Nagyobb az érintőképernyője és másképpen világít a modellfrissítés utáni Škoda Octavia fényszórója, de ez mind csak smink. A lényegen semmit nem változtat, tehát továbbra sincs ennél jobb kompakt.

Stabil százharmincas tempóval suhanunk az autópályán, a modellfrissítés előtti Škoda Octavia üvegein túl egységes szürke és zöld csíkká olvad össze a szalagkorlát és a felette kibukkanó növényzet, az utastérben pedig csak visszafogottan hallható a menetszél, ha épp nem szól a zene. A Sportline felszereltségű autó ülései kényelmesek, a csomagtartója hatalmas, az üzemanyagszint pedig a Budapesttől Bécsig tartó úton csak becsületből mozdult meg. Ez az 5 literes átlagfogyasztás és a jó autó hagyományos kelleme pedig ott van a megújult Octaviában is.

Unalmas közhely, de a Škoda Octavia mutatja, hogy a bevált recepten tényleg nem szabad változtatni.

1996 óta több mint hétmillió darab készült belőle, a népszerűsége pedig mindig újabb teret hódít. Mivel a hetedik generáció eltűnésével a Volkswagen Golf már csak silány árnyéka önmagának, ezért egyértelműen a szintén MQB platformra épülő Škoda Octavia lett a kompaktok koronázatlan királya. Ebben az autóban maradtak meg azok az értékek, melyek miatt annyira szerethető és remekül használható tud lenni. Nincs olyan feladat, amit ne lehetne nyugodtan rábízni, mert ez a gép ridegen tartott céges igáslónak és gondosan ápolt családi autónak is tökéletes. Tagadhatatlanul a slágerlista elején van a Škoda Octavia, ezért a frissítéssel is nagyon óvatosan és okosan bántak.

Őrülten jól áll neki a narancssárga metál és a tűzpiros, csinosan mutat sportos hangulatú kékben, de ügyesen viseli a szövegkiemelő filc színt is. A legtöbben feketében veszik, esetleg fehérben, a merészebbek pedig bevállalják a szürkét. Ennek ellenére a negyedik generációs Octavia így négy évvel a bemutatója után is nagyszerű forma. A klasszikus arányai és finom élei miatt ez az autó kortalanul esztétikus.

Krómmal keretezett hűtőmaszkja, egyszerű körvonalú lámpái és az autó hátulja felé felkanyarodó ablakvonala van. A modellfrissítés utáni Škoda Octavia fényszóróiban a maszk alsó sarkába szúró menetfények vannak, átrajzolták a hátsó lámpákat, a lökhárítójában pedig a teljes szélességű rácsozás az újdonság. Fekete kiegészítőivel a Sportline is jól néz ki, de én jobban kedvelem az Octavia elegáns karakterét.

Miközben mindenhol sorra bukkannak fel az elektromos és plug-in hibrid modellek, addig a megújult Škoda Octavia bemutatóján kizárólag benzines és dízel autók voltak, ráadásul némelyik hatfokozatú kézi váltóval szerelve. Mostanra az automata váltók egyértelműen gyorsabbak és takarékosabbak, de a hagyományos vezetés kedvelői biztosan legalább annyira örülnek a három pedálnak, mint amennyire én mosolyodtam el tőle. Az is dicséretes, hogy az eddigi háromhengeres turbómotor helyett már az 1.5 TSI a belépőmotor.

Feszegeti a határokat a Škoda Octavia, de erre nagyon jó oka van.

Kizárólag négyhengeres turbómotorok vannak a gépháztető alatt, a benzinesből az 1.5 és 2.0 TSI-k, a dízel pedig a megszokott 2,0 literes változatban, többféle teljesítménnyel. A váltó lehet hatfokozatú kézi vagy hétfokozatú duplakuplungos automata. A hatékonyabb működés érdekében bizonyos változatokban 48 voltos mild hibrid rendszerrel és hengerlekapcsolással.

Legizmosabb változata a 265 lóerős Škoda Octavia RS, mely kizárólag elsőkerék-hajtással elérhető. A negyedik generációs Octavia futóműve elöl MacPherson, hátul pedig alapesetben csatolt lengőkaros. Összkerékhajtás egyedül a 2.0 TSI 204 lóerős változatához elérhető, ebben a modellben a hajtás megkövetelte a független hátsó futóművet.

Mostanra szinte egyik kompaktban sincs helyszűke, de a 2,7 méteres tengelytávú és 4,7 méter hosszú Octaviában annyi tér van, hogy bőven jut belőle négy utasnak és a csomagjaiknak. Még akkor is, ha egy átlagos hosszú hétvégére annyi cuccal készülnek, amennyivel más költözködni szokott. Alapesetben 600 literes az ötajtós csomagtere, a kombié pedig 40 literrel több holmit képes elnyelni. A 40:20:40 arányban dönthető hátsó ülésekkel a praktikusabb változatban akár 1700 liternyi rakteret lehet kialakítani.

Annyira hatalmas hely van a motyóknak, hogy érdemes használni a csomagteret részekre osztó rendszerezőket, mert így nem kell egy lendületes kanyar után azt hallgatni, hogy egy hosszú csúszás után az oldalfalának csapódik a bőrönd. Aki képes feláldozni a hátsó kartámaszt, annak a sílécekhez sem kell feltétlenül tetőboxot bérelnie.

Újrahasznosított anyagból is minőségi és otthonos a Škoda Octavia utastere.

Érdekes kontrasztban van egymással az alapmotoros autó három pedálja és kézi váltója a középkonzol tetején álló 13 colos érintőképernyővel. Ellentétben a nagyobb Superbbel, az Octaviában nincs fizikai kapcsolója a klíma vezérlésnek, hanem nagyjából mindenhez a kijelzőt kell összetaperolni. A modellfrissítés sem oldotta meg azt a problémát, hogy a képernyő alatti kivilágítatlan érintősáv éjszaka továbbra sem látható. Mivel a króm alkatrészek nem csengenek össze a fenntartható életmóddal, ezért az utastérben a kilincsek és a kétküllős kormány tekerőgombjai szaténfényű ezüstre váltottak.

Egyetlen okostelefon, tablet vagy laptop sem marad éhesen a fedélzeten, mert elöl és hátul is van gazdagon 45 wattos teljesítménnyel töltő USB-C csatlakozó, de még 230 voltos konnektor is akad. A vezeték nélküli töltőpad 15 wattal küzd az Apple CarPlay miatt gyorsabban merülő telefon ellen.

Rengeteg praktikus rekesz és ötlet van az Octavia utasterében, így az ajtókárpitok kis kukájában elférnek a csokipapírok és a lejárt parkolócetlik. Pohártartójában apró bütykök segítik, hogy egy kézzel is nyitható legyen a vizes palack, a csomagtérben különböző megoldások vannak a cuccok rögzítésére, az ajtókban pedig ott figyelnek az esernyők arra az esetre, ha beborulna az idő.

Szövetkárpitokkal és bőrrel is jó hangulatú az utastér, különösen az új konyak színű belső mutat remekül az Octaviában. Ez valódi marhabőrből készül, de a cserzéshez a kávébab héját használják fel. Fenntartható szövetből készült a Sportline fekete és szürke utastere, ami a monokróm színvilág ellenére is otthonos. Nem kell tartani a tengerből kihalászott szemétből és PET palackokból készült anyagtól, hosszú távon is kellemes. A Sportlineban feszesebb oldaltartású ülések vannak, a Selection modellben pedig gerincbarát, AGR tanúsítványosak az ülések.

Könnyű úgy jó döntést hozni, ha csak jó választás van, az Octavia benzines és dízelmotorral is baromi jó autó.

Tényleg bármit is kaptam a kezeim közé a Bécstől a csehországi Mikulovig tartó nemzetközi bemutatón, az egyszerűen jó volt. Kezdetnek az 1,5 literes, turbós benzinmotorral és hétfokozatú DSG váltós Octaviában ért a meglepetés, hogy ennek az autónak még mindig mennyire zseniálisan hangolt futóműve és kormányzása van. Hogy a kanyarban szépen tart, az egyenesekben pedig kimozogja az úthibákat a Škoda, közben pedig a kormányzása pontos és határozott súlya van.

Ezzel a 150 lóerővel és 220 Nm nyomatékkal rendesen szalad a 1,5 tonnás autó, a száraz kuplungos DSG kulturáltan és gyorsan pörgeti a fokozatokat. Ez az autó jóval többet tud a mindennapok szürkeségénél, és ezt a kanyargósabb utakon be is bizonyította. Az üzemanyagtankja csak 45 literes, de az autópályákon és vidéki utakon hajtott benzines mild hibrid Octavia 5 literes átlagfogyasztással hozta le a szakaszokat, szóval nem kell gyakran a kútra járni vele. A 48 voltos rendszer nélkül és kézi váltóval is jó autó, de a rugalmassága szerényebb a sima 1.5 TSI-nek.

Igazi hosszútávfutó a 2.0 TDI, mely remek fogyasztásával és a 115 lóerős alapmodellben is 300 Nm nyomatékával nagyon vidáman viszi a kombi Octaviát. A hagyományos autó élményéhez csak hozzátesz a vajpuhán járó kuplung és a pontos kézi váltó párosa. Bármikor szívesen fogadnék egy ilyen gondtalan masinát, minden másra pedig ott vannak az igazi élményautók.

115 lóerős benzinmotorral és kézi váltóval 11,3 millió forinttól indul (már a konfigurátor is ajánl egy 1,6 milliós kedvezményt) az ötajtós Škoda Octavia, melyben alapból van 10 colos érintőképernyő, kétzónás automata klíma, tempomat, fűthető első ülések és parkolószenzor hátul. Tehát a Škoda Octavia már az első lépéstől egy kényelmesen használható autó, így nem meglepő, hogy mindenki ezt akarja.

Ez is érdekelhet:

Még nagyobb és most először hibrid lett az új Škoda Kodiaq

Minden téren jobb lett a Škoda legnagyobb szabadidő-autója.

A praktikum diadala – 25 éves a Škoda Octavia kombi

Huszonöt évvel ezelőtt tért vissza a Škoda Octavia kombi változata, mely megmutatja, hogy egy jó kombira mindig szükség van.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Tetszik ez a kis rönkház? Egy UAZ-ra építették

Csodás szupersportautó az Aston Martin Valhalla

Majdnem kész volt, de elkaszálták a BMW dögös sportautóját

További cikkeink a témában