Nagyon úgy tűnik, hogy a jövőben csak olyan autó lehet majd ötcsillagos biztonságú, amiben nem tesznek ki fontos funkciókat az érintőképernyőre, a menüben böngészés ugyanis veszélyesen elterelheti a vezető figyelmét – erre végre az Euro NCAP-nál is rájöttek.

Az Euro NCAP nevét a független töréstesztekről ismerheted, és a nemzetközi szervezet az utóbbi időben évről évre szigorítja a feltételeit, hogy ne lehessen olyan könnyen megszerezni az ötcsillagos minősítést. Sokáig csak az autók törésbiztonsága számított, de a töréstesztek után újabban a vezetéstámogató funkciókat is vizsgálják, és ma már nem lehet ötcsillagos egy autó, ha nincsenek benne ezek a többnyire hasznos asszisztensek.

Hol vannak azok az idők, amikor még a törésteszten múlt a csillagok száma? A Rover 100 mondjuk ezért a produkcióért már 1997-ben is csak egy csillagot kapott
Ma már nem elég jól törnie egy új autónak, a vezetéstámogató rendszereket is vizsgálja az Euro NCAP

Hamarosan tovább bővülhet az Euro NCAP kritériumainak sora, derült ki az Auto Expressben olvasható interjúból. Richard Schram, a szervezet műszaki igazgatója elmondta:

rá kell venniük az autógyártókat arra, hogy az olyan fontos funkciókat, mint az ablaktörlő, az irányjelző és a vészvillogó, továbbra is egyszerűen elérhető, könnyen kezelhető fizikai kapcsolókra tegyék, nem pedig az odafigyelést igénylő érintőképernyőre vagy érintőgombokra.

Sávban tart, automatikusan fékez, figyeli a táblákat és a holtteret, és még a vezetőt is az új autók asszisztensrendszere. Szükség is van rá, miközben a sofőr az érintőképernyővel bíbelődik
Persze az újabb autókban jócskán megnőtt a funkciók száma, és elképzelhetetlen, hogy mindegyiknek külön kapcsolója legyen.

A dizájnerek ezzel párhuzamosan a letisztult stílusú műszerfalakat részesítik előnyben, ezért a legtöbb új autóban az érintőképernyők vették át a hatalmat: egy a kormánykerék mögött a műszereknek, egy pedig középen minden más funkciónak. Hogy ezeken kívül hány fizikai gomb marad, az már csak az autógyártón múlik.

A Tesla az elsők közt kezdte száműzni a hagyományos kapcsolókat, amit csak lehetett, az érintőképernyőre költöztetett
Hangulatvilágítás, masszázsfunkció, hangvezérlés, annyi új funkció jött az autókba, hogy nem lehet mindnek saját kapcsolója. De a legfontosabbaknak legyen!

Mindent a képernyőre? Mindent azért ne!

Sokszor az autógyártók túlzásba viszik az egyszerűsítést, amikor már a klímaberendezést is csak az érintőképernyőn lehet állítani, de szerencsére az is előfordul, hogy a vásárlói visszajelzéseket figyelembe véve egy páran visszafordulnak: a Volkswagen például nemrégiben elvetette a kormánykeréken lévő érintőgombokat, a Škoda pedig a Superbbel visszatér a klímaberendezés hagyományos kezelőfelületéhez.

Jó példák is akadnak, a Volkswagen például belátta, hogy nem jó ötlet érintőgombokat tenni a kormánykerékre, és visszatér a hagyományos kapcsolókhoz
Belátták, hogy nem a legjobb a klímát is az érintőképernyőről kezelni, ezért maradnak a forgókapcsolók az új Kodiaqban és Superbben

Nem elsősorban ezekre az esetekre gondoltak az Euro NCAP-nál, hanem azokra a gyártókra, amelyek még a legfontosabb funkciókat is elrejtik. A Tesla például a kormánykerék érintőgombjaira tette az irányjelzőt és az ablaktörlőt a megújult Model 3-ban, amivel egyszerűsíteni akartak, de csak körülményesebb lett a kezelése.

A jövőben csak azok az autók lehetnek tehát ötcsillagosak, ahol ezeket a funkciókat a hagyományos módon lehet majd elérni.
Nem kaphat majd öt csillagot az autó, amiben még az irányjelző is a kormánykerék érintőgombján van, mint a Teslában

Mindezek után kíváncsian várjuk, mire jutnak az Euro NCAP-nál, és örülnénk neki, ha az olyan gyakran használt funkciókat, mint a klímaberendezés vagy az ülésfűtés sem csak az érintőképernyő adott menüjéből lehetne kezelni menet közben.

Ez is érdekelhet:

Kitart a kapcsolók mellett a Škoda két új csúcsmodellje

A Superb és a Kodiaq következő generációjában még nem veszi át teljesen az uralmat az érintőképernyő.

A Volkswagen visszatérne az érintőgombokról a hagyományos kapcsolókra

Belátták a Volkswagennél, hogy az érintőgombos kormánykerék nem volt jó megoldás.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Csodás szupersportautó az Aston Martin Valhalla

Majdnem kész volt, de elkaszálták a BMW dögös sportautóját

Amikor a világ legnagyobb autóversenyzői a Népligetben nyomták

További cikkeink a témában