Már harminc évvel ezelőtt is fontos volt a környezettudatosság, és a Nissan ennek jegyében egy olyan sportautó koncepcióját mutatta be a ’93-as frankfurti autószalonon, amelynek formáját Marcello Gandini tervezte.
Marcello Gandini nevéről egészen biztosan olyan szuperautók jutnak eszedbe, mint a Lancia Stratos, a Lamborghini Miura és a Countach, de a Citroën BX és a Fiat X1/9 formája is az olasz dizájner nevéhez fűződik. Nem gondoltuk volna, hogy a kilencvenes években olyan áramvonalas formájú autót is tervezett, mint a Nissan AP-X Concept.
A Nissan két tanulmányautóval készült a ’93-as frankfurti autószalonra, és ezek egyike az AQ-X Concept volt, egy 4,45 méter hosszú, lekerekített formájú szedán, ami mintha csak a Toyota Prius előfutára lett volna. A másik tanulmányautó jóval izgalmasabb,
az AP-X Concept ugyanis azt mutatta meg, milyen lenne egy környezettudatos sportautó.
Gandini feladata volt az áramvonalas karosszéria megtervezése, és az olasz mester ezúttal is nagyot alkotott, a Nissan sportkupé-koncepciója remek arányú, alaposan kidolgozott munka lett. A rejtett fényszóróival és kilincsével,
a ma is menő aerodinamikus keréktárcsájával és a Kamm-formájú hátsójával a Cw-értéke mindössze 0,20 volt.
A kilencvenes években egy kicsit mást jelentett a környezettudatosság,
ezért az AP-X Concept motorját nem spórolták el, háromliteres V6-os került a hosszú orrába. A 250 lóerős teljesítménye ma már nem hangzik soknak, a takarékosságról pedig a CVT váltó gondoskodik, amivel inkább kétüléses túrakocsi, mintsem izgalmas sportautó ez a Nissan.
A belső tere még kevésbé futurisztikus, akár ebben a formában gyártásba is kerülhetett volna,
de a középkonzolon lévő navigációs képernyővel azért messze megelőzte a korát ’93-ban. A Nissan végül úgy döntött, hogy nem váltja valóra a Gandini által tervezett koncepciót, a 300ZX és Skyline GT-R mellé nem készített még egy sportautót.
Ez is érdekelhet: