James Bond lehet, hogy már nem a régi, de a 007-es mindig is elképesztő szuperautókkal száguldozott, amiket szinte lehetetlen megszerezni a földi halandóknak. Mutatjuk a legmenőbbeket.

Az Aston Martin ma már elválaszthatatlan a 007-es ügynöktől, de 1962-ben az első James Bond-filmben még egyáltalán nem kapott fontos szerepet az autó. Sean Connery játszotta a Dr. No főszerepét, az autója pedig egy Sunbeam Alpine volt, ami úgy került a filmbe, hogy a forgatáshoz egyszerűen szükség volt egy kocsira, és ezt tudták kibérelni. A 80 lóerős roadster még a maga korában sem számított szuperautónak, és persze a későbbi filmekből ismert kütyük sem voltak benne. Két filmmel később azonban James Bond már egy Aston Martint hajtott, és a Goldfinger óta számítanak igazi álomautónak a 007-es szolgálati járművei. Mutatjuk azokat, amikről ma is legfeljebb csak álmodozhatunk.

Aston Martin DB5

James Bond az 1964-es Goldfingerben már olyan autót vezetett, ami a leginkább a karakteréhez nőtt az évtizedek során. Az Aston Martin DB5-öst minden olyan fegyverrel felszereltek, amit akkoriban el tudtak képzelni, a forgatható rendszámtáblától a katapultülésen át a géppuskákig.

A DB5 még manapság sem számítana lassúnak, hiszen a 4 literes hathengeres motorja 290 lóerős,

ezzel hét másodperc alatt gyorsul százra, és 230 km/órával száguldhat. Nem csoda, hogy James Bond is rendszeresen előveszi, a Goldeneye, a Casino Royale, a Skyfall és a Spectre után a legújabb, Nincs idő meghalni című filmben is fontos szerepet kap.

A Goldfinger forgatásához két teljesen egyforma autóra volt szükség, hiszen az egyiket az üldözéses jelenetekhez használták, a másikat pedig a közeli és a belső felvételekhez, ezért abba került bele az összes kütyü. A producerek arra számítottak, hogy az Aston Martin a promócióért cserébe boldogan ad nekik két autót, a márka vezetője, David Brown azonban úgy gondolta, hogy a filmkészítők majd megveszik tőle a sportkocsikat. A végén abban egyeztek meg, hogy a gyár kölcsönadja az Aston Martinokat a forgatás idejére, de

a film sikere úgy megdobta az eladásokat, hogy a következő filmhez már boldogan adták az autókat.

Sejtheted, hogy a James Bond-féle Aston Martin nem egy elérhető autó, de a DB5 még annál is többet ér, mint gondolnád.

A Goldfinger után következő film, a Thunderball számára készített két eredeti autó egyikét 2019-ben adták el az RM Sotheby’s aukcióján, ahol 6,39 millió dollárt fizettek érte. Ha nem James Bond sajátjára pályázol, akkor is legalább 6-800 ezer dollárt kell előkészítened egy aukcióra, ha pedig a 007-es autóra megszólalásig hasonlító újragyártott példányát szeretnéd, amiben az összes kütyü benne van, és látszólag működik is, akkor 3,5 millió dollárért csaphatsz le rá, ha még nem fogyott el mind a 25 példány.

Toyota 2000GT

A James Bond-sorozat ötödik filmje, a Csak kétszer élsz Japánban játszódik, ezért logikusnak tűnt, hogy a 007-es ügynök egy helyi gyártású sportautót vezessen. Japánban akkoriban csak egy ilyen létezett, a stílusos Toyota 2000GT.

Az autóval azonban volt egy kis gond: a 189 centiméter magas Sean Connery egyszerűen nem fért el a mindössze 116 centi magas sportkocsiban. A gyáriak ezért

villámgyorsan roadstert építettek belőle, ami a Toyota történetének egyik legszebb autója lett.

A 007-es kütyük is benne voltak: színes tévé és videó a kesztyűtartóban, kamerák a rendszámtábla mögött, hangvezérelt diktafon és hifi, ami csúcstechnikának számított akkoriban.

A 2000GT nemcsak a formájával csábított, hanem a műszaki tartalma is fejlett volt. A kétliteres, hathengeres motorja 150 lóerőt teljesített, amivel 9 másodperc alatt gyorsult százra és 220 km/óra volt a végsebessége. A forgatás során nem minden úgy alakult, ahogyan tervezték, ezért az autó végül csak hat percet szerepel a filmben. A két példány bejárta a világot, majd az egyiket állítólag bezúzták, legalábbis ez a hivatalos változat, mert

a legenda szerint az a cég, amire ezt a fájdalmas és értelmetlen feladatot bízták, inkább jó pénzért eladta a kocsit.

A pontos történet már sosem fog kiderülni, mert alvázszám nélküli prototípusokról van szó.

Az évek során számos replika roadster készült, némelyik a jogtulajdonosok tudtával és beleegyezésével, de az eredetiből már csak egyetlen egy létezik, ami a képeken is látható. 1977-ben a Toyota vásárolta meg a filmben látott autót, és aprólékosan felújították, majd

a gyári múzeumban állították ki, és mivel az értéke felbecsülhetetlen, valószínűleg sosem fognak megválni tőle.

Még a kupéhoz is óriási szerencse és vaskos bankszámla kell, hiszen a 2000GT-ből zárt tetővel is csak 351 példány készült, ha fel is bukkan egy példány az aukciókon, akkor jellemzően 6-800 ezer dollár közötti összegért cserél gazdát.

Lotus Esprit S1

A legérdekesebb James Bond-autó alighanem az a Lotus Esprit, amit A kém, aki szeretett engem című filmben úsztattak meg 1977-ben. Roger Moore egy üldözéses jelenet során hajtott vele a vízbe, ahol a sportkocsi egycsapásra tengeralattjáróvá vált.

A Lotus úgy került a filmbe, hogy a cég ügyes marketingese leparkolt egy példányt a producerek irodája elé,

akik azonnal megvesztek a Giugiaro által tervezett sportkocsi formájáért. A gyár két autót és további hét üvegszálas karosszériát adott a forgatáshoz, ezeket használták a víz alatti felvételekhez.

Az úszó Lotus pedig nemcsak filmtrükk volt, hiszen a karosszériák egyikét működő tengeralattjáróvá alakították.

A négy propellert elektromotorok hajtották, ezek a kabinban lévő akkumulátorról kapták az energiát, a merülést ballaszttankokkal szabályozták. A forgatás során az amerikai haditengerészet leszerelt tagja vezették a tengeralattjáró Lotust, ami a forgatás után egy raktárba került, ennek tartalmát később, 1989-ben egyben számolták fel, így egy szerencsés licitáló fillérekért juthatott hozzá a legendás búvárautóhoz.

Szerencsére nem vesztegették el, hanem alaposan felújították, még a Los Angeles-i Petersen autómúzeumban is kiállították, majd az RM Sotheby’s aukciójára került. A vevője pedig nem más lett, mint korunk Tony Starkja, Elon Musk, aki 839 ezer dollárnak megfelelő összeget fizetett érte, vagy azért, mert már a tengeralattjáró Teslán dolgozik, vagy egyszerűen csak ő is a Bond-filmek rajongója. Az Esprit mindenesetre a Lotus egyik legsikeresebb autója lett, 28 éven át gyártották, és bár ez a legkevésbé elérhetetlen, még így is kellhet 100 ezer dollár egy szép példányhoz.

Aston Martin V8 Vantage

A nyolcvanas évek végén Timothy Dalton lépett James Bond szerepébe, és 1987-ben a Halálos rémületben című filmben ismét Aston Martint vezetett. A ’77-ben bemutatott V8 Vantage a maga korában szuperautónak számított az 5,3 literes, 400 lóerős V8-as motorjával, hiszen 5,3 másodperc alatt gyorsult százra és a végsebessége meghaladta a 270 km/órát. Bond autójában pedig olyan extrák voltak, mint a kerékbe épített lézersugár, rakéta a szélvédőre vetített célzóberendezéssel, és a gombnyomásra kihajtható szöges abroncsok.

A legnagyobb gondot az jelentette, hogy a filmhez alig tudtak autót szerezni, hiszen a vevőknek is 18 hónapot kellett várni egy új V8 Vantage szállítására. A producerek ezért felhajtottak három használt példányt,

a film elején látott nyitott tetős V8 Volante pedig az Aston Martin akkori elnökének saját autója volt, amit kölcsönadott.

A film további részében már a zárt tetős V8 Vantage szerepel, amit a történet szerint Q „téliesített” Bond számára. A forgatáshoz összesen 11 autót használtak, de ebből csak hármat lehetett vezetni is, a többi üvegszálas anyagból készült makett volt.

