A stílusa forradalmian újszerű, és a vadonatúj Peugeot 408 éppen ezért illik tökéletesen a francia márka négyes sorozatába, amely immár kilencven éve állít újabb mérföldköveket a középkategóriában.

A harmincas években a világ az aerodinamika lázában égett. A nagysebességű mozdonyok tervezői maradandót alkottak, a látásmódjuk forradalmasította az ipari formatervezés világát. Az autóiparban, majd idővel az építészetben és a használati tárgyak dizájnjában is megjelentek a sebességnek, a lendületnek, a légáramlatok dinamikájának testet kölcsönző formák.

A harmincas években a világ az aerodinamika lázában égett, a dizájnereket a lokomotívok ihlették meg, de nem csak a Chrysler kínált áramvonalas karosszériát

A Peugeot formatervezőit nem érte felkészületlenül az új kihívás, Európában elsőként készültek el a kor szellemének megfelelő aerodinamikus karosszéria terveivel. De még csak másfél év telt el azóta, hogy bemutatták az új csúcsmodellt, a 601-est, majd pár hónappal később annak valamivel kisebb változatát, a hat helyett négyhengeres motorokkal szerelt 401-est.

Rövidre vett belépő

A két modell a húszas évek klasszikus dizájnjának lágyabb vonalakkal megrajzolt változatát kapta, és az innovatív, nyitható keménytetős Eclipse kabrióváltozatnak köszönhetően maradt igazán emlékezetes. A Peugeot hivatalosan csak a 401-est kínálta nyitható tetővel, de a szerkezet két konstruktőrje, Georges Paulin és Marcel Pourtout a 601-es több példányát is átalakította.

A 401-es a harmincas évekre jellemző hagyományos formát kapott, de forradalminak nem nevezhető
A lehajtható keménytetős 401 Eclipse igazi különlegességnek számított

A 601-es a várakozások alatt teljesített a piacon, de a 401-es, a legendás modellsorozat első képviselője jól fogyott. A Peugeot vezetősége nehéz döntés előtt állt: dobják el a nemrég bemutatott új modelleket, és vele együtt a fejlesztés megtérülésének lehetőségét, vagy halasszák el az áramvonalas utódjuk bevezetését, kockáztatva, hogy a versenytársak megelőzik.

Aerodinamikus sikermodell

Az igazgatóság végül kompromisszumos megoldást választott, a 401-es és a 601-es műszaki alapját hasznosítva csökkentette a költségeket, és a két típus közös utódjaként mutatta be a 402-est. A lenyűgözően modern formaterv és az ötméteres hossz a nagyautók között is kívánatossá tette, a Peugeot ráadásul átmentette az új modellbe az Eclipse tetőszerkezetet.

A hűtőmaszk alá rejtett fényszórója tette különlegessé az áramvonalas karosszériájú Peugeot 402-est
A Peugeot 402-es vonzó volt és megfizethető, és ezzel valósággal letarolta a piacot.

Öt évvel később, a második világháború kitörése miatt azonban az egyik napról a másikra szűnt meg a gyártása. Az első békeévekben a Peugeot inkább a kisebb, olcsóbb modellekre koncentrált, de folyamatosan figyelte a piacot, hogy léphessen, amint fizetőképes kereslet lesz a nagyobb típusokra.

A Peugeot nem a kilencvenes években találta fel a kupé-kabriót, már a harmincas években gyártott ilyet

Mellettem az utódom

Húsz évvel a 402-es bemutatója után, 1955-ben jött el az ideje a visszatérésnek. A Peugeot 403-as a műszaki finomságai mellett a kor egyik legnagyobb formatervezője, „Pinin” Farina által megrajzolt, modern karosszériájával hódított. A Peugeot zseniálisan pozícionálta az autót, amely a kiskocsiktól és a nagyautóktól is hódított vevőket, megteremtve ezzel a modern középkategóriát.

A 403-as még azt követően is sikeres maradt, hogy a pályafutásának felénél, 1960-ban bemutatkozott a Peugeot 404-es, egy minden szempontból vonzóbb, frissebb modell. A francia márka stratégiája az volt, hogy a kiforrott 403-ast a költségtudatos vevőknek szánta, a 404-est pedig a gyönyörű formája akkor is eladta volna, ha a Peugeot egy frankot sem költött volna a reklámozására.

Az év autója

A Peugeot modellkínálata ezt követően tovább bonyolódott, a 305-ös és az 505-ös tartották a frontot a középkategóriában addig, amíg meg nem érkezett a közös utódjuk. A szögletesebb formájú 405-öst az európai év autójának választották 1988-ban, és valóban a korszak egyik legnépszerűbb modellje volt annak ellenére, hogy a karosszériakínálatát jelentősen egyszerűsítették.

Az elődjeitől eltérően csak szedán és kombi karosszériával kínálták a 405-öst,

az utóbbinál ráadásul a korábban alkalmazott trükköt, a nyújtott tengelytávot is elvetették. A kupéból csak a prototípus készült el, a 405-ös kétajtós változata azonban a Dakar-ralin és a Pikes Peak hegyi felfutóján öregbítette a márka hírnevét, igaz, nem sok köze volt a szériagyártású modellekhez.

Formabontó visszatérés

A kupékarosszéria csak később tért vissza a középkategóriába, 1996-ban jelent meg az akkor már egy éve forgalmazott 406-os kétajtós változata. A Pininfarina a történelme egyik legszebb formatervét készítette el, és amilyen időtlen és harmonikus volt a 406 Coupé dizájnja, olyan megosztó és egyedi lett az utódja, a 407 Coupé, amely a szedán és kombi után két évvel, 2006-ban jelent meg.

A 407-es pályafutásának végével egy időre a Peugeot négyes sorozata is félbeszakadt,

az új 508-as ugyanis a 407-es és 607-es közös utódjaként mutatkozott be, kielégítve a nagyautót kereső vevők igényeit is. Európában egy évtized után tér vissza a négyes széria a Peugeot kínálatába – a szedánok kényelmét a kupék eleganciájával és a crossoverek sokoldalúságával társító 408-assal.

Az új 408-as folytathatja a Peugeot négyszázas sorozatának sikertörténetét

(Fotók: Peugeot, Getty Images)

Ez is érdekelhet:

Formás crossover lett az új Peugeot 408

Ha nem jönnek be a kupéformájú SUV-k, az új Peugeot 408 akkor is érdekelhet.

A hármasok sikertörténete, avagy így számolt el 308-ig a Peugeot

Kilencven éve írja az ideális családi autó receptjét a Peugeot.

A Peugeot-modellek középső nullájának legendája

Nem a kurbli miatt került oda, de ha már ott volt…

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

Ünnepi útmutató férfiaknak, akik olyan ajándékot akarnak adni, ami valóban megérinti a szívet

A Xiaomival könnyebb az ünnepi készülődés

A Player kérdése: Nálad már beütött a karácsonyi kajakóma?
11% Naná, és nagyon keményen.
53% Igen, de menedzselhető.
37% Szerencsére nem.
Téli kaland vagy életveszély? A profi hegyivezető elmondja, mire figyelj az osztrák Alpokban
Hirdetés