Hatalmasat tévedsz, ha azt gondolod, Monte Carlóban minden aranyból van, az utcákon gyémántport sepernek, nem állnak mindenhol drága sportautók és gyönyörű luxuslimuzinok. Amiért viszont mindenképp érdemes eltölteni egy napot a francia riviérán fekvő városállamban, az a monacói herceg autógyűjteménye.

Monaco a világ második legkisebb országa, a területe alulról karcolja a 0,3 négyzetkilométert, szóval rendesen bele kell nagyítani a térképbe, hogy Menton és Éze között felbukkanjon a Földközi-tenger partján. Mégis mindenki tudja, hogy itt igazán magas az élet, hiszen már 1929 óta rendeznek az utcáin Forma-1-es futamokat, de a Monte Carlo Rally is nagy esemény. Persze, a háromezer fős lakosságú Monaco azért is népszerű, mert nincs jövedelemadó, a társasági adó pedig alacsony.

Tengeri fürdőhelyet és német stílusú kaszinót engedélyezett III. Károly, de csak a vasút megjelenésével lett népszerű hely Monaco.

1862-ben nyílt meg az eredeti kaszinó La Condamine-ben, de nem sokan jutottak el ide, hogy pénzre váltsák a szerencséjüket, mert akkoriban nagyrészt megközelíthetetlen volt a hegyekkel ölelt parton fekvő városka. Az áttörést a hat évvel később megépült vasút hozta meg, onnantól fogva egyre többen látogattak el Monacóba, ahol turizmus azóta is az egyik legfontosabb bevételi forrás. Sokat elmond erről, hogy még a járvány időszakában, tehát 2020-ban minden helyi lakosra négy turista jutott.

Monaco minden centimétere be van építve, így már teljesen esélytelen a pancsolás a tengerben, mert mindenhol épületek magasodnak, gondozott parkok vannak, a vízen pedig jachtok ringatóznak. A legtöbb autón egyedül a monacói rendszám a különleges, a kaszinó és a Hotel de Paris előtt is csak az előírt minimális mennyiségben vannak Ferrarik, Lamborghinik és Bentley-k. Mert csak az teszi ki a fényezést a hasmenéses sirályoknak és a fotózkodó turistáknak, akinek még bizonyítania kell, hogy telik ilyesmire. A LaFerrarik és Bugatti Chionok a kaszinó mélygarázsában pihennek.

Szűkek és zsúfoltak az utcák, haladni és parkolni is szinte lehetetlen, mégis az autós kultúra fontos szelete Monaco.

1911-ben rajtolt el az első Monte Carlo Rally, tizennyolc évvel később pedig az első Forma-1-es futam. Néhány méteren belül ott vannak azok az egyenesek és kanyarok, amik ismerősek a Forma-1-es közvetítésekből. Még a fantáziát sem kell használni hozzá, mert a rázókövek mindig a helyükön vannak. Lépésben halad a forgalom a Fairmont Hotel előtti visszafordítón, de a fölé magasodó lépcsőről ezt is örömmel posztolja mindenki Instagramra. Mivel autóval lehetetlen haladni, ezért a város felfedezése sétálva a legegyszerűbb.

III. Rainer herceg ötvenhat éves uralkodása alatt Monaco a szerencsejátékról áthelyezte a hangsúlyt a kedvező adózásra, az ingatlanfejlesztésre és a turizmusra. Nem minden országban fogadják jól a lakosok, ha az uralkodónak költséges hobbija van, de szerencsére itt erről szó sincs. Éppen ezért az autók iránt rajongó herceg kollekciója folyamatosan gyarapodott, a kilencvenes évek elején pedig a látogatók előtt is megnyitották a változatos összetételű gyűjteményt.

Lamborghini Miura, Citroën Traction Avant, Jaguar E-Type és még egy halom legendás autó van a herceg kikötőből nyíló múzeumában.

Tíz euró a belépő, aminél nehéz olcsóbb programot találni a francia riviérán, néhány méterrel korábban majdnem ennyiért ettem két gombóc fagyit is. A Daytona látványa pedig legalább annyi endorfint szabadít fel, mint a két gombóc fagylalt. Mert a Ferrari 365 GTB/4 a maga hosszú orrú aránytalanságával együtt gyönyörű autó, de a Competizione kiszélesített sárvédői és a motorháztető élén lévő függőleges terelőelemekkel sokkal vagányabb az utcai változatnál.

Piros fényezésén a NART (North American Racing Team) fehér és kék csíkja fut végig, a bukólámpa helyett pedig átlátszó plexi mögül világítanak a fényszórók. A dupla körfényszóró mellé egy szögletes is van, mert a Le Mans-i éjszakában nagy szükség van a lumenekre. A beállítástól függően 400-450 lóerős V12-es Daytonák remek eredményekkel futottak a hetvenes évek 24 órás futamain. Áll még itt egy 250 GT Cabriolet és egy Testarossa is, de a Daytonához többször mentem vissza.

1955-ben találkozott először a monacói herceg az Oscar-díjas Grace Kelly színésznővel, aki a Cannes-i filmfesztivál előtt egy fotózásra érkezett a palotába.

Grace Kelly a korszak egyik legszebb és legnépszerűbb színésznője volt, ezért egy hercegi címmel sem volt könnyű meghódítani. Egy éven át tartó udvarlás után a következő év áprilisában házasodtak össze, az esküvő közvetítését világszerte több mint 30 millióan nézték. Az esküvői autó pedig egy fekete Chrysler Imperial limuzin volt. II. Erzsébet királynő és Brigitte Bardot mellett Grace Kelly volt a harmadik, akinek egy új Floride kabriót küldött a Renault. Ez a Borneo zöld autó is itt áll a többi veterán között, 7000 kilométerrel az órájában tökéletes állapotban, mintha új volna.

III. Rainer hercegben egyébként egy 1903-as De Dion Bouton lobbantotta fel a gyűjtői szenvedélyt, melyet még diákként vásárolt 1953-ban, majd tizenöt évvel később benevezett vele a veteránoknak rendezett London-Brighton Rally-n. Korábban egy Panhard DB Fruával versenyzett Louis Carladés álnéven, de nem volt annyira profi, mint Akio Toyoda, aki a Morizo Kinoshita mögé bújt a futamokon.

I. Albert herceg 2012-ben vásárolta és restauráltatta a ritka Sunbeam Alpine-t.

Ahogyan a legtöbb autónak a múzeumban, ennek is a családhoz köthető története van. Azért lett kék színű és bézs kárpitozású, mert ilyen szerepelt a Fogjunk tolvajt című filmben, melyben Grace Kelly és Cary Grant egy nyitott Sunbeamből csodálta meg Monacót. Grace hercegnőhöz köthető az Austin taxi is, melyet a praktikuma miatt szeretett használni.

Nagyjából száz autóból áll a kollekció, aminek nem minden darabja van kiállítva. Az autók és a lovaskocsik - mert azokból is akad - nagyszerű állapotban vannak, ezért a kiállítótér mögötti műhely felel. A herceg autógyűjteménye Monaco egyik legjobb látványossága, amik az archív képekkel együtt új arcát mutatják meg annak a városállamnak, melyhez mindenki a gondtalan gazdagságot köti.

Ez is érdekelhet:

A luxuslimuzinok királya

Teszten az 1995-ös Mercedes-Benz S 280.

Villamosok helyett csodálatos veterán autók állnak ebben a berlini remízben

Ez nem egy múzeum, a Classic Remise valójában egy stílusos raktár veterán autóknak.

Elektron a mennyországban – Rolls-Royce Spectre

Teszten a 200 milliós Spectre luxuskupé, a Rolls-Royce első elektromos autója.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

750 kilométeres hatótávot ígér a DS következő elektromos autója

További cikkeink a témában
Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!
Hirdetés