Erős, kicsi és fürge az Escort RS Cosworth, melynek egyik korai prototípusát Jeremy Clarkson egy évre kapta meg a Fordtól, és imádta minden percét.

Gyönyörű zöld fényezése van és ragyognak alatta az ezüst ötküllős felnik, a karosszéria szélesítései és a gigantikus hátsó szárny pedig még mindig nagyon szexi autóvá teszi a Ford Escort RS Cosworth-t. A K38 FMC rendszámú autó ráadásul igazi különlegesség, de nem elsősorban azért, mert egy éven át hajtotta Jeremy Clarkson.

Nagy volt a Ford önbizalma 1992-ben, hiszen bevállalták, hogy tizenkét hónapra Jeremy Clarkson kezébe adnak egy prototípust.

Miközben a szériagyártású Ford Escort RS Cosworth-ok a Karmann németországi üzemében készültek, ez a csodálatos zöld autó egyike annak a három prototípusnak, amiket még kézzel rakták össze. A pletykák szerint a gyártási költség meghaladta a negyedmillió angol fontot és a specifikációja is több ponton eltér a szabványostól.

Jeremy Clarkson nagyjából minden áldott nap használta az autót, ingázott vele Londonba, kölcsön adta a stábnak, amikor egy plusz autóra volt szükség a forgatásokhoz, de nem volt hibamentes. Panaszkodott a nyikorgó felfüggesztésére, a levált váltógombra és a motorvezérlőre is, mely néha erőtlenné tette az autót. Viszont annyira szerette a zöld Escortot, hogy még 2000-ben is visszatapsolta a műsorba, akkor a Yorkshire északi részén található Buttertubs Pass-on kergette meg az autót.

Könnyű karosszériája, az izmos turbómotorja és az összkerékhajtás stabilitása a mennyekbe emelte a Ford Escort RS Cosworth-t.

Ellentétben a többi Escorttal, az RS Cosworth gépházteteje alatt hosszában áll a kék szelepfedeles motor. A 2,0 literes, négyhengeres turbómotor 227 lóerőt ad le 6250-es fordulaton és 304 Nm nyomatéka van. Hozzá Ferguson ötfokozatú kézi váltója csatlakozik és összkerékhajtás. Az 1,3 tonnás Ford Escort RS Cosworth 5,7 másodperc alatt gyorsul 100-ra és hátsó szárnnyal 232 km/óra a végsebessége.

Formatervét az a Frank Stephenson rajzolta, aki az első BMW X5-öst és az új korszak MINI-jét, valamint a Ferrari F430-ast is. Hatalmas hátsó szárnyának eredetileg három síkja lett volna, de ezt végül elengedték, így is mindenki erről beszélt. A valaha gyártott legélesebb Escort alatt tulajdonképpen a korábbi Sierra hajtása van, ezért alaposan áttervezték az autót, az elemek közül is csak az ajtók és a tetőpanel maradt meg a hétköznapi változatokból, minden más kifejezetten az Escort RS Cosworth-hoz készült.

Ez is érdekelhet:

A limitált szériás Escort RS Cosworth igazi finomság a 90-es évekből

Csak kétszáz darab készült a különleges Escortból.

Ford Escortok királya a 130 lovas RS Turbo

Nem a Volkswagen Golf GTI-ért őrültek meg a britek, hanem ezért a turbós Ford Escortért.

A legutolsó Ford Escort RS Cosworth az első tulajdonosától eladó

Az utolsó Escort RS Cosworth nem akárkié volt, aki 80 évesen úgy döntött, hogy ideje eladni.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

További cikkeink a témában
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Hirdetés