Már nem beszélhetünk arról, hogy feltörekvő márka lenne a Kia, merthogy ennél már lassan alig lesz feljebb. Néhány modellt egy polcra tehetünk a német és japán prémium konkurensekkel, csak épp nem olyan nehéz feltenni arra a polcra. Merthogy sokkal vékonyabb pénztárca is elég hozzá. Az új Sorento is ilyen.

Engem a Stingerrel már egyszer megvett a Kia, annál impozánsabb, összerakottabb, vagányabb sportlimuzin nemigen van a piacon. Ő elvileg felső-középkategóriás, de bőven elmegy prémiumnak is, csak épp nagyjából 40%-kal olcsóbb, mint a hivatalosan is prémiumnak számító német társai.

Sportzakót húzott egy bivaly – Kia Stinger 3.3 GT-teszt

A Kia a sportos, túralimuzinok piacára is kilépett. Egy remek modellel.

Annyira imádtam, hogy szinte kiköveteltem, hogy az új Sorentókat is hadd teszteljem én, mert érzem, látom, hogy a koreaiak milyen szélsebesen fejlődnek. Sőt, azóta a szűk házi flottában is lett egy Kia, így vádolható leszek elfogultsággal, de objektíven nézve is szinte hibátlan lett a Sorento.

Először a Hybrid AWD-t, vagyis egy full hibrid, 1,6-os benzinmotorral felszerelt példányt hajtottam, majd kipróbálhattam az ecoHybrid verziót is, a 200 CRDI Kryptonite-ot, ami egy mild hibrid dízel.

A full hibrid darab a benzimotor mellé egy nagyobb akksit kapott, vagyis tud kizárólag villanymotorral is haladni, nem mellesleg már-már a Toyota szintjére emelték az öntöltést, a zökkenőmentes váltást és a takarékosságot. A mild hibrid CRDI inkább csak egy combos start-stop, ami időnként leállítja a dízelt, és simábban indul újra, mintha önindítózna. Annyira kedvesen működik, hogy többször is meg kellett néznem, hogy tényleg dízel-e ez a nagydarab fehér bárány.

A full hibrid a 230 lóerejével kiválóan mozog, és ennél többet botorság is lenne elvárni egy ekkora jószágtól, a villanymotorral együtt viszont pont elég erős, még húzása is van. A dízel esetében 200 lóról beszélhetünk, de bőven elcipeli ezt a gigakasztnit az is. Mondjuk nálam nem kérdés, hogy a benzinest választanám, eleve erősebb, és még öntöltöget is.

Ami viszont még határozottan kiemelhető mindkettőnél, hogy az új Sorentót nagyon kényelmes vezetni, egyáltalán nem érezhető, hogy akkora, mint egy jacht.

Ami azonnal szembetűnő, hogy tekintélyparancsoló példányok, ezek igazi monumentális, amerikai típusú SUV-k – 4,8 méter hosszú és 1,7 méter magas –, azonban olyan érzéssel nyúltak a formához és az arányokhoz, hogy nem ijesztenek meg a méretek, mi több igazi karaktert adtak a 2021-es Sorentónak. Ez az autó nemcsak menő, de jól is mutat. Szemből egy ellentmondást nem tűrő erőműnek tűnik, hátulról viszont elég eklektikus lett, a keleti ízlést kutyulták össze az amcsi igényekkel. Nem túl európai, de nagyjából ez a legnagyobb hibája.

Egy nagycsaládosoknak tervezett hétszemélyes behemót számomra sosem volt igazán vonzó, ezért is voltam kíváncsi, mit tudtak kihozni a Sorentóból a koreaiak. Azt előre leszögezhetjük, hogy nagyjából mindent. A tesztelésre szánt Kryptonite felszerelésű modellekben szinte minden fontos extra benne volt, meg néhány kevésbé fontos, de az is a kényelmet és a biztonságot szolgálja.

Egy konkrét példával tudom érzékeltetni, hogy a Sorento nemcsak a mérete miatt biztonságos, hanem mert mindenre figyel helyetted is: a holttérfigyelés annyira kifinomult, hogy szinte képtelen vagy vele hibázni, belekanyarodni egy váratlanul, sebesen érkező kollégába. Amikor a fotózás után kiraktam Totyit a hetedik kerületben, simán megelőzött egy koccanást: balra húzódás után akartam visszatérni a megfelelő irányba, ám ki kellett csúsznom, hogy bármit lássak, mert épp mögém álltak le pakolni. Óvatos gáz és pislogás balra, erre a tesztalany vinnyogni kezdett, majd nyomott egy satuféket önállóan – egy másodperc múlva meg elrobogott mellett egy nehézlábbal hajtott egyterű.

Sorento barátunk nemcsak a kormányt rezegteti és vinnyog, ha baj lehet, hanem közbe is lép, ha igazán komoly galiba készülődik.

Parasztvakításnak tűnik az irányjelző kamerával való kiegészítése – irányjelzéskor az oldalsó kamera képét kivetíti az alapáras digitális műszeregységre –, de abszolút lenyűgöző. Persze simán lehet, hogy csak paraszt vagyok, de engem még úgy is megvett, hogy nagyon nehezen tudnék rászokni a használatára.

Irányjelzéskor az oldalsó kamera képét kivetíti a műszeregységre, épp amerre indexelünk

De egyébként is mindent visszajelez, minden csipog, minden úgy van kitalálva, hogy biztonságos és kényelmes legyen. A pirosnál is szól, ha elindult a sor, nyilván megérezte, hogy épp ránéztem a livescore-ra, jó arc.

Belül az extrák miatt nem akarsz ennél jobbat, mindenhol rengeteg a hely, mindenki bőven elfér, még a hátsó két pluszülésen is.

És nem kizárólag az első sor élvezi a luxust, légbefúvókat és USB-csatlakozókat mindhárom üléssor kapott, a hátsó ülések is melegíthetők, leghátra jutott külön klímavezérlő is, egyszerűen mindenre gondoltak. Leginkább arra, hogy hátul úgyis a gyerekek ülnek, nekik meg az a legfontosabb, hogy soha ne merüljön le a telefon.

USB-csatlakozók és klímavezérlés leghátul is

Én kaptam a műszerfal tövébe egy vezeték nélküli telefontöltőt is, és bevallom, ez is egy olyan extra, amit szívesen használok, még ha simán meg is lennék nélküle. Ahogy a kormányfűtés is a fényűzés kategóriát súrolja, de atyaég, mennyire frankó tud lenni télen.

Ez egy határozottan szép és prémium belső

A sebességváltókart elhagyták, ami nekem nincs ínyemre, de az újhullám már kezdi elsodorni ezt a megoldást, egyre több a tekerhető gombváltó. Persze amit irányít, az egészen kiválóan, gördülékenyen működik. A hagyományos hatfokozatú automataváltó mellett Eco, Sport és Smart módok közül lehet választani, de kapott három terepmódot is (hó, sár, homok), ezt is tekeréssel lehet állítani.

A Kryptonite-ba Nappa bőrt is kapunk, valamint olyan hangulatvilágítást, ami a fémnek ható műanyag betétek mögül és az ajtókon sejlik fel. A színskálán állítható az árnyalat, a kagylós hatású betét az ajtókon pedig a maximálisan gyönyörű DS-t idézi.

Helló, DS!

Egy hétszemélyesnél nemcsak az a fontos, hogy az egész család elférjen, hanem az is, hogy tokkal-vonóval férjen be. Ha mind a hét ülés használatban van, akkor 179 liter marad a harmadik üléssor mögött, ha azokat lehajtjuk, akkor már több mint 600 liternyi hely lesz. A középső sort lehet tolni és lehajtani is, előbbi esetében nagyjából 800 liternyi helyünk lesz, utóbbinál pedig az egész nappalit el tudjuk szállítani a majdnem 2 köbméteres kapacitással.

Mivel nagycsaládosoknak készült, igénybe lehet venni a kedvezményt, amire még a Kia is rápakolja a saját akcióját, így akár már 9,5 millióért kigurulhatsz egy alap hibriddel, 14-ért pedig már a luxus Kryptonite-ot is el tudod hozni. Ez persze rengeteg pénz, de egy szinte tökéletes SUV-t más márkától majdnem duplaennyiért kapsz meg.

Ez a koreai is érdekelhet:

Mintha véletlenül gyártásba küldtek volna egy tanulmányautót – Hyundai Ioniq 5-teszt

Pedig a tanulmányautó még durvább volt. Panaszra így sincs okunk, főleg, ha az összkerekes, 72,6 kWh kapacitású csúcsváltozatot járathatjuk meg.

(Fotó: Tóth István)

Kia Sorento 200 CRDI Kryptonite és Hybrid AWD

  • Összteljesítmény 200/230 lóerő
  • Hossz/szélesség/magasság 4810/1900/1700 mm
  • Csomagtér 179/600/800/2000 liter
  • Tengelytáv 2820 mm
  • Ár (tesztmodell) 17 985 000/18 135 000 Ft
  • Alapár 12 490 000/12 990 000 Ft
  • szinte már prémium
  • tágas az utas- és csomagtere
  • kellemes és biztonságos vezetni
  • hátulról nem a legszebb
  • hiányzik a váltókar
Player-méter
9
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Tetszik ez a kis rönkház? Egy UAZ-ra építették

Csodás szupersportautó az Aston Martin Valhalla

Majdnem kész volt, de elkaszálták a BMW dögös sportautóját

További cikkeink a témában