Negyven éve mutatta be a Peugeot azt a sportos kisautót, ami rövidesen legendává vált, és ami még a kategóriát létrehozó Golf GTI-vel is képes volt felvenni a harcot. Most pedig egy hihetetlenül megkímélt példányát mutatjuk meg.

Az 1973-as olajválság mindent megváltoztatott az autóiparban, benzinfaló szörnyek helyett a gazdaságos kiskocsik felé fordult a vevők érdeklődése, de azt hamarosan az európai gyártók is belátták, hogy nem elég csak takarékos bevásárlókocsikat gyártani, a vezetés élményéről sem szabad elfelejtkezni, hogy az autó továbbra is a vágy tárgya maradjon.

Mint minden gyártó, a Peugeot is nehézségekkel küzdött ebben az időszakban, és éppen abban látták a kiutat, hogy vonzó, dinamikus modelleket dobtak piacra. A sort a 104 ZS indította a hetvenes évek közepén, majd a Golf GTI 1976-os megjelenése és sikere azt mutatta, hogy

jó irányba tartanak, de szükségük volt egy igazán ütőképes sportos kisautóra.

Az alapokat az 1983-ban bemutatott vadonatúj 205-ös adta, 1984-re készült el belőle a 205 GTi, amit a genfi autószalonon lepleztek le, és ami rajongók tömegét vonzotta a francia márkához. A sikerét adta az is, hogy

a formája nem sokban tért el az alapmodellétől, mégis kitűnt közülük, amiért ma is megfordulunk utána az utcán, ha látunk egyet.

A Peugeot nem bánt szűkmarkúan a módosításokkal, műanyag sárvédőtoldatokkal, egyedi lökhárítókkal és 14 colos Speedline felnikkel szerelte fel a 205 GTi-t, aminek a belsejében a piros szőnyegkárpit adja meg a hangulatot.

A kagylóülések, a GTi logóval ellátott kétküllős kormánykerék és a gazdag műszerezettség is a sportmodellre utal.

Motorja a Citroën BX-ben újonnan megjelent 1,6 literes négyhengeres, ami Bosch befecskendezéssel 107 lóerős teljesítményt ért el, 137 Nm nyomaték mellett. Ötfokozatú kézi váltóját ügyesen kapcsolgatva 9,5 másodperc alatt gyorsult százra, és

193 km/órás sebességet ért el, ami legalábbis figyelemreméltónak számított a kisautók között akkoriban.
Varázsa még ma is képes rabul ejteni, főleg egy ennyire gyönyörűen megkímélt, eredeti állapotú példánynál,

mint amit a képeken láthatsz. Az első évjáratból, 1984-ből való 205 GTi még tényleg csak 27 500 kilométert futott, amit az új kora óta megőrzött számlák is igazolnak. Meg is látszik az árán, 57 ezer eurót kérnek érte, ami több mint 22 millió forintnak felel meg.

Ez is érdekelhet:

Hihetetlen összeget fizettek ezért az újszerű Peugeot 205 GTI-ért

Nem nepperes túlzás, hogy szalonállapotban van az autó.

Negyvenéves a franciák szerencseszáma – a Peugeot 205-sztori

Az ikonikus kisautó fordulópontot jelentett a Peugeot történelmében. Neked melyik a kedvenc 205-ösöd?

A nyolcvanas-kilencvenes évek zsebrakétája volt ez a kis Peugeot

Az ikonikus 205 GTi szerényebb testvére megérdemli a figyelmet.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

A cseh Rolls-Royce – Škoda Superb

Ilyen az, ha az Alpine izgalmas elektromos autót alkot

„A Red Bullnál most eléggé mérgező a környezet”

További cikkeink a témában