Az új MINI Countryman minden eddiginél jobban eltér az eredeti Mini receptjétől, mégis képes átadni az igazi MINI-életérzést, méghozzá nagy dózisban. A tisztán elektromos hajtású Countryman SE All4 változatát teszteltük.
Minden az 1950-es években kezdődött, hiszen akkoriban leginkább olyan autókra volt igény, amelyek nem nagyok, megfizethetők, jól fogyasztanak, és alkalmasak négy ember szállítására. A legelső Mini, amely 1959-ben gördült le először a gyártósorról, mindössze 305 centi hosszú és 135 centi magas volt, 203 centis tengelytávval, ennek ellenére nagyon praktikusan használta ki a szűk teret. Nos, az új Countrymanre elég csak egy pillantást vetni, és máris látjuk, hogy jócskán megnyúlt és meg is hízott, nemcsak a legelső Minihez, hanem közvetlen elődjéhez képest is – utóbbihoz képest 13 centivel hosszabb és 8-cal magasabb.
Még egy kis nosztalgia
A hatvanas évek elején jelent meg az Austin Mini Countryman és a Morris Mini Traveller, évtizedekkel megelőzve a korukat azzal, hogy a kétajtós kisautónál jóval praktikusabbak voltak, tágas csomagtérrel, és kétfelé nyíló csomagtérajtóval, amit a napjainkban ismert Clubman idézett fel. A jobban felszerelt változatok még valódi faburkolatot is kaptak kívülre. A Miniket már akkor is a könnyűség és az örömteli vezetés jellemezte, és a korabeli Countryman úgy kínált extra helyet az utasoknak, hogy ez semennyire sem ment a vezetési élmény rovására.
2024-ben az új Countryman is képes átadni az igazi MINI-életérzést, méghozzá elég nagy dózisban. Nem csak azt értem ezalatt, hogy méretében nőtt, hanem azt is, hogy minden eddiginél szélesebb kínálatban érhető el. Kapható ugyanis belőle többféle benzines és dízel, aztán ott vannak az All4, azaz összkerék-meghajtású modellek, és itt még nem ért véget a sor.
Amit most mutatunk nektek, az a leginkább felvillanyozó Countryman, az elektromos hajtású SE, ami a BMW iX1-gyel megegyező platformra épül. Pont úgy jött ki a lépés, hogy a közelben volt egy iX1 is, úgyhogy nem tudtam kihagyni, hogy egymás mellé állítsam a rokonokat. A helyzet az, hogy a BMW elképesztően jól játszik azzal a ténnyel, hogy a MINI hozzá tartozik, hiszen egy laikus soha nem jönne rá, hogy az iX1-nek és a Countrymannek köze van egymáshoz, és szerintem ez nem is baj. Külsőre igazából csak a kilincs az, ami tutira ugyanaz a két autón.
Modern MINI-malizmus
Lehet, hogy magamtól sosem választanám a Blazing Blue metálfényezés, valamint az aranyszínű tető és visszapillantótükrök kombinációját, de amikor először megláttam az autót, pont megcsillant rajta a nap sugara, nekem pedig leesett az állam. Nagyon jól néz ki, én pedig igyekeztem úgy fotózni az autót, hogy ez látszódjon is. A fényezés felára egyébként 302 ezer forint, az aranyszínű részletekért még 75 ezer forintot kell fizetni.
A felnik közül 17-től egészen 20 colosig válogathatunk, a tesztautókon a részben újrahasznosított alumíniumból készült, 19 colos Kaleido Spoke kerekek voltak, amik menet közben is nagyon jól mutattak.
Tetszik, hogy új köntösbe öltöztették a Countrymant, a formája rögtön felismerhető, mégis más, mint eddig.
A szögletesebb karosszériába a korábbihoz hasonló formájú lámpatestek költöztek, és bizonyos felszereltségnél módosítható a hátsó lámpatest mintázata, be lehet állítani például azt, hogy az angol zászló jelenjen meg rajta – nekem mindig is tetszettek ezek az ötletes megoldások.
Hiába tisztán elektromos, frunkja, azaz első csomagtartója sajnos nincsen a Countrymannek, hátul viszont 460 liternyi helyet lehet kihasználni, ami az ülések előredöntésével 1450-re növelhető. Ráadásul nem 60/40, hanem 40/20/40 arányban dönthetők a támlák, hosszabb tárgyak szállításakor elég csak a középső ülést előrehajtani, és ez akkor is jól tud jönni, ha valamit a csomagtartóban felejtettünk, mert a hátul utazót meg tudjuk kérni menet közben is, hogy kerítse elő. Az összkerékhajtást jelölő All4 felirat átkerült a C-oszlopra, a csomagtérajtó pedig elektromos, a nyitási és záródási sebességével nem volt gond.
Határozottan nem múlik el az izgalom akkor sem, amikor bekukkantunk az utastérbe, sőt, egyre inkább fokozódik.
Egyértelműen látszik, hogy modern, de egyben minimalista irány felé halad a MINI, és hogy elsősorban a fiatalabb vagy fiatalos vásárlók szívét kívánja meghódítani. Az olyan emberekét, akik sokszínűek, vidámak, céltudatosak – hiszen ez az autó is egy az egyben ilyen.
Essential, Classic, Favoured és JCW felszereltségek érhetők el az új Countryman kínálatában. A Favoured esetében háromféle műbőrkárpitozás közül lehet választani, sötétzöld, konyakbarna és bézs árnyalatban. A BMW, ezzel együtt a MINI szeret kockáztatni, és olyan színeket párosítani, amik nagyon extrémek együtt, de végül mindig összhangban vannak.
Te például be mernéd vállalni a metálkék külsőt ezzel a barna belsővel? Naná, hogy nem, de mégis, mennyire jól néz már ki!
Az ülések kényelmesek, nagyon puhák, néha azt éreztem, hogy már-már túl puhák. Az új textilek használatával lett igazán ízléses az utastér, ilyen például a 2D-s szövési technika, ami a műszerfalon, az ajtópaneleken, a kormányon és a középső kis tárolón köszön vissza.
Középről természetesen nem hiányozhat a kör alakú kijelző, ami a régebbi MINI-kben is benne volt. 24 centi az átmérője, a legmodernebb OLED technológiát használja, ez egyben a műszerfal és az infotainment rendszer is. A felbontása lélegzetelállítóan szép, és kíváncsi voltam, hogy a más autóknál látott szögletes kijelzők után ezen a felületen hogyan jelennek meg az információk: tulajdonképpen egy négyzetbe foglalva. Mókás.
A telefontükrözés vezeték nélkül működik, viszont pár másodpercet várni kell, mire magához tér a rendszer. Szerintem annak ellenére, hogy néha gondolkodik és makacskodik – amin a későbbiekben érdemes lesz fejleszteni –, ez az egyik, ha nem a legszebb és legjobban megrajzolt infotainment rendszer jelenleg a piacon. Nem csak a tükrözés, a töltés is tud vezeték nélkül működni, méghozzá úgy, hogy eközben hűtést is kap a telefonunk, aminek hála nem fog felforrni. Sajnos méretéből adódóan azt nem teszi lehetővé, hogy egyszerre több mindent elérjünk, egy időben egy dolgot láthatunk rajta, legyen az a navigáció vagy az, hogy éppen milyen zenét hallgatunk.
Nyolcféle MINI Experience mód érhető el, ezek lehetővé teszik, hogy minden egyes indulásnál eldönthesd, milyen vezetési élményt szeretnél. A kijelző alatti panelen található Experience kapcsolóval lehet ezek közül választani. A gokartmód értelemszerűen a legvadabb, legsportosabb, ebben a módban az autó, vagyis a hangszórók a lefújószelep hangját és a kipufogó durrogását képesek imitálni, erről töltöttem fel egy rövid videót az Instagram oldalamra, mikor egy sajtóúton vezettük az elektromos Coopert, és nem viccelek, az a videó virális lett! A követőim ugyanis nem tudták hova tenni ezt az egészet, hogy hogyan létezhet ilyen hang egy tisztán elektromos autóban, 2024-ben.
A kijelző alatti panel tehát nincs túlbonyolítva, öt különféle vezérlőt helyeztek el rajta, a rögzítőféktől a sebességfokozatokon át a MINI Experience módokig, és még sok minden másig. A könyöklő sajnos nem nyitható, szerintem praktikusabb lenne, ha oda is lehetne ezt-azt pakolni, viszont a szövetborítású középső tároló elképesztően vonzó, és lássuk be, olyat sem láttunk még egyik autóban sem. Imádom, hogy a MINI napjainkban is tud olyan újításokat hozni, amivel nem a múltba nyúlnak vissza, hanem saját kútfőből eredő, teljesen új megoldásoknak számítanak.
Markold meg a kormányt és kezdődjék a játék!
– mondják ezt a MINI-nél. Nem kérdés, a Countryman SE is képes hozni a gokartos vezetési élményt, még annak ellenére is, hogy egy testes, nehéz, több mint kéttonnás családi SUV. Mégis, számomra a BMW és MINI kormányok túl tömöttek, túl vaskosak, női kéznek nem ezek a legkényelmesebb darabok – tisztában vagyok vele, hogy a férfiak imádják, hiszen valóban egy masszív, maszkulin dolog. Szerintem nem lehet vele elég könnyedén manőverezni, olyan, mint egy túlságosan felfújt SUP deszka, ami mindjárt kidurran. Ettől függetlenül szemrevaló, pláne alul középen a harmadik küllőként szolgáló szövetcsíkkal, és azzal együtt, hogy szerencsére egy csepp zongoralakkot sem kapott. Semennyire nem illik ebbe az utastérbe a zongoralakk, ezt amúgy igazán elfelejthetné már az autóipar.
Az ablakok hatalmasak, a nyitható panorámatető óriási plusz, az üléspozíció nagyon jó, bárhol ülsz az új Countrymanben, jó kilátás tárul eléd. A nyári napokon jól jött volna az üléshűtés, ami sajnos nem rendelhető a modellhez, az őszi hűvösben azonban tökéletes az ülésfűtés. USB-C-s csatlakozókból sincs hiány az autóban, hosszabb utak esetén is minden utas tölteni tudja a készülékét.
Ugyanúgy, ahogyan az ülés hihetetlenül és meglepően puha érzetét, úgy az autó futóművét sem tudom semelyik másik autóéhoz sem hasonlítani. Bizonyos helyzetekben, kátyúknál, fekvőrendőrön áthaladva, göröngyös úton közlekedve túl nyúlánknak, billenősnek éreztem,
gokartmódban viszont összekapja magát, és az összkerékhajtásnak is köszönhetően nagyon magabiztosan kapaszkodik az aszfaltba, hihetetlenül megindul a több mint kéttonnás autó.
Említettem, hogy nincs külön műszeregység, ennek hiányát igyekszik betölteni a plexire kivetített head-up display. Én ezt nem erőltetném, legfeljebb úgy, hogy a plexit eltüntetném, és egyenesen a szélvédőre legyenek kivetítve a legfontosabb információk: több autónál is bebizonyosodott, hogy sokkal praktikusabb megoldás. Biztonság terén is élen jár a Countryman, hiszen minden bekerült, aminek napjainkban benne kell lennie, tudja a Level 2-es önvezetést is, képes magától sávot váltani. Ez a 2-es szintű önvezetésnek abszolút a teteje, ráadásul nincsenek túl érzékenyre állítva a különféle érzékelők, viszont a sebességhatár túllépésére való figyelmeztetést és a vezetőt figyelő rendszert minden indításnál újra ki kell kapcsolni, ha nem szeretnénk, hogy csipogjon.
64 kilowattórás az akkumulátora, 313 lóerő a kombinált teljesítménye és 500 Nm a maximum nyomatéka a Countrymannek.
A hatótávja 462 kilométer, és ezt a gyakorlatban rengeteg minden befolyásolja, leginkább a vezetési stílus. Az akkumulátor töltöttségi szintjét érdemes 10 és 80 százalék közt tartani, a sebességet pedig 50 és 70 km/óra között – ez két hasznos tipp, amivel csökkenthető a fogyasztás és növelhető a hatótáv. Annak, aki városban használja az elektromos autóját, és van lehetősége tölteni otthon vagy a munkahelyén, ez megoldható. A 130 kilowattos töltési teljesítménnyel 29 perc alatt fel lehet tölteni 80 százalékra, váltóáramról 11 kilowattal tud tölteni, ekkor hat és negyed órára van szükség a száz százalékos töltöttség eléréséhez.
Összességében az elektromos Countryman SE egy fantasztikusan sikerült elektromos SUV, ami idővel, egy kis frissítéssel tökéletes mindennapi, utazós családi autó lesz. Ha nincs szükség összkerék-meghajtásra, akkor ott a Countryman E a maga 204 lóerős teljesítményével, ugyanazzal a 64 kilowattórás akkucsomaggal, mint amivel az SE-t is szerelték, így kevesebb pénzért megegyező csomagtartójú és hatótávú elektromos autót kaphatunk, aminek a fogyasztása még kedvezőbben is alakulhat az összkerekes modell 16-18 kilowattórás értékénél. A tesztelt modell ára 21,3 millió forintról indul, amit lehet tovább fokozni, például a John Cooper Works felszereltséggel, de az indulóárnak nem kell feltétlenül kettessel kezdődnie, hiszen az elsőkerékhajtású Countryman E 17,1 millió forintba kerül.
Ez is érdekelhet:
- nagyon jól néz ki
- stílusos belül is
- el lehet benne férni
- sportosan vezethető
- elektromos autónak is hatékony
- lehetne gyorsabb a fedélzeti rendszer
- nekem túl vaskos a kormánya