Bár a Formula–1 75 éve alatt még soha nem volt példa rá, az idei szezon véghajrája magában hordozza annak a lehetőségét, hogy több pilóta is pontegyenlőséggel zárja a szezont.
Két futam és egy sprintfutam maradt a szezonból, és a világbajnoki tabella élén álló Lando Norris mindössze 24 pont választja el csapattársától, Oscar Piastritól és a címvédő Max Verstappentől.
Norris továbbra is saját kezében tartja a 2025-ös világbajnoki cím sorsát, a háttérben viszont ott lapul egy izgalmas forgatókönyv is:
Mi történik akkor, ha két vagy több pilóta pontosan ugyanannyi ponttal fejezi be a bajnokságot?
Bár a Formula–1 75 éve alatt ilyenre még soha nem volt példa, az idei szezon véghajrája magában hordozza ennek lehetőségét. Ilyenkor a szabálykönyvhöz kell nyúlni, ami az ilyen helyzetre egy elég egyértelmű, ám ritkán emlegetett válasszal szolgál: a futamgyőzelmek száma dönt.
Ha tehát a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíj után a bajnoki pontok azonosak, az lesz a világbajnok, aki több alkalommal haladt át elsőként a célvonalon.
Amennyiben a győzelmek száma is azonos lenne, akkor a második helyezések száma döntene, majd a harmadik helyek következnének, és így tovább egészen addig, amíg valamelyik pilóta javára el nem billen a mérleg. Fontos azonban megjegyezni, hogy bár a sprintfutamokon szerzett pontok beszámítanak az összetettbe, a rövid versenyek helyezéseit már nem veszik figyelembe – tehát a futamgyőzelmek száma nem nő, ha valamelyikük nyert sprintfutamot.
Ahogy fentebb is említettük, ezt a szabályt még soha nem kellett éles helyzetben alkalmazni. A valaha volt legszorosabb csata is „csak” fél ponton múlt: 1984-ben Niki Lauda ilyen minimális különbséggel hódította el a világbajnoki címet a mclarenes csapattársa, Alain Prost elől. Most azonban minden adott ahhoz, hogy 2025 akár sporttörténelmi döntést is tartogasson.
(Fotó: Getty Images)
Ez is érdekelhet: