Mi lenne, ha a kelet Porschéjaként is emlegetett, legendás 110 R Coupé ma, a legmodernebb technológiával és dizájnnal születne újjá? A Škoda egyik tervezője megálmodta, az eredmény pedig egy brutálisan vagány sportkupé lett, ami egyszerre tiszteleg a múlt előtt, de közben a jövőbe mutat.
A hetvenes évekbeli Škoda 110 R Coupé, vagy ahogyan emlegetni szokták, a kelet Porschéja egy igazi ikon. A maga korában minden sofőr álma volt nálunk ez az elegáns, farmotoros sportkupé, ami a keleti blokk egyik legvágyottabb autójaként vonult be a történelembe. Nemcsak az utakon lehetett vele hódítani, hanem a motorsportban is letette a névjegyét, hiszen olyan legendás versenyautó alapjául szolgált, mint a Škoda 130 RS.
A cseh márka tervezői mostanában előszeretettel nyúlnak vissza a márka gazdag örökségéhez, hogy modern formában gondolják újra a klasszikus modelleket. Ennek a folyamatnak a részeként képzelték el a Favorit naprakész változatát, és a legújabb, leglátványosabb darabja Richard Švec, a Škoda formatervezőjének víziója a 110 R-ről.
Nem retró, teljesen új
Richard, aki maga is nagy rajongója az eredeti modellnek, tudatosan kerülte a retró megoldásokat. „Nem akartam a retró útjára lépni. A célom egy teljesen új forma megalkotása volt, miközben finoman integráltam a 110 R karakterét meghatározó vonásokat. Azt akartam, hogy a dizájn a lehető leginnovatívabbnak hasson” – magyarázta a tervező.
Az eredeti legenda: Škoda 110 R
A stílusos kupét 1970 és 1980 között gyártották Kvasinyban, a kor többi Škodájához hasonlóan farmotoros és hátsókerék-hajtású volt. Mai szemmel már megmosolyogtatók a paraméterei, hiszen 1107 köbcentis motorja 62 lóerős volt, amivel a 880 kilogrammos sportkupé 18,5 másodperc alatt gyorsult százra, és 145 km/óra volt a végsebessége. Pályafutásának tíz éve alatt közel 57 ezer példány készült belőle.
Ez a modern kupé a Škoda jelenlegi Modern Solid formanyelvét viseli magán, amit letisztult, sallangmentes felületek és geometrikus formák jellemeznek. Az volt a cél, hogy megtalálják a tökéletes egyensúlyt: a formaterv anélkül idézze meg az eredeti autó szellemét, hogy közben a múltban ragadna.
Részletek a motorsportból
A koncepció le sem tagadhatná a motorsport-gyökereket. A brutálisan kiszélesített sárvédők, a központi kerékanyák, a bukócső és a motorháztető bordázata – ami egyértelmű utalás a legendás 130 RS versenyautóra – mind a sportos jelleget hangsúlyozzák. A letisztult felületeket sötét, kontrasztos elemek törik meg az első légterelőn, a küszöbökön és hátul a diffúzoron.
A koncepcióautó motorházfedele alatt nem benzinmotor duruzsolna, Richard tisztán elektromos hajtással képzelte el a 110 R utódját, és mivel nincs szükség kiterjedt hűtésre, ezért megőrizhette a letisztult formatervet. Az eredeti modellen a hátsó ablak melletti légbeömlő a motort hűtötte, itt pedig az akkumulátorcsomag hűtésében játszana szerepet.
Csúcstechnológia a fedélzeten
A modernizálás nem állt meg a hajtásláncnál, a koncepció több csúcstechnológiás megoldást is felvonultat. A hagyományos visszapillantó tükröket például apró kamerák helyettesítik, a fényszórók pedig szinte bukólámpák, hiszen rejtve maradnak egy elcsúsztatható panel alatt, és csak akkor bukkannak elő, ha szükség van rájuk.
„A világítás az egyik olyan elem, ami elárulja egy autó korát. Ha a kerek fényszórókat és a téglalap alakú hátsó lámpákat értelmeztük volna újra, az túlságosan a retró irányába vitte volna a dizájnt”
– mondja Richard. A kupé helyette megkapta a Vision 7S tanulmányon látott fénydizájnt, elöl és hátul a megvilágított Škoda feliratokat.
Richard Švec a tervezés során a hagyományos módszereket ötvözte a legmodernebbekkel, hiszen az alapvető formákat és arányokat papíron vázolta fel, majd a finomhangolást és a 3D modell megalkotását már digitálisan, számítógépen végezte. Bár a gyártására nincs sok esély, reméljük, hogy ennek a kupénak is szerepe lesz a Škoda jövőbeli dizájnjában.
Ez is érdekelhet:














