Csehország kanyargós vidéki útjain egymást váltják a kisebb és a nagyobb ívek, köztük időnként épp csak egy sóhajtásnyi egyenes van, máskor pedig a távolba nyúlik az aszfalt. Elképesztő, hogy az eddig autópályás kilométerek százait nyugodtan letekerő Škoda Superb milyen magabiztosan viseli a mosolyra fakasztó örömautózást.

Aggasztóan sok szempontból élünk izgalmas időket, de abban egészen biztos vagyok, hogy a Škoda Superb olyan klasszikus autós értékeket őriz meg, melyek korszaktól függetlenül megmutatják, hogy valójában miért is annyira jó utazni egy ilyen hatalmas ötajtóssal.

Egyetlen percig sem hivalkodó, mégis olyan elegáns az ötajtós Škoda Superb, mint egy jól szabott öltöny.

James Bond egy fenséges és cseppet sem diszkrét Daimler limuzinnal gurult be Karlovy Vary leghíresebb szállodája elé a Casino Royale-ban, amit nehéz túllicitálni, de a Superb is remekül mutat a Teplá folyó fölé magasodó Grandhotel Pupp előtt. Az 1701-ben nyílt szálloda egyébként a filmben a montenegrói Hotel Splendide-t alakítja, az éttermében pedig kis szerencsével még az az asztal is foglalható, ahol a 007-es Vesper Lynddel vacsorázik.

Szép kezdet a széles hűtőmaszk, a dombornyomott gépháztető és a kristályüveg szobadíszekre emlékeztető LED Matrix fényszóró határozottsága. Kombi karosszériával semmit nem veszt a stílusából a 4,9 méteres Superb, a hosszú tetővonal tagadhatatlan praktikuma miatt messze népszerűbb is az ötajtósnál. Nekem viszont sokkal jobban tetszik a limuzinok sziluettjéhez közelítő ötajtós.

Minden idők legáramvonalasabb sorozatgyártású Škodája az új Superb, melynek egyes változatai 0,23-as légellenállási együtthatót hoznak. Ehhez elengedhetetlen a lejtős tetővonal és a megfelelő helyre húzott apró él a csomagtérajtó végén. A Superb legtöbb változatán látványosan burkolt kerekek vannak, a hűtők előtt pedig aktív lamellák szabályozzák a légáramot, ezek akár a fékek hűtésére is terelhetik a levegőt.

Annyi hely van benne, mint egy luxusautóban, ízléses és remekül használható a Škoda Superb utastere.

Nagyszerű az újrahasznosított szövetből készült beltér is a Superbben, de igazán a Laurin & Klement konyakbarna bőrkárpitjával hangulatos az autó. Ez valódi bőrből készül, viszont egy környezetbarát cserzési eljárással. Szívem szerint közelebb engedném a tömegközépponthoz az első üléseket, a legalacsonyabb pozícióban is kicsit magasnak érzem, de aki a kevésbé sportos helyzetet keresi az autóban, annak tökéletes lesz. Első ülései minden irányban tág határok között állíthatóak, a hosszú utakon pedig masszázsprogram mozgatja át az utasokat.

Tisztességesen lehet terpeszkedni a hátsó üléseken is, a lábtér olyan bőséges, hogy NBA játékosok szállítására is ideális a Superb. Az ötajtósban érezhetően szűkebb a fejtér, mint a kombiban, de ez a lejtős tetővonal sajátossága. Aranyos apróság az alvó csomag, a fejtámlák oldalát felhajtva támaszt nyújt a békésen szundító utasok fejének.

Uralja a műszerfalat a hatalmas érintőképernyő, de szerencsére nem kell kizárólag erre hagyatkozni, mint a Tesla Model 3-ban, hanem a legfontosabb információknak ott a kormány mögötti digitális műszeregység vagy a head-up display. A középkonzolon pedig programozható tekerőkapcsolókkal (Smart Dials) könnyű hőmérsékletet, az ülés fűtését vagy szellőztetését, valamint hangerőt állítani.

Úri huncutságnak tűnik az ajtóból kivehető esernyő vagy a tanksapkába csúsztatott jégkaparó, de mind hasznos kiegészítő. Mivel minden ilyen ötletes és hasznos holminak helye van a Superbben, ezért nem az irgalmatlan méretű, 645 literes csomagtartóban hánykolódnak. Az ülések döntése után 1795 literre bővíthető a raktér, amivel a lejtős tetővonal ellenére is rengeteg cuccot lehet hazavinni.

Nem maradnak töltés nélkül az okostelefonok és tabletek sem, a Škodában 45 wattos teljesítményű USB-C csatlakozók vannak és 15 wattos a vezeték nélküli töltő. Mivel minden Superb automata váltós, az irányválasztó kar pedig a kormány mögött van, ezért a középkonzolon bőven van hely a telefonon kívül víznek, kaputávirányítónak, belépőkártyának, napszemüvegnek, és még ki tudja, mi mindennek.

Nagyon meggyőző a Škoda Superb összeszerelési minősége, az anyagok kellemes tapintásúak és olyan részletekre is odafigyeltek, mint a kárpitozott ajtózsebek és gumírozott tároló rekeszek. Ezek az apró figyelmességek sajnos már az új 5-ös BMW-ből is kivesztek, ezért sok ponton a Superb messze igényesebb autónak tűnik, hiába a keresztmotoros elrendezés és a néhány Volkswagentől származó kapcsoló.

Hatvanhat liter üzemanyaggal simán elmegy akár több mint 1000 kilométert is a Škoda Superb.

Akár a benzines verziók is képesek hosszú távon ezer kilométeres hatótávra egyetlen tankkal, de nyilván nem az 1.5 TSI és 2.0 TSI motorokkal az igazi a Superb. Hanem a klasszikus 2.0 TDI-vel, ami csendes működésével és bámulatos, 5-6 liter/100 km-s átlagfogyasztásával tökéletes utazóautót csinál a Škodából. Az összkerekes tesztautóval autópályán és vidéki utakon még a mosolyfakasztó szakaszokkal is simán elérhető volt az 1200 kilométer egy tankkal. Örömteli, ha nem kétóránként kell megállni két órára, hanem elég akár pár percre is, de csak akkor, amikor jól esik.

Szebben hasítja a levegőt a kombinál az ötajtós Superb, ezért az utastere is valamivel csendesebb, de a vezetési élmény alapvetően épp olyan jó. Több mint 190 lóerő és 400 Nm nyomaték könnyedén viszi az 1,8 tonnás autót. A hétfokozatú DSG váltó csak Sport módban kezdi el illetlenül forgatni a motort, de ilyesmire nincs szüksége a nyugodt és kényelmes Superbnek, mert az adaptív futómű Comfort módban is stabil, az összkerékhajtás szépen tologatja mindig a megfelelő kerékhez a nyomatékot, a kormányzása pedig pontos, komoly autóhoz illő ellenerőkkel.

Karlovy Vary-ban már a sokadik alkalommal találkoztam az új Superbbel, de még mindig nagyon nehéz belekötni a Škoda csúcsmodelljébe. Talán csak a tolatókamera hitvány képe méltatlan az autó általános jóságához, de nem véletlenül bízta rá a Volkswagen a csehekre a Passat fejlesztését. A Superben látszik igazán, hogy hatalmasat fordult a kocka a cégcsoportnál, hogy már nem a Volkswagen fújja a... khm... passzátszelet.

Döntő többségében cégautónak vásárolják a Škoda Superbet, ahol a havi lízingdíj sokkal izgalmasabb, mint a végösszeg. A legolcsóbb Superb Essence felszereltséggel és 150 lóerős benzinmotorral 14,4 millió forinttól indul. Mivel alapáron jár hozzá LED-es fényszóró, fűthető első ülések és tempomat, ezért már a lista első tétele is baromi ígéretes.

Ez is érdekelhet:

Minden forintnak értelme van a frissített Škoda Octaviában

Klasszikus autó a Škoda Octavia, amiben még lehet dízelmotor és kézi váltó is.

Ilyen volt a csehszlovák luxus 1939-ben – Škoda Superb 3000 OHV

Általában a Škoda Múzeumban áll ez az 1939-es Superb, de most utaztunk vele egy kört.

Támogatott és ajánlott tartalmaink
További cikkeink a témában
Ahol a csúcsminőségű bútor életszemléletté nemesül
Hirdetés