Töményen árad a nyolcvanas évek hangulata az Ágyúgolyó futam ikonikus nyitójelenetéből, mely igazán előkelő helyen van az autós filmek között. A filmben szereplő vagány csajokból az eltelt negyvenöt év alatt érett nők lettek, de a fekete Lamborghini Countach kortalan.

Nagyon nehéz jó autós filmet csinálni, hiszen a benzinvérűek hamar találnak fogást minden apró mozdulaton, de az Ágyúgolyó futam minden hibájával együtt is egy végtelenül szerethető akcióval felütött vígjáték, mely nem maradhat ki a sorból. A nyitójelenetben szereplő fekete Lamborghini Countach LP 400 S ráadásul az amerikai történelmi örökség része, melybe évtizedek után újra visszaült Adrienne Barbeau és Tara Buckman.

Rengeteg szárny és sok antenna, valamint egy csokor kipufogó teszi menőbbé az ék alakú Countach-t.

Ennél az autónál már nyoma sincs annak a végtelen letisztultságnak, ami a Lamborghini tizenkét hengeres sportautójának eredeti jellegzetessége, viszont minden plusz elem csak fokozza a show-t. A forgatáson használt autó 1979-ben novemberében készült el, majd egy római márkakereskedésből egyenesen Amerikába importálták az Ágyúgolyó futam forgatására, melynek készítői úgy gondolták, hogy az autó dinamizmusát és a versenyzők őrültségét remekül hangsúlyozzák a szárnyak és a hengerenként egy kipufogócső.

Ellentétben A Wall Street farkasa két Countach-ával, az 1981-ben bemutatott filmben kizárólag ezt az egy autót használták, a forgatás végeztével pedig a J.J. McClure szerepét játszó Burt Reynolds egyik barátja, Terry Bernius vásárolta meg. Mivel akkoriban nem tulajdonítottak ennek különösebb jelentőséget, ezért Bernius saját ízlése szerint piros bőrrel kárpitoztatta át az utasteret. Később egy átfogó restaurálás során alakították vissza az eredeti specifikáció szerinti mustársárgára.

Mivel a Lamborghini Countach már akkor is piszkosul drága volt, ezért nem a filmhez vették, hanem kölcsön kérték.

Azonnal dolgos napokkal kezdődött a Lamborghini élete Amerikában, hiszen a tulajdonosa a film rendezőjének barátja volt, ezért aztán a kaszkadőrként és a NASCAR világában is ismert Hal Needham egyszerűen beválogatta szereplőnek a filmbe az olasz sportautót. Needham jegyzi egyébként az 1977-es Smokey és a bandita című vígjátékot is, melyben szintén Burt Reynoldsszal dolgoztak együtt.

Annyira sokszínű volt a színészi gárda, hogy talán még a Netflix sem nagyon tudott volna hozzátenni ehhez az összképhez. A főszereplők között ott volt Dean Martin, Sammy Davis, Jr. és Jackie Chan, valamint olyan színésznők, mint Farrah Fawcett, valamint a Countach-sal versenyző Marcie Thatcher és Jill Rivers karakterét alakító Adrienne Barbeau és Tara Buckman. Mókás csavar, hogy az Aston Martin DB5-össel versenyző, önmagát James Bondnak képzelő Seymour Goldfarbot Roger Moore alakítja, még az autó rendszáma is az 007-es ügynökre utal.

Ekkoriban a Lamborghini évente nagyjából 50 autót gyártott, így nem meglepő, hogy a színésznők akkor láttak ilyesmit először.

„Azt hiszem, hogy a Countach eleve győztesnek tűnik, a többiek közül senki sem nyerhetett volna, egyszerűen nem voltak ellenfelek. És akkor ott a nyitójelenet, azzal a hanggal és a Countach látványával, ahogy száguldozik és bújócskázik rendőrautóval. Csak a Countach tudott ilyen hatást elérni.” - foglalta össze Adrienne Barbeau, hogy miért is éppen a Lamborghini nyerte meg a New Yorkból Los Angelesbe tartó őrült vágtát.

Ráadásul a film nem volt alaptalan, hiszen annak ellenére, hogy az amerikai szabályozások is egyre nagyobb hangsúlyt fektettek az autók és a közlekedés biztonságára, mindig voltak olyan őrültek, akik nem félve a törvénytől nekivágtak az Amerikát átszelő hajszának. A mai napig vannak olyanok, akik arra hajtanak, hogy a lehető legrövidebb idő alatt érjenek el New Yorkból Los Angelesbe. Akkoriban cserélték le a 70 mérföld/órás sebességkorlátozásokat 55-re, ezt fújták bátran telibe a filmben, melyet a Car and Driver autós újságnál is dolgozó Brock Yates írt.

45 év után találkozott újra Adrienne Barbeau és Tara Buckman az ikonikus Lamborghini Countach-sal.

Tényleg felejthetetlen az, hogyan az első másodperctől hörög a Lamborghini tizenkét hengeres motorja, közben a piros feliratok tűnnek fel a kép közepén. Őrületes vagányság, ahogyan piros X-et fújnak az 55-ös (88 km/óra) sebességkorlátozásra. A kopár tájban hasít a fekete Countach, mely mögött úgy néz ki az őket üldöző Pontiac Firebird Trans Am rendőrautó, mintha egy tehén volna, a mozgása össze sem hasonlítható az európai sportautó élességével.

Mindkét színésznő számtalan más filmben játszott, az autó mégis meghatározta a karrierjüket, hiszen többször lamborghinis képet vagy modellautót kellett dedikálniuk a rajongóknak. Ezért is nagyon különleges, hogy évtizedekkel a forgatás után újra beülhettek a mustársárga ülésekbe, közvetlenül a 350 lóerős, 3,9 literes V12-es motor elé.

Ez is érdekelhet:

Ez a fehér Lamborghini Countach túlélte Scorsese maximalizmusát

Nem minden öreg Lamborghini járt ilyen jól.

Gyönyörűen mutat a Genfi-tó partján a Lamborghini 350 GT

Hatvan év után tért vissza a Lamborghini első szériagyártású autója Svájcba.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Magyarország ásványvíz-forrásai túracélpontnak is tökéletesek

A mesterséges intelligenciával az otthoni wifid is megtáltosodik

Ezekből a fotelekből még nagyobb élmény filmet vagy meccset nézni

További cikkeink a témában