2024 jó év lesz a MINI-nél, az tuti. A teljes kínálat megújul, még több elektromos motorral és tetemes mennyiségű lóerővel érkeznek az újdonságok. A 300 lóerős benzines után most a még erősebb elektromos Countrymant próbáltuk ki.

Kisautó nagy belső térrel, minimális külső méretekkel, négyszemélyes utastérrel, kifogástalan menettulajdonságokkal, kiváló fogyasztással és nagyon kedvező árral. Ez volt az eredeti Mini receptje, ami alapján az első tervet a legendák szerint Sir Alec Issigonis egy szalvétára rajzolt le. Olajválság volt, olyan autó kellett a népnek, ami alig fogyaszt, mégis tágas, és remekül megy. Aztán valahogy kultautó lett belőle, amit már csak elrontani lehetett. Érdekes, hogy Issigonis, mint minden rendes tervező, néhány évvel az eredeti autó bemutatása után dolgozott az utódon, de annyira szerette a piac a Minit, hogy a vezetőség hallani sem akart új autóról. Nem rontották el, folyamatosan modernizálva tartották életben, egészen 42 évig.

Most is válság van, csak éppen autóipari. Ha valaki rosszul taktikázik a nagyok közül, könnyen lehet belőle egy Nokia-szintű bukta. Az autózási szokások átalakulását komolyan kell venni, de se a gyors átállás, se az egy helyben toporgás nem vezet sehova. A BMW és a hozzá tartozó MINI eddig középutas stratégiával utazott, vonzó, használható, megfizethető elektromos autókkal lépett a piacra, de benne maradt a klasszikus benzines és dízelek versenyében. A számokból úgy látszik, ez az irány, vagy inkább ez az egyetlen irány, ami működik. Sose adtak még el annyi BMW-t, MINI-t és Rolls-Royce-t, mint 2023-ban, és a java csak most jön.

A MINI-nél idén a teljes család megújul. Végre rendet vágnak a nevekben, a három- és ötajtós MINI Cooper néven él tovább, érkezik a valamivel nagyobb, terepjárósabb Aceman, a Countryman pedig térugrást végrehajtva komoly terepjáróvá nő. Elképesztő, hogy az új autó, ami 13 centivel hosszabb elődjénél, nem csak látványra kacsint rá egykori mostoha nagybátyjára, a Range Roverre, bizonyos dimenziókban meg is közelíti. Mint amikor kicsi öcsi a családi összejöveteleken büszkén méregeti magát a nagyokhoz.

Az új Countryman 4443 milliméter hosszú, épp egy porszemnyivel kisebb, mint a 4445 milliméter hosszú első Range Rover.

Eddig valahogy úgy voltam az összes új MINI-vel, hogy érteni véltem, mit akar átadni a tervező, de mintha kipeckelt számon át egyenesen a torkomba akarták volna begyömöszölni azt a sok mindent, amitől jópofának és viccesnek kellett volna látnom az autót.

Az új MINI beltere most adja vissza leginkább azt az egyszerűséget és lazaságot, amit az eredeti Mini olyan könnyedén megtett.

A 9,5 colos központi érintőképernyő jelenléte és a bőrkárpitozás teljes hiánya baromi jót tett a fílingnek. Ezeket a színes, bordás szöveteket nézni, tapintani, vagy csak egyszerűen köztük lenni eszméletlen érzés. És még ott van az OLED panel csodás képe, ügyes funkcionalitással, mindig a megfelelő helyen megjelenő információkkal és beállításokkal. Csak egy rövidke gombsor kellett alá, ahonnan életre kelthető a motor, és megadható neki, hogy előre vagy hátra menjen (egykori sebességváltó). Experteknek pedig ott van a head-up displayt imitáló plexiképernyő, amiről a kormány mögött rögtön látható, hogy mennyi a tempó, és merre kell fordulni. A szintetikus motorhang és az üzemmódok szórakoztatóak egy darabig, de ha nincs rájuk szükség, szerényen a háttérbe vonulnak.

Karakteres, vagány, vonzó.

Szögletes lámpájával és határozott kiállást sugalló széles vállaival a Countryman nem mindenkinek jön be elsőre. Könnyebb beleszeretni a lágyabb vonalvezetésű Cooperbe vagy Acemanbe, lassabban alakul ki a kötődés a Countrymannel. Az együtt éles, sokáig tartó autózás hozza meg az érzést, hogy sosem akarsz másba átülni. Néhány napja írtam, hogy a John Cooper Works a 300 lóerős benzinmotorral mennyire élénk, feszes, csodás élvezeti termék. Most a 313 lóerős elektromos, szintén összkerekes tesója az alany, ami egészen más metrikák mentén próbál az érzelmeimre hatni, hiába gyorsul ő is eszement tempóban százra (5,6 másodperc alatt) és onnan tovább, a végtelennek tűnő 494 Nm-es nyomaték sem elég hozzá, hogy az elektromos Countrymant szerpentinkirállyá tegye.

Városban fürge, könnyen fordul, imád csavarogni, gyorsan menni, andalogni, családot, sok cuccot szállítani. Egy igazi társ, ami minden helyzetben jól jön. És történetesen elektromos. A 66,45 kWh kapacitású akkumulátor elégnek tűnik arra, hogy vezetési szokástól függően simán megtegyünk vele 400 habkönnyű kilométert. Aztán ha lemerül, DC töltőn 130, otthoni háromfázison 11 kW-os teljesítménnyel tudjuk tölteni. Ez pont ideális egy éjszakai otthoni feltöltéshez. Persze megértem, 20 milliós árával nem mindenki látja meg benne az ideális autós társat. De aki kedvet kap a Countrymanhez, vagy bármelyik új MINI-hez, biztosan talál a saját szája ízének valót.

Ez is érdekelhet:

300 lóerővel nagyon megy az új MINI Countryman

Elég menő lett a John Cooper Works kivitelű új MINI Countryman.

Örömteli villanyautó lesz a MINI Cooper SE

Magyarországra érkezett a legfrissebb MINI.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Igazi modern klasszikus ez az Indian motorkerékpár

További cikkeink a témában