James Bond lehet, hogy már nem a régi, de a 007-es mindig is elképesztő szuperautókkal száguldozott, amiket szinte lehetetlen megszerezni a földi halandóknak. Mutatjuk a legmenőbbeket.

Az Aston Martin ma már elválaszthatatlan a 007-es ügynöktől, de 1962-ben az első James Bond-filmben még egyáltalán nem kapott fontos szerepet az autó. Sean Connery játszotta a Dr. No főszerepét, az autója pedig egy Sunbeam Alpine volt, ami úgy került a filmbe, hogy a forgatáshoz egyszerűen szükség volt egy kocsira, és ezt tudták kibérelni. A 80 lóerős roadster még a maga korában sem számított szuperautónak, és persze a későbbi filmekből ismert kütyük sem voltak benne. Két filmmel később azonban James Bond már egy Aston Martint hajtott, és a Goldfinger óta számítanak igazi álomautónak a 007-es szolgálati járművei. Mutatjuk azokat, amikről ma is legfeljebb csak álmodozhatunk.

Aston Martin DB5

James Bond az 1964-es Goldfingerben már olyan autót vezetett, ami a leginkább a karakteréhez nőtt az évtizedek során. Az Aston Martin DB5-öst minden olyan fegyverrel felszereltek, amit akkoriban el tudtak képzelni, a forgatható rendszámtáblától a katapultülésen át a géppuskákig.

A DB5 még manapság sem számítana lassúnak, hiszen a 4 literes hathengeres motorja 290 lóerős,

ezzel hét másodperc alatt gyorsul százra, és 230 km/órával száguldhat. Nem csoda, hogy James Bond is rendszeresen előveszi, a Goldeneye, a Casino Royale, a Skyfall és a Spectre után a legújabb, Nincs idő meghalni című filmben is fontos szerepet kap.

A Goldfinger forgatásához két teljesen egyforma autóra volt szükség, hiszen az egyiket az üldözéses jelenetekhez használták, a másikat pedig a közeli és a belső felvételekhez, ezért abba került bele az összes kütyü. A producerek arra számítottak, hogy az Aston Martin a promócióért cserébe boldogan ad nekik két autót, a márka vezetője, David Brown azonban úgy gondolta, hogy a filmkészítők majd megveszik tőle a sportkocsikat. A végén abban egyeztek meg, hogy a gyár kölcsönadja az Aston Martinokat a forgatás idejére, de

a film sikere úgy megdobta az eladásokat, hogy a következő filmhez már boldogan adták az autókat.

Sejtheted, hogy a James Bond-féle Aston Martin nem egy elérhető autó, de a DB5 még annál is többet ér, mint gondolnád.

A Goldfinger után következő film, a Thunderball számára készített két eredeti autó egyikét 2019-ben adták el az RM Sotheby’s aukcióján, ahol 6,39 millió dollárt fizettek érte. Ha nem James Bond sajátjára pályázol, akkor is legalább 6-800 ezer dollárt kell előkészítened egy aukcióra, ha pedig a 007-es autóra megszólalásig hasonlító újragyártott példányát szeretnéd, amiben az összes kütyü benne van, és látszólag működik is, akkor 3,5 millió dollárért csaphatsz le rá, ha még nem fogyott el mind a 25 példány.

Toyota 2000GT

A James Bond-sorozat ötödik filmje, a Csak kétszer élsz Japánban játszódik, ezért logikusnak tűnt, hogy a 007-es ügynök egy helyi gyártású sportautót vezessen. Japánban akkoriban csak egy ilyen létezett, a stílusos Toyota 2000GT.

Az autóval azonban volt egy kis gond: a 189 centiméter magas Sean Connery egyszerűen nem fért el a mindössze 116 centi magas sportkocsiban. A gyáriak ezért

villámgyorsan roadstert építettek belőle, ami a Toyota történetének egyik legszebb autója lett.

A 007-es kütyük is benne voltak: színes tévé és videó a kesztyűtartóban, kamerák a rendszámtábla mögött, hangvezérelt diktafon és hifi, ami csúcstechnikának számított akkoriban.

A 2000GT nemcsak a formájával csábított, hanem a műszaki tartalma is fejlett volt. A kétliteres, hathengeres motorja 150 lóerőt teljesített, amivel 9 másodperc alatt gyorsult százra és 220 km/óra volt a végsebessége. A forgatás során nem minden úgy alakult, ahogyan tervezték, ezért az autó végül csak hat percet szerepel a filmben. A két példány bejárta a világot, majd az egyiket állítólag bezúzták, legalábbis ez a hivatalos változat, mert

a legenda szerint az a cég, amire ezt a fájdalmas és értelmetlen feladatot bízták, inkább jó pénzért eladta a kocsit.

A pontos történet már sosem fog kiderülni, mert alvázszám nélküli prototípusokról van szó.

Az évek során számos replika roadster készült, némelyik a jogtulajdonosok tudtával és beleegyezésével, de az eredetiből már csak egyetlen egy létezik, ami a képeken is látható. 1977-ben a Toyota vásárolta meg a filmben látott autót, és aprólékosan felújították, majd

a gyári múzeumban állították ki, és mivel az értéke felbecsülhetetlen, valószínűleg sosem fognak megválni tőle.

Még a kupéhoz is óriási szerencse és vaskos bankszámla kell, hiszen a 2000GT-ből zárt tetővel is csak 351 példány készült, ha fel is bukkan egy példány az aukciókon, akkor jellemzően 6-800 ezer dollár közötti összegért cserél gazdát.

Lotus Esprit S1

A legérdekesebb James Bond-autó alighanem az a Lotus Esprit, amit A kém, aki szeretett engem című filmben úsztattak meg 1977-ben. Roger Moore egy üldözéses jelenet során hajtott vele a vízbe, ahol a sportkocsi egycsapásra tengeralattjáróvá vált.

A Lotus úgy került a filmbe, hogy a cég ügyes marketingese leparkolt egy példányt a producerek irodája elé,

akik azonnal megvesztek a Giugiaro által tervezett sportkocsi formájáért. A gyár két autót és további hét üvegszálas karosszériát adott a forgatáshoz, ezeket használták a víz alatti felvételekhez.

Az úszó Lotus pedig nemcsak filmtrükk volt, hiszen a karosszériák egyikét működő tengeralattjáróvá alakították.

A négy propellert elektromotorok hajtották, ezek a kabinban lévő akkumulátorról kapták az energiát, a merülést ballaszttankokkal szabályozták. A forgatás során az amerikai haditengerészet leszerelt tagja vezették a tengeralattjáró Lotust, ami a forgatás után egy raktárba került, ennek tartalmát később, 1989-ben egyben számolták fel, így egy szerencsés licitáló fillérekért juthatott hozzá a legendás búvárautóhoz.

Szerencsére nem vesztegették el, hanem alaposan felújították, még a Los Angeles-i Petersen autómúzeumban is kiállították, majd az RM Sotheby’s aukciójára került. A vevője pedig nem más lett, mint korunk Tony Starkja, Elon Musk, aki 839 ezer dollárnak megfelelő összeget fizetett érte, vagy azért, mert már a tengeralattjáró Teslán dolgozik, vagy egyszerűen csak ő is a Bond-filmek rajongója. Az Esprit mindenesetre a Lotus egyik legsikeresebb autója lett, 28 éven át gyártották, és bár ez a legkevésbé elérhetetlen, még így is kellhet 100 ezer dollár egy szép példányhoz.

Aston Martin V8 Vantage

A nyolcvanas évek végén Timothy Dalton lépett James Bond szerepébe, és 1987-ben a Halálos rémületben című filmben ismét Aston Martint vezetett. A ’77-ben bemutatott V8 Vantage a maga korában szuperautónak számított az 5,3 literes, 400 lóerős V8-as motorjával, hiszen 5,3 másodperc alatt gyorsult százra és a végsebessége meghaladta a 270 km/órát. Bond autójában pedig olyan extrák voltak, mint a kerékbe épített lézersugár, rakéta a szélvédőre vetített célzóberendezéssel, és a gombnyomásra kihajtható szöges abroncsok.

A legnagyobb gondot az jelentette, hogy a filmhez alig tudtak autót szerezni, hiszen a vevőknek is 18 hónapot kellett várni egy új V8 Vantage szállítására. A producerek ezért felhajtottak három használt példányt,

a film elején látott nyitott tetős V8 Volante pedig az Aston Martin akkori elnökének saját autója volt, amit kölcsönadott.

A film további részében már a zárt tetős V8 Vantage szerepel, amit a történet szerint Q „téliesített” Bond számára. A forgatáshoz összesen 11 autót használtak, de ebből csak hármat lehetett vezetni is, a többi üvegszálas anyagból készült makett volt.