James Bond, ha éppen nem a legújabb Aston Martint hajtja, akkor eddig mindig a DB5-öst vette elő a garázsból,

de mivel ma már a V8 Vantage is veteránnak számít, ezért újra helyet kapott a legújabb filmben. Még a részletekre is figyeltek: a Nincs idő meghalni jeleneteiben a rendszámtáblája is ugyanaz, mint amikor Dalton vezette. A V8 Vantage pedig nem lett olcsóbb azóta sem, egy jobb állapotú példányért 150 ezer dollárt is kérhetnek, egy különlegesebb széria pedig ennek akár a dupláját is érheti, amikor elkel egy aukción.

BMW Z8

James Bond a kilencvenes években már BMW-t vezetett, és mindegyik közül A világ nem elégben látott Z8 illett hozzá a leginkább. A kétüléses roadster a BMW kockázatos projektje volt, amivel az ötvenes évekbeli 507-es legendás vonalait idézték fel modern technikával. A retró stílusú karosszériája Chris Bangle vezetése alatt készült, és az a Henrik Fisker jegyezte, aki az Aston Martin DB9 és a későbbi V8 Vantage formatervét is alkotta. Micsoda egybeesés!

A Z8 attól lett még izgalmasabb, hogy az E39-es M5-ből származó 4,9 literes, 400 lóerős V8-as motor hajtotta a hátsó kerekeket,

amivel öt másodperc alatt gyorsult százra. Bond autóján head-up display és titánium páncélozás is helyet kapott, meg egy rakétavető, amivel egy helikoptert is leszedett a filmben. Mégis csúnya véget ért, mert a történet során kettévágták egy óriási fűrésszel, amihez a forgatáson nem egy Z8-at, hanem egy átépített Cobrát áldoztak fel.

Kár lett volna a Z8-ért, ugyanis a BMW stílusos roadstere végül négy év alatt csak 5703 példányban készült.

A sikertelenségét részben az okozta, hogy nagyon sokba került, többet kértek érte, mint egy Mercedes SL-ért vagy egy Porsche 911 Cabriolet-ért. Az értéke ezért két évtized alatt sem csökkent, néhány éve 2-300 ezer eurót is elkértek egy tökéletes példányért, és ma sem lehet hozzájutni egyhez 150 ezer eurónál olcsóbban.

Aston Martin DB10

Az utóbbi idők egyik legszebb Aston Martinja egyben a legritkább is, a DB10 ugyanis a sorozatba illeszkedő nevével ellentétben nem egy szériagyártású modell, hanem egy olyan prototípus, amit eleve a James Bond-filmhez építettek.

A Spectre forgatásához tíz példány készült, ezek egyikét vezeti a 007-es ügynök a római éjszakai üldözéses jelenetben, és az ellenségének autója sem szériamodell, hanem az eredetileg gázturbinás tanulmányautóként bemutatott Jaguar C-X75.

James Bond ellenségének csodaszép Jaguarja eladó

A Spectre üldözéses jelenetében szerepelt, mégis megkímélt.

James Bond még meg is úsztatta a Q-tól elcsent Aston Martint a Teverében, de mivel ez nem az a film, ezért a DB10-ből sem lett tengeralattjáró.

A DB10-ben a 4,7 literes V8-as motor 500 lóerőre képes, a végsebessége 305 km/óra. A forgatáshoz használt autók egyikét elárverezték, és bár soha nem lehet majd közúton vezetni,

valaki mégis 3,2 millió dollárnak megfelelő összeget fizetett érte, amit jótékonysági célra ajánlottak fel.

A DB10-ről mindenki más csak álmodhat, de az új Vantage nem titkoltan Bond autójának dizájnja alapján készült, a budapesti márkakereskedésben pedig bárki megrendelheti, akinek futja rá: 50 millió forint felett indul az ára.

Melyik a kedvenc Bond-autód közülük?

(Képek: Aston Martin, BMW, Getty Images, RM Sotheby's)

A legújabb James Bond-filmről írt kritikánkat itt olvashatod:

Megérte kivárni a 007 Nincs idő meghalnit

Daniel Craig utolsó Bond-filmje méltó búcsú. Nem feltétlenül a legjobb az öt Craig-mozi közül, de teszi a dolgát. Felráz és nem felkever.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

Vonzó karácsonyi képekkel hangolunk az ünnepre

Ünnepi útmutató férfiaknak, akik olyan ajándékot akarnak adni, ami valóban megérinti a szívet

A Player kérdése: Nálad már beütött a karácsonyi kajakóma?
17% Naná, és nagyon keményen.
34% Igen, de menedzselhető.
50% Szerencsére nem.
Téli kaland vagy életveszély? A profi hegyivezető elmondja, mire figyelj az osztrák Alpokban
Hirdetés