Erős, kicsi és fürge az Escort RS Cosworth, melynek egyik korai prototípusát Jeremy Clarkson egy évre kapta meg a Fordtól, és imádta minden percét.
Gyönyörű zöld fényezése van és ragyognak alatta az ezüst ötküllős felnik, a karosszéria szélesítései és a gigantikus hátsó szárny pedig még mindig nagyon szexi autóvá teszi a Ford Escort RS Cosworth-t. A K38 FMC rendszámú autó ráadásul igazi különlegesség, de nem elsősorban azért, mert egy éven át hajtotta Jeremy Clarkson.
Nagy volt a Ford önbizalma 1992-ben, hiszen bevállalták, hogy tizenkét hónapra Jeremy Clarkson kezébe adnak egy prototípust.
Miközben a szériagyártású Ford Escort RS Cosworth-ok a Karmann németországi üzemében készültek, ez a csodálatos zöld autó egyike annak a három prototípusnak, amiket még kézzel rakták össze. A pletykák szerint a gyártási költség meghaladta a negyedmillió angol fontot és a specifikációja is több ponton eltér a szabványostól.
Jeremy Clarkson nagyjából minden áldott nap használta az autót, ingázott vele Londonba, kölcsön adta a stábnak, amikor egy plusz autóra volt szükség a forgatásokhoz, de nem volt hibamentes. Panaszkodott a nyikorgó felfüggesztésére, a levált váltógombra és a motorvezérlőre is, mely néha erőtlenné tette az autót. Viszont annyira szerette a zöld Escortot, hogy még 2000-ben is visszatapsolta a műsorba, akkor a Yorkshire északi részén található Buttertubs Pass-on kergette meg az autót.
Könnyű karosszériája, az izmos turbómotorja és az összkerékhajtás stabilitása a mennyekbe emelte a Ford Escort RS Cosworth-t.
Ellentétben a többi Escorttal, az RS Cosworth gépházteteje alatt hosszában áll a kék szelepfedeles motor. A 2,0 literes, négyhengeres turbómotor 227 lóerőt ad le 6250-es fordulaton és 304 Nm nyomatéka van. Hozzá Ferguson ötfokozatú kézi váltója csatlakozik és összkerékhajtás. Az 1,3 tonnás Ford Escort RS Cosworth 5,7 másodperc alatt gyorsul 100-ra és hátsó szárnnyal 232 km/óra a végsebessége.
Formatervét az a Frank Stephenson rajzolta, aki az első BMW X5-öst és az új korszak MINI-jét, valamint a Ferrari F430-ast is. Hatalmas hátsó szárnyának eredetileg három síkja lett volna, de ezt végül elengedték, így is mindenki erről beszélt. A valaha gyártott legélesebb Escort alatt tulajdonképpen a korábbi Sierra hajtása van, ezért alaposan áttervezték az autót, az elemek közül is csak az ajtók és a tetőpanel maradt meg a hétköznapi változatokból, minden más kifejezetten az Escort RS Cosworth-hoz készült.
Ez is érdekelhet: