Egy tekintélyes méretű, hétüléses, színes-szagos autót gurított elénk a Kia, amivel minimum egy lépéssel közelebb kerültünk az autózást átalakító futurisztikus tervekhez.

Nem bízta a véletlenre a Kia az európai év autója díjat elnyerő EV6 nagytestvérét: egy olyan elektromos autót küld gyártásba, ami a szinte azonos a bő másfél éve bemutatott, merész tanulmányautóval. Van itt minden: robusztus forma; új, a jövőben a márka teljes flottáját meghatározó dizájnnyelv; gigászi csomagtartó; forgatható hátsó ülések. És mi mégsem ezért tartjuk izgalmasnak, mert mindez csak játék ahhoz képest, amilyen szerepre tör a jövő mobilitásában. De nézzük lépésről lépésre!

A Kia Frankfurtban, a Brand Summit eseményén mutatta be az EV9-et, amivel – mint a fenntartható mobilitás zászlóshajójával – stratégiai tervei vannak. A következő négy évben 15 új EV-t mutatnak majd be a koreaiak, 2030-ra már 55 százalék fölé (2,4 millió egység környékére) emelnék az elektromosautó-eladásaikat, ezzel piacvezető szerepet célozva meg a szegmensben. A cél érdekében a következő öt évben 22 milliárd eurót fektet a cég a projektbe.

Ebben a menetelésben szánják programadónak az EV9-et, ami a Kia negyedik generációs elektromos autója a 2012-ben indult családtörténetben.

Ha azt mondod, olyan, mint egy tanulmányautó sorozatgyártásban, akkor nem tévedsz: alig változott valami az első, bő másfél éve bemutatott koncepcióhoz képest.

Eltűnt az első, lézervágott lemez mögött meghúzódó fényszóró, de a gyártásba adott megoldás sem kevésbé látványos. Cserébe maradt a robusztus forma, meg egy sor olyan részlet, mint az extravagáns kilincs, a digitális visszapillantó a külső egységbe épített irányjelzővel, a Kia crossoverben most először beépített három üléssor, azon belül a forgatható középső fotelek, a vezetőülésnél most debütáló állítható lábtartó, a fejtámlák hálós, átszellőző kialakítása vagy éppen a hátsó szélvédőn túlnyúló tető alá rejtett ablaktörlő.

Megannyi apró részlet, jó részük még felfedezésre vár, ami nyilván az első komolyabb teszteken történik majd meg. A bemutatón így is ízelítőt kaptunk a vezetéstámogató rendszerek arzenáljából, összehasonlíthattunk két különböző konfigurációt – a népszerűségi versenyben a sötétkék külső, a világosabb beltér, és a hagyományos oldalsó visszapillantó győzött –, hanem aztán beszélgettünk a Kia különféle szakembereivel, és mindjárt túl is léptünk a puszta autóipari újdonságokon. Mert szép a sok gomb, a míves dizájn, a rengeteg elérhető opció, de ez alapvetően csak gamification, infotainment.

Engem sokkal jobban meghatott a V2G rendszer beépítése és az újrahasznosított anyagok széles körű alkalmazása. Kezdjük az utóbbival, az könnyebb. Láttam már magam is autót, ami hasonló arányban, 20 százalék körül tartalmazott újrahasznosított anyagokat, csak az koncepció volt – ez viszont sorozatgyártásba kerül ilyen aránnyal.

Ebben nincs bőr, de ezt nem is fájlalta senki, mert az anyagok kellemes tapintásúak, kimondottan barátságosak, színben, minőségben minden olyat tartalmaznak, amit az adott résztől elvárunk. Azért, hogy mérhetővé, és elég széles körűvé tegye az újrahasznosított anyagok használatát, a Kia bevezette a „tíz kötelező elem” fogalmát, ami itt már megtalálható, a jövőben pedig minden modelljébe beépíti.

A műszerfal bizonyos elemei cukornádkivonatból, az ülések és huzatok egy része kukoricarostból, a napfénytető és a fejtámlák PET-palackból, a padlókárpit halászhálóból készül, csak hogy néhány példát írjunk.

Világszerte négy laborban dolgozik a „biogyártáson” a Kia R&D részlege, együttműködik startupokkal, egyetemekkel, míg például a halászhálók begyűjtésében és feldolgozásában az Ocean Cleanup szervezettel és a dél-koreai Óceán- és Halászati ​​Minisztériummal dolgozik össze.

A másik, a hétköznapi autózáson túlmutató terület a V2G rendszer: az EV9 technikailag tökéletesen felkészült arra, hogy a visszatöltsön áramot a hálózatba. Ezzel kisegítheti a hálózat egyenetlenségeit: eltárolhatja az energiát, amikor a megújulók (túl)termelnek, de adhat is áramszünet esetén. Az EV9 akkupakkja 5-10 napig képes működtetni egy családi házat (nem mindegy, mekkora a család, és hogyan él), azaz nem elhanyagolható kapacitásról beszélünk – hát még ha felskálázzuk ezt egy jókora elektromosautó-flottára!

