Száz évvel ezelőtt még nem dőlt el, hogy benzines vagy elektromos motor hajtja majd a jövő autóját, és most mutatunk egy példát egy korabeli elektromos autóra. Mai szemmel egészen érdekesek a Milburn Electric paraméterei.

Sokan nem tudják, de az elektromos autó nem napjaink vívmánya, a huszadik század elején is készültek villanyautók. Már akkor is nagyra tartották a vibrációmentes, csendes üzemet a benzinesekhez képest, de aztán a töltőállomások gyors terjedése, a gyorsabb tankolás ígérete miatt végül az utóbbiak terjedtek el. Csak az emisszió csökkentésének kényszere hozta újra előtérbe az elektromos autókat, és mai szemmel érdekes visszatekinteni egy száz évvel ezelőttire.

Például itt van ez a Milburn Electric, amit 1920-ban gyártottak, és nemrég került eladósorba. George Milburn még 1869-ben alapította a Milburn Wagon Companyt, eleinte lovas kocsik, majd az automobilok számára gyártott karosszériákat az ohiói Toledóban. 1914-ben fogott elektromos autó gyártásába, amit a riválisoknál könnyebb és megfizethetőbb autónak hirdetett.

Még egy akkumulátorcserélő rendszert is kitalált, a telepek gyors cseréjére a kijelölt állomásokon.

Motorját a General Electric szállította, és ebben az 1920-as modellben már 3,5 lóerőre volt képes, ami a négy előremeneti fokozattal akár 40-50 km/órás sebesség elérését is lehetővé tette. Az 1200 kilogrammos autó elejében és hátuljában kaptak helyet az akkumulátorok, jelenleg öt darab 12 voltos, teljesen hétköznapi indítóakkumulátor táplálja a hajtást, amivel

ennél a mérsékelt tempónál 150 kilométer is lehet a hatótáv egy feltöltéssel. Nem is rossz.

A maga korában még nem volt meglepő, hogy a Milburn Electric utasterében nincs kormánykerék, a vezető a kanapéra hasonlító hátsó ülésről karokkal és pedálokkal kezelhette a járművet. További két utas a lehajtható pótszékeken foglalt helyet, még sebességmérő, töltésmérő és kilométerszámláló műszereket is találni. Innen tudni, hogy a képeken látható autóban 12 ezer kilométer van, és a Bring a trailer oldalán lehet rá licitálni, 40 ezer dollárnál tart az aukciója.

A Milburn Electric csak 1923-ig gyártott autókat, ekkor a gyár a General Motors tulajdonába került, és az addig elkészült négyezer autóból mára csak pár tucat maradt fenn világszerte.

Ez is érdekelhet:

Ilyen volt egy aktív aerodinamikás versenyautó 1911-ben

Repülőkhöz hasonlították a különleges Laurin & Klement Type S2-t.

Ez a Mini már évtizedek óta elektromos autó

Ilyen az elektromos Mini, ha 1968-ban készítik.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Fedezd fel Materát ezzel a csodálatos Alfa Romeo 2600 Sprinttel

Nincs szükség utakra – Dacia Duster TCe 130 4X4 Extreme

Fura szerzet ez a kínai platós szabadidő-autó

További cikkeink a témában
Életmód Otthon Így jutottunk a nyugati minimalizmustól az eklektikus ezredfordulón át az okosotthonokig – 20 éves a MaxCity, Kovács Zsófival beszélgettünk
Hirdetés