Az eredeti Pandánál már csak a Panda 4x4-et lehet jobban szeretni, ami éppen idén tölti be a negyvenet. Az ikonikus kisautó születésnapját az új modell limitált szériás különkiadásával ünnepli meg a Fiat.

A hetvenes évek végén azzal bízta meg a Fiat vezetése Giorgetto Giugiarót és Aldo Mantovanit az Italdesign stúdiónál, hogy tervezzenek egy praktikus, egyszerű, lényegre törő, mégis divatos és szeretnivaló kisautót, ami nem nehezebb, és nem is kerül többe, mint a nálunk kis Polskiként ismert Fiat 126-os, aminek a helyére léphet majd a kínálatban.

Már az eredeti, félrecsapott hűtőmaszkos Pandából készült 4x4-es koncepció, de az akkor még nem került gyártásba

A két dizájner egyik mesterműve lett a Panda, amit 1980-ban a genfi autószalonon mutattak be, és ami imádni való kockaformájával, élhetően spártai berendezésével és lenyűgöző variálhatóságával

az olaszok egyik kedvenc autójává, a huszadik századi autózás egyik ikonjává vált.

A Panda népszerűségének csúcsán még összkerékmeghajtású változat is készült belőle.

1983-ban, éppen negyven éve jelent meg a Panda 4x4, az első keresztmotoros kisautó, amit összkerékmeghajtással szereltek. A komplett hajtást az osztrák Steyr Puch gyártotta, innen szállították Termini Imeresébe, ahol megkapta a kezdetben 965 köbcentis, 48 lóerős motorral hajtott autócska, amiből szinte azonnal sikermodell lett.

A Sisley eredetileg 500 darabos limitált széria lett volna, de a népszerűsége miatt 1989-től a kínálat része lett
2003-ig, húsz éven keresztül gyártásban volt az eredeti Panda 4x4, a képen az utolsó változata
Panda 4x4-et a mai napig gyakran használnak munkacélra, ezt a példányt a Vezúv oldalában fotóztuk

Nagyon rövid egyes fokozatával és kapcsolható összkerékmeghajtásával a Panda 4x4 ott is elment, ahol a hagyományos kisautók nem, és ezzel rövidesen óriási rajongótábort szerzett magának. Olaszországban a mai napig számtalan helyen használnak Panda 4x4-eket, de a típus egyben kedvelt hobbiautó is lett, a szép példányok ára egyre növekszik.

Nem volt kérdés, hogy amikor 2003-ban a Fiat felélesztette a Pandát, abból is készül 4x4-es változat. Bár a második generáció az ötajtós karosszériájával inkább városi autónak számított, a Panda Cross belevalóbb külsőt kapott, és ezt a két modellváltozatot megőrizte a 2011-ben leleplezett, minden téren nagyobb és jobb harmadik széria is.

A Fiat most az eredeti Panda 4x4 negyvenedik születésnapját ünnepli, méghozzá egy limitált szériás modellel.

A Panda 4x40°-et az ötletes nevén kívül az egyedi ötküllős kerekek és a retró üléshuzatok különböztetik meg. Csak 1983 példányt készítenek belőle, és azért sem lesz gyakori látvány, mert csak a svájci, francia, olasz és német piacon lehet majd kapni.

Ez is érdekelhet:

Ezzel az összkerekes Pandával bárhová kirándulnánk

Megfizethető árú, könnyen karbantartható és üzembiztos autónak tervezték az első Fiat Pandát, melynek összkerekes változata nemcsak aranyos, de remek alap veterán különlegességnek is.

Ezen az olasz szigeten több Fiat Panda él, mint ember

Ha már így alakult, átkeresztelhetik Pandalleriára a sziget nevét.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!

Mutatunk egy őszi fesztivált, ami az újbort és a libás ételeket ünnepli

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

További cikkeink a témában
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Hirdetés