A Kia „mozgó erőműveknek”, az elektromos hálózat mobilis részének szánja ezeket a kocsikat. 2022 első félévében Németországban 5,4 millió kWh áram ment veszendőbe a hálózat fejletlensége miatt, és ezt mind hasznosíthattuk volna egy megfelelő méretű, V2G-kompatibilis elektromosautó-flottával.

„A V2G technikailag teljesen működőképes, ott van az EV9-ben, és csak a hatóságokkal, közműszolgáltatókkal való megállapodás kérdése, hogy a gyakorlatban is alkalmazni lehessen” – magyarázta Arunkumar Kumar Raja, a Kia Advanced planning & EV technology osztályának menedzsere, aki szerint Hollandiában már az idén tokkal-vonóval működni fog a V2G, míg a következő két-három évben 6-8 európai ország csatlakozik hozzájuk.

A Kia illetékese azt is elmondta nekünk, hogy a cégnél egy külön kis osztályt hoztak létre a különféle hatóságokkal és intézményekkel való tárgyalásokra, nekünk meg eszünkbe jutott a nemrég látott bécsi Seestadt, ahol a másik oldalról, városfejlesztői részről foglalkoznak a V2G-vel, azaz arra alkalmasra tervezik Seestadt mostantól épülő részeit.

Közben olyan finomságokat is terveznek, mint az időzített töltés, amikor csak a napelemek csúcstermelésekor vesz fel áramot az autó.

Mellesleg a visszatöltéssel akár pénzt is kereshet az autós, ha ügyesen használja, mondjuk teletölt, amikor rendesen dolgoznak a napelemek, és visszatölt, amikor a hálózat leterhelt.

Városokkal, kormányokkal, minisztériumokkal és sokféle szervezettel kommunikálnak tehát az autógyártók, és a jövőben ez egyre inkább így lesz, ami mutatja, mennyire elmozdultunk a beülünk-és-megyünk típusú autózástól. Túlzás, naivitás volna forradalmat emlegetni, de az irány adott, és előbb-utóbb jó eséllyel nagyon megváltozik az autózás, aminek részeként néhány autó akár a közműhálózat kiszervezett része is lehet majd egy napon, ezt pedig izgalmasabbnak tartom a négyhengeres vagy hat? típusú kérdéseknél.

De azért nézzük a dolgok gyakorlatias oldalát is! Az EV9 501 centi hosszú, a tengelytáv 3,1 méter, 19 és 21 colos keréktárcsákkal is rendelhető (lesz). Az egymotoros, hátsókerékhajtású változat akkukapacitása 76,1 kWh (150 kilowatt, 350 Nm, 0-ról 100-ra 9,8 másodperc), a kétmotorosé 99,8 kWh (283 kW, 600 Nm, 6 mp-es gyorsulás). Ezt a Kia Connect Store-ban a Boost funkcióval 700 Nm-re és 5,3 másodpercre javíthatjuk. A nagyobb aksikapacitás 541 kilométer WLTP szerinti hatótávot biztosít – a gyakorlatban ez nyilván valamivel kevesebb lesz majd.

Az ultragyors, 800 voltos töltéssel 15 perc alatt 239 km-nyi hatótáv pumpálható a 2,5 tonnás járműbe, ami szép eredmény, tekintettel a hatalmas méretekre. Ugyanakkor a meglehetősen határozott megjelenés ellenére a kocsi légellenállása igen alacsony, 0,28-as. És nem véletlenül lesz 15 szenzor a kocsin, elvégre így hármas szintű önvezetésre képes, így ahol a törvény engedi, autópályán nem is kell majd vezetni.

Opcionális lesz a hat- vagy a hétüléses változat, az összkerék-meghajtás, a digitális oldalsó visszapillantók. Bár az autót elsősorban fiatal családoknak szánják, alapvetően olyan kocsit terveztek, amibe a többségnek a lehető legegyszerűbb átülni egy hagyományos kocsi után.

Az átülésben nyilván segítene egy kedvező ár, erről azonban még nem lehet felelősségteljes kijelentéseket tenni, addig is az a mondás, hogy a prémiumszegmens képességeit kapjuk középkategóriás árért.

Ez is érdekelhet:

Forgathatóak a középső ülések, a harmadik sorban is sok a hely a Kia EV9-ben

Tigrisorr helyett komplett digitális tigrisarcot kapott az új nagy Kia, a kizárólag tisztán elektromos hajtással készülő, három üléssoros nagy családi SUV, az EV9.

Merész formával, de otthonos belsővel kerül gyártásba a Kia EV9

A Kia legújabb elektromos autója a márka csúcsmodellje is lesz egyben.

Ezeket az elektromos autókat várjuk a legjobban 2023-ban

Idén sem lesz hiány elektromos újdonságokból, mutatjuk a tizenkét legjelentősebbet, aminek az érkezéséről már tudunk.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Téli bőrápolás férfiaknak: miért van rá most jobban szükséged, mint valaha?

Itt az a Xiaomi, ami szembeszáll a csúcstelefonokkal

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

További cikkeink a témában
Így élheted meg az ünnepi hangolódást egy csodás kastély birtokán itt, a szomszédunkban
Hirdetés