1972. október 5-én tartották a Porsche 911 Carrera RS premierjét a Párizsi Autószalonon, mely az első példánya volt annak a sorozatnak, amiből 50 évvel később a brutális 911 GT3 RS lett. Erről az öt évtizedről szól a stuttgarti Porsche Múzeum kiállítása.

Ahogyan az az igazán durva Porschék esetében lenni szokott, a Carrera RS is azért született, hogy aztán legyen mivel versenyezni. A fejlesztők az FIA Group 4-es szabályrendszerének megfelelő autó tervezésének láttak neki, melynek homologizációs példánya lett a korai 911-es leghegyesebb változata.

Hathengeres, léghűtéses bokszermotorja 210 lóerős, ami bőven elég volt könnyedén mozgatni a 960 kilogrammos kupét.

2,7 literes motorját Hans Mezger és Valentin Schäffer az alapoktól kezdve fejlesztette, de a teljesítmény és az alacsony tömeg mellett fontos szerepet kapott az aerodinamika. A 911 Carrera RS 5,8 másodperc alatt gyorsul 100-ra és 245 km/óra a végsebessége, szóval nem árt magabiztosan az úthoz ragasztani.

Ezért első és hátsó légterelőt is kapott, utóbbi kacsafarok alakja a mai napig meghatározó stíluselem, mely most a Turbo alapú 911 Sport Classic-on tért vissza. A legerősebb hátsókerék-hajtású és kézi váltós 992-es 3,7 literes, hathengeres biturbó bokszermotorja 550 lóerős és 600 Nm nyomatéka van.

4,1 másodperc alatt gyorsul 100-ra és csak további 7,9 másodpercig kell várni ahhoz, hogy átlépje a 200-at. A végsebessége pedig 315 km/óra, tehát minden szempontból irgalmatlanul gyors.

Sokkal lényegesebb azonban a stílus a Sport Classic esetében, mely a szürke fényezéssel és a kockás szövetbetéttel feldobott barna bőrkárpitozással tökéletes retró.

Nagyon új a 911 Sport Classic, de büszkén pózolhat a rubin színű 964 Carrera RS társaságában. Neve egyébként a mexikói Carrera Panamericana verseny és a német rennsport után jött. Magnézium felnik vannak alatta és alumíniumra cserélték a karosszériaelemeit, így 150 kilóval lett könnyebb, mint a Carrera 2 változat.

3,6 literes motorja 260 lóerős, hozzá rövid áttételű Getrag váltó és sperr jár. A legendás Nordschleifén 8 perc 23 másodperc alatt szalad körbe, ami ma is elképesztően jó köridő.

Lehetetlen nem megbámulni a rikító Lizard zöld 911 GT3 RS-t, melyben ugyan már nem Mezger motor dolgozik, mint az elődeiben, de a 4,0 literes, szívó hathengeres ebben már 520 lóerős és 9000-ig forog.

Ez volt a Porsche harmadik szériaautója, mely a Nordschleifén 7 perc alatt időt ment, a GT3 RS-t Kevin Estre 6 perc 56 másodperc alatt kergette körbe.

Versenyautók, az új 992-es GT3 RS prototípusa és az utolsó léghűtéses, 993-as mellett itt van az is, amitől minden Porsche rajongó a kezébe temette az arcát és imához térdelt, mert felborította azt, amit egészen addig a 911-es jelentett, hiába lett mindnél jobb.

Tükörtojás lámpáival és vízhűtéses motorjával a 996-os sokáig nem volt a legnépszerűbb modell, mostanra azonban kezd kilépni az olcsó státuszból és megbecsült youngtimerré válni.

Kivéve a GT3 RS-t, mert ez természetesen mindig hatalmas villantás volt és lesz.

Fehér fényezése mellé piros csík virít az oldalán és színben passzoló felnik mögül ordítanak a sárga nyerges, fáradhatatlan karbon-kerámia fékek. Polikarbonát hátsó ablaka van és szénszálas csomagtérajtaja, ezért még a GT3-ashoz képest is könnyebb lett az RS.

Motorja 381 lóerős és 385 Nm nyomatéka van, amivel a kevesebb, mint 1,4 tonnás autó 4,4 másodperc alatt gyorsul 100-ra. Hátsó szárnya 200-as tempónál 35 kg leszorítóerőt termel.

Színes körítéssel tálaltak sok izgalmas autót a Carrera RS ötvenedik születésnapjára a stuttgarti Porsche Múzeumban, ahol az autók mellett korabeli plakátok és más leírások is felbukkannak.

Ez is érdekelhet:

A Porsche krémje a Hungaroringen

Porsche 911 Turbo, GT3, 718 GT4 RS – mind megvolt egyetlen napon, a Hungaroringen.

50 éves a legendás Porsche 911 Carrera RS – kipróbáltuk a hetvenes évek elejének leggyorsabb autóját

Idén, 2022-ben 50 éves az egyik legmeghatározóbb sportautó-ikon, a Porsche 911 Carrera RS 2.7.

Még kiélezettebb pályagép lett az új Porsche 911 GT3 RS

Bemutatta a Porsche a legextrémebb 911-est, ami még közútra mehet.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

A világ egyik legegészségesebb itala egy magyar készítmény, és azt adja meg, amire szükséged van

Tréner? Panzió? Kozmetika? Így lehet a kutyád még boldogabb, miközben a te életed is könnyebbé válhat

Kellemes brutalizmus - Kia EV9 AWD GT Line

További cikkeink a témában
Tréner? Panzió? Kozmetika? Így lehet a kutyád még boldogabb, miközben a te életed is könnyebbé válhat
Hirdetés