Klasszikus öröm a turbódízel Škoda Superb Combi, ami ezer kilométeres hatótávval, tágas utastérrel, hatalmas csomagtartóval és egy rakás remek ötlettel nagyon közel van a tökéleteshez.
Akármeddig nézegetem, nagyon szépnek találom ezeket az ízlésesen konzervatív vonalakat, mert ebben az autóban a formaterv és a praktikum nagyszerű egyensúlyban van. Teljesen ellentmond az aktuális divatnak, miszerint elektromos szabadidő-autónak kéne lennie, de a Škoda a Superb Combival bebizonyítja, hogy a dízel kombinál aligha van jobb autó.
Fantasztikusan mutat a portugál kora tavasz délutáni fényeiben a halványzöld metál Škoda Superb Combi.
Csillog a napfény a széles króm hűtőmaszkon, az okos LED-es fényszórókban pedig mintha kristályüvegből volna a vetítőlencse, a menetfény is inkább hasonlít egy metszetre a Swarovski kirakatából. A gépháztető éles vonalai lassan beleolvadnak a lemezfelületbe, de a kilincseknél és a küszöbök felett futó ív is csak épp annyira hangsúlyos, hogy örömmel táncoljon rajta a fény. Ezüstösen fénylő ablakkeretei és tetősínjei egyetlen pillanatig sem rejtik el, hogy mennyire nyúlánk a 4,9 méter hosszú Superb Combi.
Mindenhol uralkodóak a horizontális vonalak, ezért hátulról is szélesnek látszik az autó, mely valójában 15 milliméterrel keskenyebb az elődjénél. Az egyetlen milliméter híjján 1,85 méteres szélesség azonban így is azt jelenti, hogy a Superb Combi akkora, mint egy E61-es BMW 5-ös Touring. De már előre mondom, hogy annál messze több hely van benne, hiszen itt nem kell elférnie hosszában egy hathengeres motornak. Profilból le sem tagadhatná, hogy a Volkswagen Passat Variant közeli rokona, de szerintem a Škoda csinosabb és komolyabb autó.
Mivel a Volkswagennek most a mérsékelten jól sikerült elektromos jövőképével kell foglalkoznia, ezért sem pénz, sem idő nem jut az olyan tradicionális modellekre, mint a Golf vagy a Passat. A Golfot házon belül sikerült tönkretenni, a kilencedik generációs Passat fejlesztésével pedig a Škodát bízták meg. Ezért nagyon hasonló a két kombi oldalnézetből, de nem kell sokáig egymás mellett nézegetni őket ahhoz, hogy kiderüljön, a Superb mégis jobb kiállású gép.
2001-ben még az első újkori Škoda Superb volt a bizonyos pontokon többet, más pontokon kevesebbet adó Volkswagen Passat, mostanra azonban fordult a kocka. Amíg a Volkswagen Passat lekerekített orra olyan, mint egy öltözőszekrényben hagyott, fél pár Adidas Superstar, addig a Škoda Superb Combi mellett nemcsak az ár-érték aránya szól, hanem határozott éleivel egy igazi kortalanul esztétikus dizájn.
Lisszabont már kinőtte a Superb Combi, de éppen a tágas utastér miatt olyan nagyszerű utazóautó.
Lehetetlenül szűk utcácskákon kapaszkodnak fel a tündéri villamosok, a turisták pedig lihegve néznek fel a végtelennek tűnő emelkedők tetejére, mert itt két látványosság között bizony komoly szintkülönbségeket kell leküzdeni. Egy tisztességes lisszaboni városnézés után az ember mindenképp megérdemel egy finom pastel de natát, fahéjjas cukorral bőségesen megszórva. Ennek a városnak a határait már a kisautók is feszegetik néhol, a Škoda Superbbel pedig egyértelműen nagyobb térben mozog természetesen, a legjobb azonban továbbra is az autópályán.
Kényelmesek a Laurin & Klement csúcsfelszereltség nyeregbarna bőrbe varrott ülései, remek fogású a kétküllős kormány és pont jó helyen vannak a könyöklők mindkét oldalon. A Superb Combi minden egyes milliméterén érezhető, hogy könnyedén használható és elég otthonos ahhoz, hogy a vezetőülésből nézve minden a legnagyobb rendben legyen. Ehhez elengedhetetlen, hogy a 13 colos érintőképernyőn túl valódi kapcsolókkal is elérhetőek legyenek a legfontosabb funkciók. Három tekerő van a szellőzők alatt, amiknek funkciója szabadon konfigurálható, így ezekkel lehet a hőfokot szabályozni, a hangerőt vagy akár a navigáció képén igazítani.