James Bond, ha éppen nem a legújabb Aston Martint hajtja, akkor eddig mindig a DB5-öst vette elő a garázsból,

de mivel ma már a V8 Vantage is veteránnak számít, ezért újra helyet kapott a legújabb filmben. Még a részletekre is figyeltek: a Nincs idő meghalni jeleneteiben a rendszámtáblája is ugyanaz, mint amikor Dalton vezette. A V8 Vantage pedig nem lett olcsóbb azóta sem, egy jobb állapotú példányért 150 ezer dollárt is kérhetnek, egy különlegesebb széria pedig ennek akár a dupláját is érheti, amikor elkel egy aukción.

BMW Z8

James Bond a kilencvenes években már BMW-t vezetett, és mindegyik közül A világ nem elégben látott Z8 illett hozzá a leginkább. A kétüléses roadster a BMW kockázatos projektje volt, amivel az ötvenes évekbeli 507-es legendás vonalait idézték fel modern technikával. A retró stílusú karosszériája Chris Bangle vezetése alatt készült, és az a Henrik Fisker jegyezte, aki az Aston Martin DB9 és a későbbi V8 Vantage formatervét is alkotta. Micsoda egybeesés!

A Z8 attól lett még izgalmasabb, hogy az E39-es M5-ből származó 4,9 literes, 400 lóerős V8-as motor hajtotta a hátsó kerekeket,

amivel öt másodperc alatt gyorsult százra. Bond autóján head-up display és titánium páncélozás is helyet kapott, meg egy rakétavető, amivel egy helikoptert is leszedett a filmben. Mégis csúnya véget ért, mert a történet során kettévágták egy óriási fűrésszel, amihez a forgatáson nem egy Z8-at, hanem egy átépített Cobrát áldoztak fel.

Kár lett volna a Z8-ért, ugyanis a BMW stílusos roadstere végül négy év alatt csak 5703 példányban készült.

A sikertelenségét részben az okozta, hogy nagyon sokba került, többet kértek érte, mint egy Mercedes SL-ért vagy egy Porsche 911 Cabriolet-ért. Az értéke ezért két évtized alatt sem csökkent, néhány éve 2-300 ezer eurót is elkértek egy tökéletes példányért, és ma sem lehet hozzájutni egyhez 150 ezer eurónál olcsóbban.

Aston Martin DB10

Az utóbbi idők egyik legszebb Aston Martinja egyben a legritkább is, a DB10 ugyanis a sorozatba illeszkedő nevével ellentétben nem egy szériagyártású modell, hanem egy olyan prototípus, amit eleve a James Bond-filmhez építettek.

A Spectre forgatásához tíz példány készült, ezek egyikét vezeti a 007-es ügynök a római éjszakai üldözéses jelenetben, és az ellenségének autója sem szériamodell, hanem az eredetileg gázturbinás tanulmányautóként bemutatott Jaguar C-X75.

James Bond ellenségének csodaszép Jaguarja eladó

A Spectre üldözéses jelenetében szerepelt, mégis megkímélt.

James Bond még meg is úsztatta a Q-tól elcsent Aston Martint a Teverében, de mivel ez nem az a film, ezért a DB10-ből sem lett tengeralattjáró.

A DB10-ben a 4,7 literes V8-as motor 500 lóerőre képes, a végsebessége 305 km/óra. A forgatáshoz használt autók egyikét elárverezték, és bár soha nem lehet majd közúton vezetni,

valaki mégis 3,2 millió dollárnak megfelelő összeget fizetett érte, amit jótékonysági célra ajánlottak fel.

A DB10-ről mindenki más csak álmodhat, de az új Vantage nem titkoltan Bond autójának dizájnja alapján készült, a budapesti márkakereskedésben pedig bárki megrendelheti, akinek futja rá: 50 millió forint felett indul az ára.

Melyik a kedvenc Bond-autód közülük?

(Képek: Aston Martin, BMW, Getty Images, RM Sotheby's)

A legújabb James Bond-filmről írt kritikánkat itt olvashatod:

Megérte kivárni a 007 Nincs idő meghalnit

Daniel Craig utolsó Bond-filmje méltó búcsú. Nem feltétlenül a legjobb az öt Craig-mozi közül, de teszi a dolgát. Felráz és nem felkever.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Mi kell ahhoz, hogy a kutyád ne csak boldog legyen, de a legjobb barátoddá is váljon?

Guruló korlenyomat ez az öreg Peugeot lakóautó

Szeretnél luxusban és csendben messzire menni? – Nissan Ariya-teszt

További cikkeink a témában
Mi kell ahhoz, hogy a kutyád ne csak boldog legyen, de a legjobb barátoddá is váljon?
Hirdetés