A hetvenes évek végén a Fiat uralta a rali-világbajnokságot, és ehhez az eszköze a 131 Abarth volt, amiből a szabályoknak megfelelően utcai változat is készült. Ezek egyike a képeken látható gyönyörű veterán autó.

Az autókért kevésbé rajongók csak egy régi, szögletes autónak látják a 131-est, de nekünk örökre az a versenyautó ugrik be róla, amivel a Fiat a sikereit aratta a rali-világbajnokságon. Az Abarth és a Bertone közreműködésével épített raliautóval háromszor nyerték meg a konstruktőri bajnokságot 1977-ben, ’78-ban és ’80-ban, és a két utóbbi évben Markku Alén és Walter Röhrl ezzel az autóval szerezte meg az egyéni világbajnoki címét is.

A hétköznapi szedánt alaposan átépítették, hogy rajthoz állhasson a bajnokságban. Az Abarth mérnökei a hátsó merev tengelyt független felfüggesztésre cserélték, és kifejlesztettek egy kétliteres, 16 szelepes négyhengeres motort is, ami ötfokozatú sebességváltón keresztül juttatta az erőt a hátsó kerekekhez. Az utcai változat

a Weber karburátorral 140 lóerőre volt képes, csaknem kétszer annyira, mint az alapmodell.

A formáért már a Bertone felelt, a kétajtós karosszériákat félkészen kapták a Mirafiori gyárból. A motorháztetőt üvegszálas anyagból, az ajtókat alumíniumból készítették a tömegcsökkentés érdekében, a szélesített kerékjáratokat 15 colos Cromodora kerekekkel töltötték ki. A hűtéshez szükséges plusz légbeömlőkkel és a leszorítóerőt növelő szárnyakkal

a Fiat kétajtós limuzinjából igazi országúti versenygépet faragtak.
A szabályoknak megfelelően négyszáz darabot építettek a Stradale változatból,

és a képeken látható példánya kitűnő állapotban van. 2005-ben találtak rá Olaszországban, és akkor is csak 11 ezer kilométert mutatott az órája. A vásárláskor feltűnt, hogy a légszűrő hiányzott a motorról, ezért a későbbi problémák elkerülése érdekében teljesen felújították az erőforrást, kivétel nélkül eredeti Abarth alkatrészekkel.

A csodálatosan újszerű állapotban lévő 131 Abarth Rally Stradale

mindenkinek megdobogtatja a szívét, aki szereti a régi idők raliját, de közülük csak kevesen tudják a garázsukba állítani.

A Rosso Arancio, azaz vérnarancs színű, 1976-os évjáratú veteránt 12 181 kilométerrel kínálja a Silverstone Auctions, és a becslés szerint 120-150 ezer angol fontért megy majd el, ami 50-70 millió forintnak megfelelő összeget jelent.

Ez is érdekelhet:

Legendás raliautónak állít emléket az Abarth limitált szériája

Walter Röhrl bajnokautóját idézi az új Abarth 695.

Ötven éve jelent meg a nép Ferrarija – a Fiat X1/9-sztori

A formáját Gandini tervezte, De Tomaso beperelte érte a Bertonét, gyártásba Gianni Agnelli közbenjárására került a szokatlan nevű barchetta.

Minden idők legerősebb széria Fiatjai közt van egy pár meglepetés

Mutatjuk a tíz legerősebb Fiatot, az elsőt nem gondoltad volna.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Nincs szükség utakra – Dacia Duster TCe 130 4X4 Extreme

Fura szerzet ez a kínai platós szabadidő-autó

Budapest végre biztonságban van, elkészült a Szellemirtók szolgálati Ladája

További cikkeink a témában
Életmód Otthon Így jutottunk a nyugati minimalizmustól az eklektikus ezredfordulón át az okosotthonokig – 20 éves a MaxCity, Kovács Zsófival beszélgettünk
Hirdetés