Elképesztően sok pénz, infrastruktúra kell egy olimpia megrendezéséhez, melyre a világ minden tájáról érkeznek a sportolók, a szervezők pedig az utolsó pillanatig cikáznak a helyszínek között, hogy minden a lehető legjobban menjen. Az 1992-es téli olimpián ez a hathengeres Renault 25-ös is kivette a részét a munkából.

2024-ben Párizsban rendezik meg nyári olimpiát, melynek nyitóünnepségét július 26-án tartják. A négyévenként megrendezett eseményre, melynek versenyeit idén tizenhat helyszínen tartják meg, több mint kétszáz nemzet sportolói érkeznek. Évtizedek óta eltérő helyszínen rendezik meg a téli és a nyári játékokat, 2022-ben a téli olimpiát a kínai Pekingben tartották. Két év múlva pedig az olaszországi Milánó és Cortina d’Ampezzo ad helyet a tizenötödik téli olimpiának.

1992 februárjára azonban a franciaországi Albertville nyerte a rendezés jogát, melynek kabalafigurája egy Magique nevű, csillag alakú manó volt. Az álmokat és a képzeletet szimbolizáló figurát Philippe Mairesse készítette. A francia sporteseményből nem maradhatott ki a Renault sem, a szervezőbizottság elnöke ezzel a V6-os Renault 25-tel segítette a gördülékeny lebonyolítást.

Tökéletes mozgó munkahelyet biztosított a Renault 25-ös Jean-Claude Killynek, hiszen az autó kényelmes, erős és mindennel felszerelt.

Mivel a Renault volt a téli olimpia kiemelt támogatója, ezért nagyjából ezerötszáz autót biztosítottak a rendezvényre, ezekre pedig JO 73 végződésű rendszámok kerültek. Persze, ezek közül az 1-es számút kapta Killy. Az autó fehér karosszériáján a Vive le sport színes feliratok olvashatóak és az oldalán ott díszeleg az Albertville 92 logója is, a szélvédő felső részén pedig megannyi matrica van, mely biztosította a belépést a különböző helyszíneken.

Jean-Claude Killy többszörös világbajnok és háromszoros olimpiai bajnok alpesi síelő lett a szervezőbizottság elnöke, akinek a téli olimpia körüli feladatai miatt biztosan nem sok alkalma volt a kis csúszkákkal tökéletesen beállítani a rádió hangzását. Annál többet használhatta az autótelefont és a CB-rádiót. Az autó csomagtartójában a Magique kabalafigura mellett hólánc is található.

Hosszú orra és 2,7 méteres tengelytávja van a Renault 25-ösnek, mely a szokványos limuzinokkal ellentétben ötajtós, akárcsak a Citroën XM. 1984 márciusában kezdték meg a 25-ös értékesítését, mely túlszárnyalt minden korábbi csúcsmodellt a Renault-nál, de talán még a későbbieket is. A formatervet Gaston Juchet és Robert Opron készítette, a ma is futurisztikusnak ható utasteret pedig az olasz Marcello Gandini rajzolta.

Könnyű elképzelni, hogy a hamuszürke fotelekben ülve megnyugtató látvány, ahogyan az ablak mögött suhan a téli táj. Ehhez pedig minden adott, hiszen a Renault 25 V6-ban lévő 2,8 literes benzinmotor 153 lóereje akár 200 km/órás sebesség felett is repíthette a 4,7 méteres limuzint. Az 1992-es téli olimpián használt autó a Renault kollekciójában várta a veterán kort. Több mint három évtized után is csak 30 170 kilométer van, mechanikailag kifogástalan állapotban bármikor kapható egy autózásra Albertville-be.

Ez is érdekelhet:

A francia autók csúcsa 1992-ből

Igazi időkapszula a kevesebb mint 4000 kilométeres, V6-os Renault 25 Baccara.

Igazi olasz finomság a Ferrari-motoros Lancia Thema 8.32

Ferrari-motor és finom bőrkárpit egy olasz luxuslimuzinban a 80-as évekből.

235 ezer kilométerrel is csodálatos sportkupé ez az ezüst M3-as BMW

Joggal érett vágyott klasszikussá az E36-os BMW M3.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

További cikkeink a témában
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Hirdetés