Hiába volt innovatív, hiába zsebelte be az Év Autója díjat 1968-ban a Wankel-motoros NSU Ro80-as, ezen az autón még a Pininfarina sem tudott segíteni.

Autós múzeumokban és veterános beszélgetéseken mindig előkerül a NSU Ro80-as, és ez cseppet sem véletlen. Ez az autó a hatvanas évek végén olyan volt, mintha a jövőből érkezett volna a furcsa tárcsafékeivel, a bolygódugattyús motorjával és a levegőt hasító karosszériájával. Az NSU négyajtós szedánjának különlegességét csak jobban hangsúlyozta a Pininfarina merész koncepciója.

0,35-ös légellenállási együtthatójával az NSU Ro80 a korszak egyik legáramvonalasabb autója.

Eredetileg szépen lesimított lapos orra van és hordószerűen ívelő oldalvonala, de a Pininfarinának más elképzelései voltak, ezért elővették a vonalzót és a vasalót, mellyel rendesen átszabták az NSU-t. Fekete orrból ezüsttel keretezett hűtőmaszk ugrik ki, a fényszórók pedig téglalap alakúak. Csónakszerűen emelkedik az autó orra, majd következik a kabin és a hosszú csomagtérfedél, a kettő között hirtelen beszakadó hátsó ablakkal.

Kéttónusú szürke fényezése csak rájátszik a bátor dizájnra, ahogyan a hátsó tetőoszlopról lefolyó légbeömlők is, melyekre valójában nem sok szükség van, hiszen a Ro80 motorja elöl van. A formatervezés nem mindig a funkcióról szól, ezzel az 1972-es brüsszeli autószalon közönségének figyelmét ragadták meg. A Pininfarina akkori sajtóközleménye szerint Torinóban rajongott érte a hazai közönség. Annyi biztos, hogy ez az autó még most is nagyon futurisztikusnak tűnik, pedig messze van már a hetvenes évek eleje.

Már nem szedán, de még nem is kupé a Pininfarina NSU Ro80 2 Porte +2.

Letisztult oldalvonalán nincsenek kilincsek, ezért az ajtók is szinte láthatatlanok. Ezek közül az elsők hagyományosan nyílnak, a hátsók pedig hátrafelé, mint a Rolls-Royce limuzinokon. Nem véletlenül van egy mélyedés a csomagtérfedélen, ennek oka, hogy a Pininfarina NSU Ro80-asára egy hatalmas nyitható tetőpanel került, melynek helyet kellett csinálni. Közel kabriós az élmény ezzel a megoldással. A síkból kiugró, ezüst betétes műszerfal remekül rímel a hűtőmaszkra.

Valamelyest eltértek az eredeti szedántól azzal, hogy inkább az első utasok kényelme kapta a főszerepet, de a kabin a narancssárga szövettel borított ülésekkel a hátulról kezelhető is rádióval jóval több, mint egy 2+2 üléses kupé. Eredeti formájában ennél messze szerényebb és unalmasabb a Ro80-as utastere, a Pininfarina tanulmányautója tényleg a luxus szintjére emelte.

Valójában nem kellett a Pininfarina ahhoz, hogy az NSU Ro80-ra mindenki felkapja a fejét.

Claus Luthe a Ro80-assal évekkel előzött meg mindenki mást, beleértve a Mercedest és a BMW-t is, hiszen az aerodinamikus karosszéria és a síkba hozott üvegfelületek a hatvanas évek végén még nem voltak megszokott elemek az autókon. Az NSU-nak ráadásul a műszaki tartalma is tele van érdekességekkel, ott van rögtön az orrában a kéttárcsás Wankel-motor. Kompakt méretű, de megbízhatatlan és mindennél jobban nyelte a benzint, ezért már az olajválság előtti időkben sem igazán tudott felfutni az NSU Ro80-as. Ahogyan évekkel később a Rover SD1-esen, úgy ezen sem segített az Év Autója díj.

Mind a négy kerék mögött független felfüggesztés van, elöl MacPherson, hátul pedig harántlengőkaros a futómű. Az NSU-t négy tárcsafék lassítja, melyek nem közvetlenül a felnik mögött vannak, hanem a belső oldalon (inboard). Háromfokozatú váltója hagyományos sémában mozgott, de kuplungpedál nincs, a tengelykapcsolót egy vákumos rendszer működteti  váltáskor.

Több autónak már ötvenezer kilométer előtt motorfelújításra volt szüksége, de a problémák nem sokkal húszezer kilométer után is elkezdtek jelentkezni. Ebben az autóban épp úgy sok bosszúságot okoznak a rotorok csúcsán lévő éltömítések, mint mondjuk a Mazda RX-8-asban. Hasonló okok miatt halt ki a Wankel-motoros Citroën is.

Hiába oldottak meg egy csomó problémát, vállaltak rá nagyvonalú garanciát, az NSU nem élte túl a Ro80-as kudarcát. A vállalatot 1969-ben vásárolta fel a Volkswagen, majd olvasztotta be az Auto Unionba, ennek a végén született meg az Audi márka. Nem véletlenül díszelgett sokáig az ingolstadi múzeumban a Pininfarina formatervű NSU Ro80-as sem.

Ez is érdekelhet:

Örökké modern – 50 éves a Citroën CX

Aerodinamikus forma, hidropneumatikus futómű, francia stílus. Még mindig modernnek hat, pedig a Citroën CX már 50 éves!

Csodálatos az utolsó léghűtéses Porsche 911 Turbo

Ferry Porsche halála napján készült el az utolsó 993 Turbo.

45 év után is őrülten szexi az Ágyúgolyó futam fekete Lamborghinije

Adrienne Barbeau és Tara Buckman az 1981 óta nem látták a Lamborghini Countach-t, ami igazán híressé tette őket.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Drasztikus szabályváltozás jön az F1-ben

Szinte alig látszik, olyan apró a Renault Emblème ökológiai lábnyoma

Meglepően sokat ment egy feltöltéssel a Volkswagen ID.7

További cikkeink a témában