A hetvenes évek végén a Fiat uralta a rali-világbajnokságot, és ehhez az eszköze a 131 Abarth volt, amiből a szabályoknak megfelelően utcai változat is készült. Ezek egyike a képeken látható gyönyörű veterán autó.
Az autókért kevésbé rajongók csak egy régi, szögletes autónak látják a 131-est, de nekünk örökre az a versenyautó ugrik be róla, amivel a Fiat a sikereit aratta a rali-világbajnokságon. Az Abarth és a Bertone közreműködésével épített raliautóval háromszor nyerték meg a konstruktőri bajnokságot 1977-ben, ’78-ban és ’80-ban, és a két utóbbi évben Markku Alén és Walter Röhrl ezzel az autóval szerezte meg az egyéni világbajnoki címét is.
A hétköznapi szedánt alaposan átépítették, hogy rajthoz állhasson a bajnokságban. Az Abarth mérnökei a hátsó merev tengelyt független felfüggesztésre cserélték, és kifejlesztettek egy kétliteres, 16 szelepes négyhengeres motort is, ami ötfokozatú sebességváltón keresztül juttatta az erőt a hátsó kerekekhez. Az utcai változat
a Weber karburátorral 140 lóerőre volt képes, csaknem kétszer annyira, mint az alapmodell.
A formáért már a Bertone felelt, a kétajtós karosszériákat félkészen kapták a Mirafiori gyárból. A motorháztetőt üvegszálas anyagból, az ajtókat alumíniumból készítették a tömegcsökkentés érdekében, a szélesített kerékjáratokat 15 colos Cromodora kerekekkel töltötték ki. A hűtéshez szükséges plusz légbeömlőkkel és a leszorítóerőt növelő szárnyakkal
a Fiat kétajtós limuzinjából igazi országúti versenygépet faragtak.
A szabályoknak megfelelően négyszáz darabot építettek a Stradale változatból,
és a képeken látható példánya kitűnő állapotban van. 2005-ben találtak rá Olaszországban, és akkor is csak 11 ezer kilométert mutatott az órája. A vásárláskor feltűnt, hogy a légszűrő hiányzott a motorról, ezért a későbbi problémák elkerülése érdekében teljesen felújították az erőforrást, kivétel nélkül eredeti Abarth alkatrészekkel.
A csodálatosan újszerű állapotban lévő 131 Abarth Rally Stradale
mindenkinek megdobogtatja a szívét, aki szereti a régi idők raliját, de közülük csak kevesen tudják a garázsukba állítani.
A Rosso Arancio, azaz vérnarancs színű, 1976-os évjáratú veteránt 12 181 kilométerrel kínálja a Silverstone Auctions, és a becslés szerint 120-150 ezer angol fontért megy majd el, ami 50-70 millió forintnak megfelelő összeget jelent.
Ez is érdekelhet: