Jól néz ki rajta minden egyes határozott vonal, jól használható és csendes utastere van, jó a hatótávja is, pedig ez itt a kisebbik akkumulátoros Kia EV3. Ez egy nagyon jól megcsinált elektromos kompakt, amit egyszerűen jó használni.
Rendesen kilóg az elektromos kompaktok sorából a Kia EV3-as, mely nem is autónak néz ki, hanem valami menő dizájnercuccnak. Pedig az élesre hajtott lemezek alatt egy olyan élhető kompakt van, ami a kisebb akkumulátorral és a gyors töltéssel simán megmutatja, hogy az elektromos autó nem az appok között kotorászásról, hanem a gondtalanságról is szólhat.
Geometria
Bámulatosan szögletes a Kia EV3-as, mintha egyetlen masszív acéltömbből hasították volna ki egy irgalmatlanul nagy baltával. Mindenhol éles vonalak futnak rajta, határozottan vágott sarkai vannak és tele van egymással párhuzamos és merőleges geometrikai alakzatokkal. Még a kerekek mintázata is négyszögesített, csak egy csipetnyi gömbölydedség van benne, hogy betonszürke színe ellenére ne nézze senki épületnek. Éppen ezért olyan végtelenül magabiztos kiállása van, mint a hatalmas EV9-esnek, pedig már a számok is megmutatják, hogy az EV3-as valójában egy kompakt elektromos autó.
Szögletesen ugranak ki a lemezek a kerékjárati ívek felett, a 4,3 méteres Kia EV3 alapváltozatán masszív fényezetlen műanyag kontúrok futnak körbe az autón, de még így is feltűnően nagyok a lemezfelületek. Sarkaiban függőlegesen állnak a lámpák, melyek menetfénye áramkört mintáz. Töltőnyílása a jobb első sárvédőben van, a szögletessége még a kerékívekbe is belehasít. Annyira halványan lejt az EV3 tetővonala, hogy csak belülről tűnik fel, hogy mennyire elvékonyodnak az üvegfelületek, mennyire elfogy a fény, mennyire kilátástalan lesz az utastér végére.
Első kilincsei az ajtólapokba simulnak és a kulccsal közeledve ugranak ki, a hátsókat pedig a tetőoszlop fekete betétjébe rejtették, hogy uralkodó legyen a minimalizmus. A Kia EV3 utasterében mindenhol hideg szürke árnyalatok vannak, melyeket remekül ellensúlyoznak az élénk narancssárga betétek a műszerfalon és a középső tárolón. Egy nagy rekesz, két gombnyomásra forduló pohártartó és vezeték nélküli töltő is van ezen a felületen. A könyöklőn egy konyhapult mintázatú kihúzható asztalka van néhány gombbal, de sajnos nincs benne hasznos tárolóhely.
Csomagtartója a katalógus szerint a hátsó ülések mögött 460 literes, de ennek egy része valójában a padló alatt van, ahová a töltőkábelek, kötelező tartozékok és a V2L csatlakozó (mert az EV3-ról akár más fogyasztókat is lehet tölteni) foglalja el. Hasznos, hogy kivett kalaptartónak is van helye, amennyiben az 1251 literes rakteret kell bevetni. Az orrában van még egy nagyobb cipős doboznyi hely (25 liter) is a kevésbé gyakran használt, de időnként szükséges holmiknak.
Mivel a Kia EV3-as a merész hasáb formaterv alatt egy szokványos elektromos kompakt, ezért pontosan annyi hely van benne, ami a hétköznapokban hasznos. Széltében feltűnően sok a hely, de 2,7 métert alulról karcoló tengelytáv miatt hosszában is nagyszerűen el lehet férni benne. A hátsó üléseken ülve csak a villanyautósan magas padló tűnik fel, ezért magasabban vannak a lábak, mint egy Ceedben. Mindenütt akad elég USB-C csatlakozó és hagyományos konnektor is laptopot etetni, amennyiben a töltőoszlophoz láncolva kell lezavarni az online meetinget.
Fizika
Rövidke túlnyúlásai és hosszú tengelytávja miatt lelkesítő arányai vannak a Kia EV3-asnak, melynek nincs benzinmotoros változata, hanem az első pillanattól villanyautónak készült. Az alapját a konszern Electric Global Modular Platformjának (E-GMP) 400 voltos változata adja. Ez itt a Standard Range, tehát a kisebbik hatótávú változat, melyben bruttó 58,4 kWh kapacitású az akkumulátor, a Long Range 81,4 kWh-s. Első kerekeket hajtó villanymotorja minden esetben 204 lóerős és 283 newtonméter nyomatéka van.
