A Sunny GTI-R igazi ritkaságnak számít, hiszen alig néhány száz példánya jutott el az európai utakra, és sem a piacon, sem a rali-világbajnokságban sem sikerült maradandót alkotnia vele a Nissannak.

Sokáig a Nissan nevéről az unalmas, de rendkívül megbízható autók jutottak eszünkbe, és ebben a korszakban, a nyolcvanas-kilencvenes években készült a Sunny is, a japán márka kompakt modellje, aminek a hasonlóan felejthető Almera lépett a helyére. A Nissan ekkor úgy döntött, hogy beszáll a rali-világbajnokság küzdelmébe, és ehhez egy igazán ütős sportmodellt építettek.

Ferdehátú, lépcsőshátú és kombi karosszériával is készült a Sunny, amelynek utolsó generációját 1991-ben vezették be, és '95-ben már leváltotta az Almera

A Sunny abszolút csúcsváltozata lett a GTI-R, amit minden téren kiéleztek. A Nissan sportkupéjából, a 200SX-ből származó kétliteres, négyhengeres motorja a Garrett turbótöltővel több, mint 220 lóerőre volt képes, az összkerékhajtású rendszere a Skyline GT-R-éhez hasonló, és mivel csak 1220 kilogrammot nyomott az autó, ezért 5,7 másodperc alatt gyorsult százra.

Megbízhatatlan Nissan? Nem létezik!

Nem is a menetteljesítményeivel volt gond, hanem japán autótól szokatlan módon a megbízhatóságával. Mivel a jókora töltőlevegő-hűtőt a hengerfej tetejére fektették, a motorháztetőre vágott hatalmas légbeömlő ellenére sem jutott be elegendő friss levegő, ami rövidesen a motor túlmelegedéséhez vezetett.

Pedig a Sunny GTI-R külsejét a célnak megfelelően szabták át, egyedi lökhárítóval és nagyobb hátsó szárnnyal, mégsem tudott elég izgalmas lenni a formája, főleg a korabeli konkurensekhez képest.

Gyári adatai szerint 232 km/óra volt a végsebessége, de azt mondják, hogy a kedvezőtlen aerodinamikája miatt ezt nem tudta megközelíteni.
Még a rali-világbajnokságon sem termett neki sok babér, a legjobb eredménye Stig Blomqvist harmadik helye volt

a ’92-es svéd futamon. Pedig mindent megtettek, állítólag azért hagyták fent nappal is a látványos lámpasort, hogy több levegőt tereljenek a motortérbe, és azért, hogy ne növeljék feleslegesen a versenyautó tömegét, a lámpák belsejét kiszerelték.

Még irtó drága is volt

Már csak azért is nehéz dolga volt a piacon a Sunny GTI-R-nek, mert a japán autók akkoriban méregdrágának számítottak, a német piacon 60 ezer márkába került, kétszer annyiba, mint a Golf GTI. Ráadásul nehezen rúgott labdába olyan, a ralipályákról származó legendák mellett, mint a Ford Escort Cosworth és a Lancia Delta HF Integrale.

Mindezt oda vezetett, hogy az 1991-ben bemutatott Sunny GTI-R három évvel később lekerült a gyártásból.

A világ nagy részén Pulsar GTI-R néven lehetett kapni, összesen 15 ezret gyártottak belőle, de ebből csak ezer volt a balkormányos Sunny. Most már értheted, hogy miért számít több szempontból is ritkaságnak ez a Nissan.

Ez is érdekelhet:

Gandini tervezte a Nissannak ezt a sportkupét a kilencvenes években

Harminc éve mutatta be a Nissan a környezettudatos sportautó prototípusát.

Harminc ikonikus japán autó a kilencvenes évekből

Megtalálod közöttük a kedvencedet?

A nyolcvanas években megjósolta a jövőt ez a Nissan

Már akkor a mai autókból ismerős extrák voltak benne.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!

Mutatunk egy őszi fesztivált, ami az újbort és a libás ételeket ünnepli

További cikkeink a témában
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Hirdetés