernyőre, a menüben böngészés ugyanis veszélyesen elterelheti a vezető figyelmét – erre végre az Euro NCAP-nál is rájöttek.
Az Euro NCAP nevét a független töréstesztekről ismerheted, és a nemzetközi szervezet az utóbbi időben évről évre szigorítja a feltételeit, hogy ne lehessen olyan könnyen megszerezni az ötcsillagos minősítést. Sokáig csak az autók törésbiztonsága számított, de a töréstesztek után újabban a vezetéstámogató funkciókat is vizsgálják, és ma már nem lehet ötcsillagos egy autó, ha nincsenek benne ezek a többnyire hasznos asszisztensek.
Hamarosan tovább bővülhet az Euro NCAP kritériumainak sora, derült ki az Auto Expressben olvasható interjúból. Richard Schram, a szervezet műszaki igazgatója elmondta:
rá kell venniük az autógyártókat arra, hogy az olyan fontos funkciókat, mint az ablaktörlő, az irányjelző és a vészvillogó, továbbra is egyszerűen elérhető, könnyen kezelhető fizikai kapcsolókra tegyék, nem pedig az odafigyelést igénylő érintőképernyőre vagy érintőgombokra.
Persze az újabb autókban jócskán megnőtt a funkciók száma, és elképzelhetetlen, hogy mindegyiknek külön kapcsolója legyen.
A dizájnerek ezzel párhuzamosan a letisztult stílusú műszerfalakat részesítik előnyben, ezért a legtöbb új autóban az érintőképernyők vették át a hatalmat: egy a kormánykerék mögött a műszereknek, egy pedig középen minden más funkciónak. Hogy ezeken kívül hány fizikai gomb marad, az már csak az autógyártón múlik.
Mindent a képernyőre? Mindent azért ne!
Sokszor az autógyártók túlzásba viszik az egyszerűsítést, amikor már a klímaberendezést is csak az érintőképernyőn lehet állítani, de szerencsére az is előfordul, hogy a vásárlói visszajelzéseket figyelembe véve egy páran visszafordulnak: a Volkswagen például nemrégiben elvetette a kormánykeréken lévő érintőgombokat, a Škoda pedig a Superbbel visszatér a klímaberendezés hagyományos kezelőfelületéhez.
Nem elsősorban ezekre az esetekre gondoltak az Euro NCAP-nál, hanem azokra a gyártókra, amelyek még a legfontosabb funkciókat is elrejtik. A Tesla például a kormánykerék érintőgombjaira tette az irányjelzőt és az ablaktörlőt a megújult Model 3-ban, amivel egyszerűsíteni akartak, de csak körülményesebb lett a kezelése.
A jövőben csak azok az autók lehetnek tehát ötcsillagosak, ahol ezeket a funkciókat a hagyományos módon lehet majd elérni.
Mindezek után kíváncsian várjuk, mire jutnak az Euro NCAP-nál, és örülnénk neki, ha az olyan gyakran használt funkciókat, mint a klímaberendezés vagy az ülésfűtés sem csak az érintőképernyő adott menüjéből lehetne kezelni menet közben.
Ez is érdekelhet: