Külön öröm, hogy az Arteon kombi-kupéja, a Shooting Brake nemcsak jól néz ki, hanem pont olyan tágas és kényelmes is, mint egy sima Passat kombi.

A "dízelpasszátkombi" évtizedek óta a józanabb, tágas, sokoldalú, praktikus univerzális családi autó szinonímája Európában. Nagy kocsi óriási csomagtérrel, ami sztrádán is jól fogyaszt. Az meg kit érdekel, ha nem különösebben szép? Ezek után mindenkit érdekelni fog, mert a ma sem különösebben szép Passat kombi mellé a Volkswagen csinált egy szépet is. Ez az Arteon Shooting Brake, ami immár itthon is megrendelhető.

A Porsche Hungária ugyanúgy szenved a járvánnyal, mint az összes többi hazai autóimportőr. Az utazási nehézségek miatt a nemzetközi bemutatók jórészt elmaradnak. A hazai bemutatók is macerásak, a fertőzésveszély miatt egy-egy autóra nem lehet ráereszteni melegváltásokban tucatnyi újságírót. Így aztán a cégek nehezen tudják bemutatni a sajtónak az újdonságokat, a megszokott módszerek nem működnek. Viszont a PoHu-nál rendkívül kreatív módon átvették a rendezvénypiacról a masszázsfotel- és energiapaplan-ügynökök nyugdíjasprogramját, a "Vidéki Utazással Egybekötött Termékbemutató Egy Finom Ebéddel"-t.

Voltunk az elmúlt napokban ilyenen a Seattal és a Cuprával, majd az Audival, most pedig a Volkswagenre került a sor. Szerencsére a rendezvények forgatókönyve nem ugyanaz, mint a nyugdíjasokra bóvlit méregdrágán részletre rásózó klasszikus termékbemutatóké. Itt nem kell vennünk semmit, viszont kipróbálhatunk mindent.

A VW palettáján számunkra a legérdekesebb újdonság most az Arteon Shooting Brake volt, ezért csak erre fókuszáltam. (Az ID.3-mal kapcsolatban már közöltünk egy izgalmas hosszútávfutási kísérletet és hamarosan írom a tesztet is. A Tiguan minimális facelfitje annyira felületi, hogy szóra sem érdemes. A lenyűgöző Touaregről már írtunk részletesen, a frissített Passat GTÉ-ről is.) De az Arteon sport-túrakombi változatát most láttuk először élőben és a kocsi annyira jól nézett ki, hogy nem tudtam nem csak vele foglalkozni.

Hogy úgy is mozogjon, mint ahogy kinéz, kell alá az összkerékhajtás is
Gyönyörű a tető lejtése
Mint egy kihajtogatott papírrepülő

Az odaúton a forgalmi szerint egy kétliteres turbós benzinmotoros tesztautót próbáltam ki. Ami azért nagyon érdekes, mert ilyen autó a Volkswagen konfigurátora szerint jelenleg nem létezik, egyelőre csak dízelmotorral rendelhető a kocsi. No de nem is baj, mert szegény benzines kocsit nagyon jól érezhetően sújtotta az Euro 6-átok. Gázadásra úgy három másodpercig nem csinált semmit, és utána is csak nagyon óvatosan kezdett jönni az erő.

A visszaúton viszont már a kétliteres TDI-motoros kocsit hajtottam, ami 150 lóerős alapváltozatában is elég erősnek bizonyult a kocsihoz. A hétfokozatú DSG-vel remekül megtalálja a hangot, autópályán pedig 140-nél kétezret sem forog, így a fedélzeti számítógép szerint 6,1 literrel megoldotta a hajtós-próbálgatót Budapest-Balaton-Budapest túrát. Ennél csak egy jobb motort tudok elképzelni egy hétköznapi használatra szánt Arteon SB-hez: a konnektoros hibridet, 218 lóerővel, a hétköznapokban az elektromos mobilitás komfortjával, az előklimatizálás lehetőségével, egyelőre ingyenes parkolással. Ja, az most mindenkinek ingyenes - na de hát nem lesz ez mindig így.

150 lovas TDI: elég a kocsihoz, takarékos és erős. A legkorszerűbb alternatíva a konnektoros hibridrendszer, a legerősebb az Arteon R 320 lóerős motorja
Méretek: 4866x1871x1462 mm
Tengelytáv: 2835 mm

A kocsi kényelmével, minőségével nem volt semmi gond. Az Arteon a többi VW felett áll prémiumságban, még ha a gyártó ugyan itt-ott finoman utalt rá, hogy azért ez mégsem Audi. Például az egyik fabetétes, fullos-közeli tesztautóban az elektromos ülésállítás csak a támladöntésre és a magasságra vonatkozott, a sínen csúszkáláshoz ugyanúgy kézzel kellett oldani a reteszt és húzgálni magunkat előre-hátra, mint a Mol Limós Up!-ban.  A Head-Up Display pedig nem a szélvédőre vetít, csak egy felugró plexilapra, ahogy a tömeggyártók HUD-jainál ez általánosan szokás.

Szerencsére az Arteon modellfrissítése során nem tolták túl a HMI modernizációját. Megmaradt a tekerős világításkapcsoló és a különálló klímakonzol. Ezen a klímakonzolon viszont gombok, tárcsák helyett érintésérzékeny felületeken kell bűvészkedni és a kormányküllőkön is tapogatózni kell gombnyomások helyett. Kár, az előző jobb volt, de szó se róla: lehetne rosszabb is. Mint mondjuk a Golfban.

A térkínálat jó, a fejtér hátul még a hatalmas üvegtető tokozása alatt is elegendő. A csomagtartó pedig óriási. Ami a pakolhatóságot illeti, az Arteon Shooting Brake is egy hamisítatlan Passat Variant.

Az Arteon műszerfala megújult, most már más, mint a Passaté
Ez egy Passat GTE műszerfala. Ugye, hogy más?
Az Arteon szerencsére megtartotta az elkülönített klímakonzolt, de gombok és tekerentyűk helyett érintésérzékeny felületek vannak rajta. Szebb de kényelmetlenebb használni
A Passat praktikusabb de kevésbé divatos klímakonzolja. Kár volt lecserélni
Az Arteon kormányára is felkerültek a szintén szép és szintén kevésbé jól használható érintésérzékeny ál-gombcsoportok
Ez volt korábban: a Passat tempomatja és kismenüje is könnyebben kezelhető a fizikai gombokkal a kormányküllőn
Az Arteon prémium hangulatú kárpitozása elemelkedik a Passatétól
A Passat kárpitozása szerényebb

Az Arteon Shooting Brake jelenlegi induló ára csaknem 3,5 millió forinttal a Passat kombié fölé került, azonos motorral-hajtással viszont kétmillió forintnál kevesebb a különbség a két modell között. Megér ennyit a forma? Ez az a kellemetlen kérdés, amit mostantól minden Passat kombi-vásárló fel fog tenni magának és jó eséllyel nagyon sokan igennel is fognak rá válaszolni. Mert az Arteon Shooting Brake tényleg gyönyörű.

Shooting Brake változatban is lenyűgöző a Rolls-Royce Wraith

Ha mindig is egy kombi Rolls-Royce volt a vágyad.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Tetszik ez a kis rönkház? Egy UAZ-ra építették

Csodás szupersportautó az Aston Martin Valhalla

Majdnem kész volt, de elkaszálták a BMW dögös sportautóját

További cikkeink a témában