Kétszáz lóerő kevésnek tűnhet a kétmásodperces gyorsulást villantó, ezer lovas Porsche Taycan Turbo GT árnyékában, de valójában a Kia EV3-as is egy erős és lendületes kompakt, amiben könnyű megtalálni az azonnali nyomaték örömét. Futóműve elöl MacPherson, hátul pedig többlengőkaros független, ezekkel a pufók gumikkal a hangolás is kompatibilis a kátyúkkal és törésekkel borított úttal. A kipörgésgátló pedig teljesen kikapcsolható, ezért ezzel a baltával faragott dobozkával is lehet önfeledt vigyorral teperni.
Tökéletesen rímel a formákra a szögletesített kétküllős kormány, de ezen a ponton a dizájn a funkció rovására megy. Egy hagyományos kormány még mindig természetesebb és biztonságosabb ennél. Karimája pont kitakarja a digitális óracsoport és a 12,3 colos érintőképernyő közötti kétzónás, automata klíma kezelőfelületét. Ezzel együtt is jó vezetni a Kia EV3-as alapváltozatát, melynek egyik legnagyobb vonzereje az elektromos Niróval szemben egyértelműen a stílusa.
Mate Rimac első lépése a Bugatti vezérigazgatói székébe pontosan az volt, hogy megmutatta, mennyire mókás lehet egy elektromos autó, de a Kia EV3-as sokkal jobban passzol a mindennapokhoz, mint a gumicsíkkal felkent ívekhez. Magas üléspozícióval, 360 fokos kamerával és tisztességes kormányszöggel egyszerű bekanalazni egy belvárosi parkolóhelyre.
Minden áldott indulás előtt perceket emésztett fel a menetidőből, hogy a vezetéstámogatónak hívott, de valójában inkább vezetést akadályozó asszisztenseket kikapcsoljam. A Kia EV3-as vezetőt figyelő szenzorai zavarba jönnek a napszemüvegtől, a holttérfigyelője azt hiszi, hogy egy csőrős Peterbilt kamionban szolgál, a sávtartója aggasztóan agresszíven próbál igazodni akár egy záróvonal mellett párhuzamosan futó repedéshez is. Mindezt pedig rettenetes pittyegések kíséretében tálalja.
Miután kikapcsoltam az idegesítő asszisztensek hadát, rögtön egy kellemes villanyautóvá szelídült a Kia EV3, amit öröm volt használni. Utasterében még 130 km/óra környékén is csend van, a rugalmassága pedig simán passzol az autópályára. A normál mellett élesebb reakciójú sport üzemmódja is van, de én főleg Ecóban használtam, mert így sem vesztett igazán a komfortjából és örömteli dinamizmusából.
Matematika
Nagyrészt városi közlekedéssel simán hozza a kisebb akkumulátoros Kia EV3 a 420 kilométer környéki hatótávot, de cudarabb körülmények között is megvan a 300 kilométer, szóval nem kell folyamatosan töltőoszlopokat keresgélni hozzá. Váltakozó áramról 11 kW-ot tud felvenni, egyenáramú töltőről pedig akár 100 kW-tal is szívhatja magába az energiát az EV3-as. Ideális esetben, megfelelően töltéshez temperált akkumulátorral 10-ről az ideális 80 százalékra 30 perc alatt tölthető.
Alapfelszereltséggel és rövidebb hatótávval a legolcsóbb Kia EV3-as alulról karcolja a 14,8 millió forintot. A középutat jelentő Earth Plus felszereltséggel 1,1 millió forinttal drágább, de jóval kellemesebb elektromos kompakt az EV3, és ebben a változatban már alap a szürke műbőr kárpitozás és a hatékony hőszivattyús fűtés. Jól elköltött pénz a 300 ezer forintos napfénytető, mert minden plusz foton jól jön az utastérbe és ajánlott a 400 ezer forintos parkoló csomag is, melyben a 360 fokos kamera is van.
Nagyszerű mindennapi villanyautó a Kia EV3 Standard Range, mely a kisebbik akkumulátorral, a középső felszereltséggel is. A kifejezetten jó vezethetőséggel és a gyors töltéssel, meg a stílusos formatervvel egy klassz kompakt, amiben remekül megvillan, hogy mikor igazán jó az elektromos autó.
Ez is érdekelhet:
- szédületesen jól néz ki
- nagyszerű kompakt autó
- gyorsan tölt
- a kisebb akkumulátorral is messzire megy
- csendes és kényelmes
- kibírhatatlanok a vezetéstámogató asszisztensei
- vannak elvesztegetett literek az utastérben




















