Ikonikus volt az autókiállítások között a genfi szalon, amit megviselt a pandémia, évekig nem tudták megtartani, majd idén visszatért, de az egykor tekintélyes kiállításra csak egy pár autómárka jött el.

1905-ben rendezték meg először a genfi autószalont, ami az évtizedek során az egyik legjelentősebb autókiállítássá nőtte ki magát. Minden évben ez a szalon indította az autós évet, itt mutatták be a legfontosabb újdonságaikat az autógyártók, és a show kedvéért látványos tanulmányautókat is alkottak a stúdiók. Genfben mutatkozott be 1961-ben a Jaguar E-Type, és 1964-ben itt lépett be az autógyártók közé a Lamborghini a 350 GT-vel. 1969-ben itt láthatta először a közönség a Porsche mindent vivő versenygépét, a 917-est, 1971-ben pedig az LP500 prototípusával ejtette le az állakat a Lamborghini, három évvel később ebből lett a Countach.

Padlógázzal a premierre

A Jaguarnak már állt egy E-Type a standján, de úgy döntöttek, hogy szükség van még egyre, hogy Sir William Lyons bemutathassa a sajtó képviselőinek. A márka tesztpilótája, Norman Dewis ezért a 77 RW rendszámú példánnyal 1961. március 14-én este hétkor elindult Coventryből, és egész éjszaka padlógázzal vezetett, hogy odaérjen a szalonra. A premier előtt reggel a helyi Jaguar kereskedőnél mosták le az autót, amit Lyons végül leleplezett a lenyűgözött újságíróknak.

Száz éve vált nemzetközivé a genfi autószalon, amelynek épülete 1924-ben még így nézett ki
Hudson, Simca, Sunbeam, csupa megszűnt márka az 1953-as kiállításról
1964-ben olyan újdonságokat mutattak be Genfben, mint a Ferrari 500 Superfast, a Lamborghini 350 GT és a Porsche 904
1970-ben ott volt Genfben az Alfa Romeo Montreal és a Citroën SM, valamint olyan futurisztikus koncepciók, mint a Ferrari Modulo és a Mercedes-Benz C-111-II
1977-ben a genfi autószalonon ünnepelte premierjét a Porsche 928, ami egészen 1995-ig gyártásban maradt
1982 óta a repülőtér melletti Palexpo vásárvárosban tartották a genfi autószalont, ami 2019-ben ragyogott utoljára eredeti pompájában.

Hasonlóan nagy dobásra, több tucat premierre készültek a következő évben is, de a koronavírusra senki sem számított, ezért 2020-ban az utolsó pillanatban kellett lemondani a kiállítást, akkor, amikor már épültek a standok. A pandémia miatt 2021-ben és 2022-ben sem tudták megtartani a szalont.

1982-ben a modern és tágas vásárvárosba, az újonnan épült Palexpóra költözött a genfi autószalon, és a standok kiosztása azóta sem sokat változott
Az utolsó teljes gőzzel megtartott genfi autószalon pavilonja 2019-ben
2020-ban már épültek a standok, amikor a koronavírus miatt le kellett mondani az egészet

Nem először maradt el a genfi autószalon a kiállítás történelme során, hiszen például 1907-ben kivételesen Zürichben tartották meg, mert akkor éppen autóellenes hangulat uralkodott Genfben, mondván az automobil veszélyt jelent a gyalogosokra. 1922-ig nem is tért vissza, értelemszerűen a második világháború alatt is szünetelt, de

a negyvenes évek végétől minden egyes évben lehetett rá számítani, 2019-ben már a kilencvenedik alkalommal tartották meg.
Az első genfi autószalonra 17 ezren mentek el 1905-ben, a húszas évekre már 68 ezerre nőtt a látogatók száma. A hatvanas években lépte át a szám az 500 ezret, a nyolcvanas évek végére a 600 ezret. A csúcsot a képen látható 2005-ös genfi autószalon jelentette 747 000 látogatóval
Mai szemmel furcsa visszanézni a korábbi genfi autószalonokon készült képeket, hiszen itt olyan, mára megszokott modellek álltak reflektorfényben, mint az ufó-Civic vagy az SX4
Minden új modell világpremierjének nagy felhajtást csináltak, itt éppen az utolsó Fiat Bravo mutatkozott be a 2007-es genfi autószalonon
Genf volt az a hely, ahol a Ferrari és a Lamborghini standján is egészen közel kerülhettél a szupersportautókhoz, ahol be lehetett ülni egyikbe a másik után
A genfi autószalonhoz hozzátartoztak a látványos standok és a csinos modellek, akik az autók mellett pózoltak, nekik azonban már évekkel korábban búcsút intettek a szervezők

Idén először sikerült újra megszervezni a genfi autószalont, de a kiállítás felhozatala elég szomorú lett.

Csak egy pár márka jött el, a Dacia és Renault mellett a feltörekvő BYD és MG, az Isuzu és a Pininfarina, valamint egy pár kisszériás manufaktúra, mint a Kimera és a Totem. Sajnos nekik sem sikerült megtölteni a mindig zsúfolt és nyüzsgő pavilonokat, és érthető módon a sajtónapok érdeklődése is jócskán elmaradt a korábbi évekétől, 10 ezer helyett kétezer újságíró vett részt. A publikus napokon már nagyobb volt a tömeg, két teltházas napot zártak, a szervezők meg is jegyezték: „mondja valaki, hogy az embereket már nem érdeklik az autók!”. A látogatórekordot azonban nem most döntötték meg: 168 ezren váltottak jegyet a szalonra, ami még az utolsó évek 600 ezres számához képest is szerény.

Az idei genfi autószalon látványa a mozgólépcső tetejéről: látszik, hogy nem sikerült megtölteni a korábban mindig zsúfolt pavilont
A Renault kitett magáért, az új elektromos 5-ös lett a genfi szalon sztárja, és az év autója díjat is ők nyerték a Scenickel
Ott, ahol eddig neves márkák új modelljei álltak egymás mellett, most a kisbuszokat tuningoló Shenzer kapott helyet
Standok helyett nagy üres terek, helykitöltő installációk, asztalok és székek keltettek szomorú hangulatot
Persze valahol el kellett újra kezdeni, de nem úgy tűnik, hogy jövőre ennél sokkal nagyobb lenne az érdeklődés a genfi autószalon iránt.

A hasonlóan neves IAA-t sem tartják meg többet Frankfurtban, ahol az utolsó években egyre több volt a hiányzó márka, ezért inkább egy mobilitási kiállítás lett belőle Münchenben, és két éve a legutóbbi párizsi autószalonra is csak egy tucat gyártó ment el a nagyok közül. Nem lennénk meglepve, ha idén ősszel is ez lenne a helyzet.

Oké, ez azért elég menő: a Lancia 037-est felélesztő Kimera hozott egy pár izgalmas klasszikust
Az egyik pavilont szinte teljes egészében veteránok foglalták el: gyönyörűek, de nem erre számítanál a genfi szalontól

Sajnáljuk, mert imádtuk a genfi szalon hangulatát, a rengeteg új modellt itt egyszerre, egy helyen tudtuk megnézni. Az összes közül ez az autókiállítás volt a kedvencünk, mert ugyan Genfben mindig is méregdrága volt telefonálni, egy vagyont kellett kifizetni a szállásért, és enni sem volt olcsó, de nem kellett lejárni a lábunkat, mint Frankfurtban vagy Párizsban, hogy bejárjuk az egészet, itt sokkal kisebb helyen tudott nagyot villantani minden autómárka. De úgy tűnik, hogy ez már a múlté.

Ez is érdekelhet:

Nem lesz többé frankfurti autószalon

Legalábbis nem úgy, ahogyan eddig ismertük.

Éld át ezekkel a képekkel az idei genfi autószalon hangulatát!

Ezért érdemes neked is kinézned a kiállításra.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

A világ egyik legegészségesebb itala egy magyar készítmény, és azt adja meg, amire szükséged van

Tréner? Panzió? Kozmetika? Így lehet a kutyád még boldogabb, miközben a te életed is könnyebbé válhat

Új dizájnirányt mutat a Volkswagen, de nem kell, hogy tetsszen

További cikkeink a témában
Tréner? Panzió? Kozmetika? Így lehet a kutyád még boldogabb, miközben a te életed is könnyebbé válhat
Hirdetés