Mivel az új Superb kizárólag automata váltóval készül, ezért a középkonzolon mindenféle tárolóhely van, így a palackoknak, kaputávirányítónak és belépőkártyának is megvan a helye. A vezeték nélküli telefontöltő akár 15 wattal is tud tölteni, a túlmelegedés ellen pedig beépített hűtése van. Ajtózsebei kárpitozottak (ezt még az új 5-ös BMW-ben sem sikerült megoldani), ezért nem zörögnek benne a kacatok, valamint kis kuka is van benne a kiüresedett csokipapíroknak vagy lejárt parkolócéduláknak.
Hatalmas tér van a hátul ülőknek, továbbá külön klímazóna és USB-C csatlakozók is, az opciós panoráma üvegtetőn pedig árad be a fény, így legalább olyan kellemes, mint egy hosszított tengelytávú limuzin. Csak itt még van mögötte egy alaphelyzetben is hangár méretű, 690 literes csomagtartó, aminek még a rolója is elektromos mozgatású. Ez már önmagában is bőséges, de az ülések döntésével akár 1920 literre is bővíthető a raktér.
Nagyon magasra tette a lécet az új Superb, mert egyensúlyban van a digitalizáció és a hagyományos autóépítés.
Mild hibrid rendszerrel kiegészített benzinmotor és turbódízel is van a Škoda Superbhez, de az MQB Evo platform a plug-in hibrid hajtásra is alkalmas. A Superb Combiban az 1.5 TSI-hez csatlakozik a konnektorról tölthető hibrid rendszer, aminek bruttó 25,7 kWh-s (nettó 19,7 kWh) akkumulátora egyenáramú töltőről akár 50 kW-tal is tölthető. Ezzel tízről nyolcvan százalékra 25 perc alatt töltődik, az elektromos hatótávja pedig nagyjából 100 kilométer.
Két apróság nem tetszik a Superbben, ezek közül az egyik a digitális műszeregység kijelzőjének árnyékoló alól kilógó kerete. Ez azonban semmit nem von le abból, hogy a körműszereken túl akár a navigáció képe is megjelenhet a kormány mögött, a ChatGPT integrációval pedig a fedélzeti rendszere is okosabb lett. A másik kellemetlen pont a tolatókamera képe, ami méltatlan a Superb általános jóságához.
Ezeken az autókon érezni igazán, hogy mennyivel jobb egy ilyen kombi, mint egy szabadidő-autó. A kisebb homlokfelület és az aerodinamikai fejlesztések (0,25-ös légellenállási együttható) miatt a Superb Combi utastere csendes, a fogyasztása pedig az 1,5 literes benzinessel is jó, a 2.0 TDI pedig egészen kiváló, gond nélkül kiautózható belőle 1000 kilométeres hatótáv.
Közben az alacsony építés miatt stabilabb az autó és messze élvezetesebb vezetni a Superb Combit, mint egy Kodiaq-ot. A kéttonnás villanyautók korában pedig szinte könnyűnek tűnik a belsőégésű motoros változatok 1,8 tonna alatti súlya. Ez pont ideális ahhoz, hogy hosszú távon kellemes, a kanyargós utakon pedig az elöl MacPherson, hátul négylengőkaros futómű élvezetes is legyen. Remek kiegészítő a menüből állítható adaptív felfüggesztés, melyben a komfortos és a sportos között széles tartományban kiválasztható a csillapítás.
Pont elég erős, pont elég dinamikus és pont elég takarékos a Superb Combi 2.0 TDI.
Tisztességesen viszi a Škoda Superbet a 1.5 TSI is, de nagyon hiányzik belőle az a rugalmasság, ami passzol az autó karakteréhez. Sok örömöt tartogathat a 265 lovas benzines, összkerekes változat is, de igazán a 2,0 literes, négyhengeres turbódízellel, hétfokozatú, duplakuplungos automata váltóval és elsőkerék-hajtással harmonikus autó a kombi Superb. Amikor autópályán tempóból kell elrugaszkodni egy előzéshez, akkor a DSG hamar visszavált, a motorhang csak óvatosan mormog bele a kabinba, a Superb pedig szépen meglódul. Adaptív tempomattal, nyugodtan autózva simán elég akár 1200 kilométerre is a 66 liternyi dízel. Jól hangolt futóműve és pontos kormányzása miatt kanyargós úton is örömmel fel lehet fűzni a Škoda Superb Combit.
14,3 millió forint a legolcsóbb Superb Combi, amiben LED-es fényszórók világítanak, fűthető ülések teszik elviselhetővé a téli hideget, tempomat van benne és parkolószenzorok, tehát egy használható autó. A 2.0 TDI motorral, L&K felszereltséggel, vezetéstámogató rendszerekkel gazdagon kényeztetővé extrázott Superb már alulról karcolja a 21 milliót. Kihalt mellőle a Renault Talisman, a Ford Mondeo, a Toyota Avensis és még egy csomó másik autó, de az továbbra is igaz, hogy ennyiért nehéz jobb vételt találni a tágas, takarékos, okos Superb Combinál.
Ez is érdekelhet: