Sok esetben egy autó alapfelszereltségű változata borzasztóan lehangoló látványt tud nyújtani, hiszen a fényezetlen elemek és az utastéri vakkapcsolók sora az olcsó kárpittal párosítva messze nem a katalógusok világát idézi. A Citroën XM esetében azonban az árlista elején is igazán kívánatos autó trónolt.

Hathengeres és turbódízel motorral is kínálták az 1989 májusában bemutatott Citroën XM-et, ami a CX-et váltotta a modellkínálat csúcsán. A gyártás tizenegy éve alatt több mint 333 ezer darab készült belőle a franciaországi Mulhouse-ban. Megjelenése után számtalan elismerés mellett még az európai Év Autója díjat is megnyerte, közel kétszer annyi pontot kapott, mint a második helyen végzett Mercedes-Benz SL.

Igazi űrhajónak néz ki az XM, de a belépőszintet jelentő verziót mégis karburátoros motorral szerelték.

XU10-es kódú 2,0 literes, négyhengeres benzinmotorja 115 lóerőt ad le 5800-as fordulaton és 171 Nm nyomatéka van 2250-nél. Az egyébként nem túl nehéz, 1,3 tonnás autó ezzel 12,2 másodperc altt gyorsul 100-ra és 193 km/óra a végsebessége, tehát már ezzel is kényelemben, kellő dinamizmussal lehet haladni. Az XM lényege azonban nem ez, hanem a hidropneumatikus felfüggesztés adta ringató komfort, ami tényleg semmivel össze nem hasonlítható módon szinte lebeg az út felett.

Séduction felszereltsége szintén az alapot jelentette, de ez szinte nem is látszik az XM utasterén, melynek kellemes puha anyaggal kárpitozott ülései olyan hívogatóak, mintha egy nappali fotelei volnának. Az egyküllős kormányon túl a műszercsoportban azonban látható, hogy a fordulatszámmérő helyén analóg óra van.

Bordó fényezése, alufelnijei és kormányról vezérelhető rádiója tartozik az opciós tételek közé.

Marcello Gandini hatása érezhető volt a Citroën XM-en is, melynek célja az volt, hogy kifejezetten modern és dinamikus autót tervezzenek, egyedi stíluselemekkel. Az XM esetében ez messze jobban sikerült, mint máshol. A Citroën XM lapos orrával és vízszintes vonalaival, valamint a nagy üvegfelületekkel igazán emlékezetes dizájn. Egyesek szerint az XM egyike a Bertone stúdió legjobb formaterveinek.

1990 áprilisának végén adták át a franciaországi Nimes Citroën márkakereskedésében ezt a bordó XM-et, melynek egészen 2018-ig egyetlen tulajdonosa volt és csupán 14 500 kilométert tekertek bele, ennek megfelelően az autó igazi időkapszula.

Ez is érdekelhet:

Fantasztikus utazóautó a Citroën SM

Minden idők egyik legcsodálatosabb francia autója a Citroën SM.

A jávorszarvastesztek és a kényelem királya a Citroën Xantia Activa

Olyat tud ez a Citroën, amilyet vadiúj sportautók sem.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Csodás szupersportautó az Aston Martin Valhalla

Majdnem kész volt, de elkaszálták a BMW dögös sportautóját

Amikor a világ legnagyobb autóversenyzői a Népligetben nyomták

További cikkeink a témában