A Cooper és a Countryman közé érkezik a MINI Aceman, ami stílusos, gyors, vagány városi autó. Karakteres dizájnjával megfog, tágas, kényelmes utasterével kényeztet. Teszteltük az elektromos hajtással elérhető új MINI-t.

„Az Aceman tökéletesen alkalmas zsúfolt városi utcákon való közlekedésre, miközben megőrzi a crossoverek sokoldalúságát és funkcionalitását, valamint azt a gokart-érzést, amit egy MINI-től elvárhatunk.” Az egyik termékmenedzser szavai jártak a fejemben, miközben a tesztút végén, az esti csúcsforgalomban igyekeztem megtalálni a legrövidebb és leggyorsabb út optimumát az ismeretlen Koppenhágában. Amikor gyorsítani lehetett, élvezem, hogy az elektromos hajtás késlekedés nélkül repíti előre az autót, nincs rés, amibe ne férnék be. A kormány közvetlen, azonnal megérti, mit akarok, merre akarok fordulni, késlekedés nélkül követi minden mozdulatomat az egész autó. Még úgy is teljes szívemből élvezem a vezetést, hogy a zöld rövidgatyás bicajos harmadszor előz vissza.

Koppenhága belvárosában egyébként az utca embere teljesen más pályán van, mint egy átlagos zsörtölődő pesti a hetedik kerületben. Nem különösebben hatja meg, hogy az októberi ősz alig tolja 10 fok fölé a hőmérsékletet, az eső folyamatosan esik, esernyő vagy kabát nélkül tekerik a cangát, menetelnek előre gyalog, vagy éppen ülnek a teraszon egy kávézóban. Nem idegesek, nem sietnek sehova.

Ha innen nézzük, a MINI Aceman vezetéshez ennél jobb helyszínt elképzelni sem tudnék. Koppenhága egy vibráló, modern, zsúfolt város, ahol a gyalogosok, bicajosok mellett jól elférnek az elektromos autók, de mivel nincs túl sok hely, nem baj, ha négy méternél nem hosszabb az autó, a kicsit emelt magasság segít, hogy könnyebben ugorjon át a padkán, és hogy átlásd a forgalmi helyzetet.

Az Aceman hozza azt a vagányságot, amit egy MINI-től megszoktunk, de látványra olyan, mintha egy klasszikus MINI és egy terepjáró egy vad éjszakán összegabalyodott volna.

Az Aceman létrejöttét egyébként nem romantikus történet, hanem színtiszta üzleti elemzés előzte meg. A Countryman méreteit jelentősen növelni kellett. Egyrészt azért, hogy kényelmesen elférjen alatta a testes akkumulátor, másrészt azért, hogy egy olyan méretű családi autó jöhessen létre, ami méretkompromisszum nélkül megfelel minden célcsoportnak. Így viszont rés nyílt a MINI Cooper és a Countryman között, az űrt pedig az Acemannel töltötték be.

Thomas Sycha, az Aceman vezető tervezője szerint a „karizmatikus egyszerűség” volt a fő tervezési szempont. A cél az volt, hogy egy kompakt crossover formát hozzanak létre, amely az eredeti MINI karakterjegyeit modern, letisztult dizájnelemekkel ötvözi. A Kínában készülő Aceman új platformra épül, amely lehetővé teszi a rövidebb túlnyúlásokat, és ettől ugye nem csak tágasabbnak tűnik, hanem valóban az is.

Ami belül van, az is a karizmatikus egyszerűség elv mentén jött létre.

Króm helyett egy vibráló ezüst elnevezésű meleg, arany színárnyalatot választottak, amely barátságosabb és otthonosabb hatást kelt. Újrahasznosított poliészterből készül a szövetkárpit, ami változatos színeivel, rejtett világításával még inkább azon van, hogy hozza a nappaliban ülök érzést.

Meghatározó látványelem a tradicionális kormánykerék, a központi kapcsolósor és a 9,4 colos, csodás képminőségű kijelző. Hatalmas, és tök érdekes. Például a hagyományos és sokszor marha unalmas sajtótájékoztató helyett rövid videókban magyarázzák el a központi képernyőn, hogy mit kell tudni az autóról. Aztán kedvünkre cserélgethetjük a hátteret, válthatunk üzemmódot és hangulatot.

Illetve innen érjük el Spike-ot, az Aceman négylábű asszisztensét. A digitális kutya a MINI intelligens asszisztense, ami igyekszik minden kérdésünkre választ adni vezetés közben. Thomas Sycha szerint egyébként is egyre jellemzőbb lesz majd a jövőben, hogy nem képernyőn vagy gombokon kapcsolunk ki-be funkciókat, hanem hangvezérléssel.

Tisztán elektromos, 184 vagy 218 lóerővel

Elöl hajt, hátul meg 300 literes a csomagtere. Kétféle hajtáslánc közül válaszhatunk, a 184 lóerős verzió kisebb akkumulátort is kap (42,5 kWh), az erősebb, 218 lóerős mellé nagyobb, 54,2 kWh-s akkumulátor jár, ami már egész jó hatótávot ígér. Igyekeztünk kiélvezni, hogy a MINI Aceman nem csak Koppenhágában fürge (ha éppen nincs dugó), hanem országúton is olyan, mint minden más MINI: játékos, gyors, élvezetes élményautó. Mindannyian fülig érő szájjal szálltunk ki belőle, nem volt kérdés, hogy a gokart-érzés volt az első, amit beleépítettek ebbe a MINI-be is, a dizájnkérdés fontos, de csak másodlagos.

De vissza az elektromossághoz, hatótávhoz. A hivatalos adat az, hogy a nagyobb akkus Aceman 405 km-t megy el. A teszten, ahol volt városi dugó, tempós országút és kényelmes andalgás, 15 kWh-s fogyasztást mutatott Spike. Ez ígéretes, 360 km-es hatótávra lehet elég. Tölteni DC-ről 95 kW-os, AC-ről 11 kW-os teljesítménnyel lehet.

Prémium minőségű, prémium felszereltségű az Aceman, digitális kulcs, kormányzó- és sávtartó asszisztens szerepel az opcionális felszereltségi listán. De ultrahangos érzékelőivel és kameráival képes arra is, hogy parkolóhelyet keressen, és be is parkoljon, ha kell a segítség. Alapára teljesen barátságos, a gyengébb motorral 14 milliótól indul az ár, az erősebb Aceman alapára 15,7 millió forint.

Ez is érdekelhet:

Még van benzines MINI, de egyre közelebb az elektromos korszak

2030 után elvileg minden új MINI elektromos lesz, most viszont még benzines és dízel is van a villanymotoros mellett.

Megérkeztek az elektromos John Cooper Works MINI-k

Csak a nevük zavarba ejtő, a teljesítményük már lelkesítő.

313 lóerős erőgép lett az elektromos MINI Countryman

Kéne vagy nem kéne a villanymotoros Countryman?

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Csodás szupersportautó az Aston Martin Valhalla

Majdnem kész volt, de elkaszálták a BMW dögös sportautóját

Amikor a világ legnagyobb autóversenyzői a Népligetben nyomták

További cikkeink a témában