Még mindig az Octavia és a Kodiaq számít a Škoda legnépszerűbb autójának, de a cseh gyártó már nagy erőkkel készül a jövőre. A következő néhány évben hat új elektromos autót mutatnak be, és ezek közül az első az Elroq, ami a dizájnjával is új fejezetet kezd a Škoda történelmében. Az elsők közt néztük meg, és ki is próbáltuk a Škoda Enyaq kistestvérét, ami nem is annyira kicsi.
Nem tudjuk, hogy az elektromos autók végül mekkora szerepet kapnak majd a jövő autózásában, mert több gyártó is finomította az ezzel kapcsolatos elképzeléseit mostanában, de az biztos, hogy egyre inkább megkerülhetetlen része lesz az autózásnak, amire nem árt felkészülni. A Škoda mindenesetre megfontoltan indul a jövőbe, még nem mondott le a belsőégésű motoros autókról, és csak 2020-ban mutatta be az első eleve elektromosnak tervezett modelljét.
Az Enyaq pedig annyira jól sikerült, hogy az európai piac egyik legnépszerűbb elektromos autójának számít, eddig több mint 200 ezer példány kelt el belőle. A konszern bevált technikáját használja, ráadásul több szempontból kiforrottabbnak és autószerűbbnek tűnik az Audi és Volkswagen testvéreknél, és most jött el az ideje, hogy egy kategóriával lejjebb is megismételjék a sikerét. Jóval a világpremierje előtt élőben ismerkedtünk meg az új Elroqkal.
Az Enyaq nyomdokain
Nevének hasonló hangzásával is azt sejteti a Škoda, hogy az Elroq nem más, mint a Karoq elektromos alternatívája. Hasonlók a méretei, de a műszaki tartalma nagyon eltérő, hiszen ezt nem egy belsőégésű motoros modellből alakították át, hanem az alapoktól elektromos autónak készült. Ugyanazt az MEB platformot használja, mint az Enyaq is, és nemcsak a méretével számít a kisebb testvérének, hanem a technikájával is.
Idén nyáron, hónapokkal az októberi világpremierje előtt Amszterdamba utaztunk, hogy az elsők közt ismerkedjünk meg a Škoda újdonságával. Azon az eseményen néhány alaposan álcázott prototípust nemcsak szemügyre vettünk, de ki is próbálhattunk, és ami még izgalmasabb volt: egy gondosan elzárt teremben mindenféle leplezés nélkül is láthattunk az Elroqot. Most, hogy a világpremieren lehullt róla a lepel, el is árulhatom, mit láttam.
Új fejezetet kezd
Bár az Elroq új fejezetet kezd a Škoda történelmében, hiszen ez a csehek első modellje, ami már a Modern Solid dizájnirányzat szerint készült, ez nem jelenti azt, hogy teljesen szakítottak volna az ismerős és sokak által kedvelt formákkal. Hátulról nézve például azonnal Škodának ismerheted fel az Elroqot, a meredek hátsó szélvédője, a C-alakú hátsó lámpája és az éles vonalakkal szabott karosszériája ismerős lehet az Enyaq és más Škodák után.
Igazi újdonságokat az Elroq osztott fényszórós orrán láthatsz. Mivel eleve elektromosnak tervezett autóról van szó, ezért hagyományos értelemben vett hűtőmaszkra nincs szükség, a helyét egy fekete sáv veszi át, ahová vezetéstámogató rendszerek radarját és kameráját rejtették, felszereltségtől függően még világítani is tud. Az Elroq pedig a márka első autója, ami a szárnyas fejdíszes embléma helyett a Škoda feliratot viseli már az orrán is.
Ismerős környezetben
Belül még ismerősebb lesz az Elroq, és ha otthonosan érzed magad az új Škodákban, akkor ezt a modellt is szeretni fogod. Berendezése annyira az Enyaq mintájára készült, hogy első pillantásra össze is keverheted vele. Az ismert recept szerint a kormánykerék mögötti 5 colos kijelző csak a menetadatokat mutatja, van head-up display, minden mást pedig a középen lévő, és már alapáron is 13 colos érintőképernyő logikus menüjéből lehet kezelni.
Szimpatikus azért is az Elroq, mert a Škoda nem akarta vele újra feltalálni az autót csak azért, mert elektromos.
Nem akar futurisztikus lenni, nincsenek rajta süllyesztett kilincsek vagy kamerás visszapillantók, de hogy még egy példát mondjak, mind a négy elektromos ablakemelőnek saját gombja van. Megtalálod benne az összes Simply Clever okosságot, esernyőt, jégkaparót, és még a töltőkábelnek is találtak ötletes helyet a kalaptartó alatti hálós tárolóban.
Ami a lemezek alatt van
Annyira az Enyaq alapjára épül, hogy a tengelytávjuk azonos, de az Elroq más kategóriába kerül azzal, hogy a hossza 17 centiméterrel rövidebb, 4,45 méter. Mindez nem jelenti azt, hogy szűkös lenne, sőt, még hátul is marad hely magasra nőtt felnőtteknek, akik a háromzónás klímával a szellőzést is állíthatják. A csomagtartó alapesetben 470 literes, ami átlagos érték, a padlója alatt egy rekeszes rendezővel, az ülések ledöntésével pedig 1560 literesre növelhető a kapacitása.
A hajtásláncok választéka szinte megegyezik azzal, amit az Enyaq is kínál. Az alapmodell az Elroq 50, ami nettó 52 kilowattórás akkumulátort kap, a hátsó kerekeit 170 lóerős elektromotor hajtja, ezt követi az Elroq 60, nettó 59 kilowattórás akkuval és 204 lóerős motorral. A csúcsmodell az Elroq 85, amibe 77 kilowattórás akku és 286 lóerős motor került, illetve ennek
összkerékhajtású változata 299 lóerős, ami a teljesítményét nézve már egy RS-nek is beillene.
Az elektromos autók közt egyáltalán nem magától értetődő opcióként az Elroq adaptív lengéscsillapítást is kaphat, ahol a komfortosan lágy és a sportosan feszes rugózás közt több fokozatot választhatunk. Szintén a felszereltséget gazdagítja a már említett head-up displayen kívül a mátrixfényszóró és az okos parkolóasszisztens, amit az autótól akár négy méterre állva telefonról is irányíthatunk, de képes 50 méteres manővereket is memorizálni.
Minden itt kezdődött
Nem ma kezdte az elektromos autózást a Škoda, a kilencvenes évek elején több száz Eltra készült a Favorit alapján, már akkor is szerénynek számító 21 lóerős teljesítménnyel, 80 km/órás végsebességgel és 80 kilométeres hatótávval. Szintén mérföldkő volt 2011-ben az Octavia Green E Line tíz prototípusa, amit 116 lóerős elektromotor hajtott, 26,5 kilowattórás akkujával 150 kilométer volt a hatótávja, és ne feledjük az elektromos Citigót sem.
Mindennapokra való
Az amszterdami előzetes során még csak az álcázott autókat vezethettük, de így is kóstolót kaptunk abból, hogy milyen lesz vezetni az Elroqot. Röviden: az élmény nagyon hasonló ahhoz, mint amit az Enyaq volánja mögött tapasztaltunk. A kertvárosi utak nem tartogattak sok kihívást az autónak, de a 16 kWh/100 km-es átlagfogyasztás biztató, hiszen bőven 450 kilométeres hatótávot jelent a valóságban, a gyári érték egyébként 560 kilométer, tölteni akár 175 kilowattal is lehet.
Bemutatóján két további változatát is leleplezték. Az egyik a limitált szériában elérhető First Edition, amelyet a nappali menetfények közt világító fénycsíkjáról, aerodinamikus burkolattal ellátott 21 colos kerekeiről és egyedi hátsó lökhárítójáról lehet felismerni. A másik a Škodánál már hagyományosnak mondható Sportline, amihez fényes fekete betétek, 20 colos kerekek, 15 milliméterrel ültetett futómű és sportülések is járnak.
Nagy kerekeivel, 0,30-ról 0,26-ra csökkentett légellenállási együtthatójával és a Škoda új arcával az Elroq tényleg egy új korszak képviselője,
amit már senki nem fog összekeverni a Karoqkal. Nem lesz könnyű dolga, mert a kategóriájában egyre élesebb a verseny, a csehek például a Kia EV3-at, a Renault Scenicet és a Volvo EX30-at tartják a legnagyobb riválisnak, és ha jó lesz az ára, akkor az Elroq elég harmonikusnak ígérkezik ahhoz, hogy megtalálja a vevőkörét.
Ez is érdekelhet: