Csak kombi lesz a Passat új generációjából, de a benzines mellett dízellel és fejlett plug-in hibriddel is kérheted, amivel 120 kilométert is mehetsz elektromosan. Franciaország déli részén az elsők közt vezettük a Volkswagen újdonságát.

Régóta fogalomnak számít a Passat a középkategóriában, de egyre kevesebb a komolyan vehető riválisa, hiszen nincs már Mondeo és Insignia sem, csak a Mazda6 és a Peugeot 508 maradt talpon. A prémiummárkákon innen szinte elolvasztotta ezt a hagyományos kategóriát a szabadidő-terepjárók divatja, de a Volkswagen még jó pár évig kitart mellette, és bemutatta a Passat legújabb generációját, amely ötven év alatt már a kilencedik nemzedéke a típusnak.

Meglepő lehet, hogy az új Passatból már nem lesz szedán, legalábbis az európai piacon nem, csak kombi, de annyira mégsem meglepetés, hiszen a Volkswagen szépen csendben már 2022-ben befejezte a limuzin gyártását az előző generációból, és a vásárlók nem nagyon panaszkodtak. A kombi tökéletesen megfelel az elvárásaiknak, hiszen nagy, tágas és kényelmes, és a Passat új generációjára ezeket a jellemzőit csak tovább fokozták.

Volkswagenesen karakteres

Nekem az elődje egy kicsit jobban tetszett a szögletesebb vonalaival, míg az új Passat az íveltebb fényszórójával, szűkebb hűtőmaszkjával és a lökhárító nagy légbeömlőjével inkább egy barátságos, nagyra nőtt Golfra emlékeztet engem. De az biztos, hogy nagyon mutatós lett, főleg az új markazitzöld színben, amihez jól illik az Elegance változat krómozott maszkja. A sportos R-Line ezzel szemben nagyobb légbeömlőt, egyedi lökhárítókat és felniket kap, amivel azért dögösebb lett.

Nem mintha eddig nem lett volna elég nagy a Passat, de az új generációja jóval nagyobb lett.

A hossza nem kevesebb, mint 14 centivel 4,92 méteresre nőtt, ami a két centivel szélesebb, és változatlan magasságú karosszériát nyúlánkabbnak láttatja. A tengelytávon is növeltek öt centit, 2,84 méteren pedig már mesésen tágas utasteret alakíthattak ki. Hátul az óriási teret látva eszünkbe juthat, hogy a Passat valójában a lábtérbajnok Superb unokatestvére.

Az íveltebb karosszériának megvan az előnye, az új Passat légellenállása ugyanis jelentősen csökkent, a Cw-jét 0,31-ről 0,25-re mérsékelték, ami egy ideje még az áramvonalas sportkocsik jellemzője volt, és ez is nagyban hozzájárul a Passat hatékonyságához. A világítástechnikája mellett sem lehet elmenni szó nélkül, a fényszórókat és az átlátszó bura alatt 3D hatású hátsó lámpákat is fénycsíkkal kötötték össze, ami este különösen karakteres megjelenést ad a nagy kombinak.

Laptopméretű képernyővel

A Volkswagennél teljesen újragondolták a műszerfalat, aminek az elrendezése ismerős lehet a márka újabb modelljeiből. A kormánykerék mögött 10,25 colos kijelző mutatja a számlapokat, amiket többféle elrendezésben is lekérhetünk, és mivel tükröződésmentes bevonattal látták el, ezért nincs szükség többé árnyékolóra. A középkonzolra pedig alapból is 12,9 colos érintőképernyő került, de a képeken a navigációval is ellátott 15 colos változatot láthatjátok.

A laptopméretű képernyőn vadonatúj infotainment rendszer fut, ami jóval egyszerűbben használható, és nem utolsósorban gördülékenyebben is működik. A legfontosabb funkciókat könnyen elérjük a képernyő tetejére rendezhető gyorsgombokkal, lent mindig látható marad a klíma kapcsolósora, és az érintős csúszkákat is ellátták világítással.

Szerencsére elvetették az érintőgombos kormánykereket, a volánra visszatértek a hagyományos gombok, aminek csak örülhetünk.
Mégis van mivel megbarátkozni a Passatban, mivel a hagyományos váltókarnak csak a helyét találjuk.

Mivel nem lesz manuális váltós kivitele a típusnak, ezért az irányváltó kart az elektromos Volkswagenek mintájára a jobb oldali bajuszkapcsoló helyére, a kormányoszlopra költöztették. Nagyon kézenfekvő megoldás, egyszerű váltani az előre- és hátramenet közt, de az ablaktörlő kezelése igényel némi megszokást a másik bajuszkapcsolón.

Az utastér hangulata, minősége és felszereltsége mindenesetre a prémiumautókat idézi.

Az első ülések akár szellőztethetők is lehetnek, tízkamrás masszázsfunkcióval, a head-up display már nem plexire, hanem a szélvédőre vetít, a műszerfal és az ajtók díszbetétjére változtatható színű háttérvilágítás került. Az utasteret a hatalmas panorámatető teszi világosabbá, a mérsékelt menetzajról pedig dupla hangszigetelő üvegezés gondoskodik.

Csomagtartóján látszik, hogy a Volkswagen nem ma kezdett kombikat gyártani. A karosszéria növekedésével összhangban a raktér kapacitása is nőtt, 650-ről 690 literesre, amit a hátsó támlák ledöntésével 1920 literesre lehet növelni. Az értékek a benzines és dízelmotoros modellekre igazak, a plug-in hibridnél az akkumulátor helyigénye miatt be kell érni a padló feletti térrel, ami 510 literes. Nem mellékes, hogy az új Passat akár 2200 kilogrammot is vontathat.

Hétköznapokra elektromos

A Volkswagen azzal is a legjobb prémiummárkákat idézi, hogy a hajtásláncok széles választékát kínálja a Passathoz, ezért mindenki eldöntheti magának, hogy a takarékos mild hibrid vagy az erős, összkerékhajtású benzines, netalán a hosszútávfutó dízel, vagy a minden eddiginél okosabb plug-in hibrid illik-e jobban az életstílusához. A dél-franciaországi menetpróbán ezek közül a legerősebb dízelt és a hamarosan érkező plug-in hibridet is kipróbáltuk.

Nem véletlen, hogy az új Tiguannal egyszerre tartotta a Passat bemutatóját a Volkswagen, a két modellben ugyanis műszaki téren sok a közös vonás. A kombi kínálata is az 1,5 literes, 150 lóerős turbós benzinmotorral indul, amihez szériában jár a hétfokozatú DSG és a 48 voltos mild hibrid rendszer. Később érkeznek az erősebb benzinesek, a 204 és 265 lóerős 2.0 TSI, az utóbbi 5,6 másodperc alatt gyorsul százra, és 250 km/órával száguldhat.

Joggal büszke a Volkswagen a plug-in hibrid rendszer új generációjára, hiszen minden téren jobb lett az elődjéhez képest,

pedig már azt is kedveltük. A motorját az 1,4-esről az 1.5 TSI-re cserélték, ami immár a hatékonyabb Miller-ciklus szerint működik, a hatfokozatú DSG váltójába pedig 115 lóerős elektromotort építettek. Attól függően, hogy a benzinmotor 150 vagy 177 lóerős, a Passat eHybrid kombinált teljesítménye 204 és 272 lóerő lehet.

A bemutatón jelen lévő mérnökök szerint a hibrid Passattal az volt a céljuk, hogy egy nagyobb motoros autónak érződjön,

és az első rövid vezetés is igazolta ezt. Elektromos módban használva 330 Nm azonnal elérhető nyomatékkal csendben, fürgén suhan a Passat, hibrid módban pedig úgy dolgozik össze a két motor, hogy mindig elegendő tartalékok álljanak rendelkezésre. A zöld rendszámos kombi ezzel hétköznap a városban és hétvégén az autópályán is megállja a helyét.

Mivel az akkumulátor nettó kapacitását 10,6-ról 19,7 kilowattórásra növelték, az új Passat akár 120 kilométert is el tud menni tisztán elektromosan, ami jelentős előrelépés az elődje 57 kilométeréhez képest, és az egyik legjobbnak számít a piacon. A töltése is sokkal gyorsabb lett, széria a 3,6 helyett 11 kilowattos, amivel három óra sem kell hozzá, de hibridnél szokatlan módon 50 kilowattos DC töltés is elérhető, ezzel 23 perc is elegendő a 80 százalékhoz.

1200 kilométeres hatótáv

Ha még nem állsz készen a villamosított jövőre, akkor dízelt is kínál neked a Volkswagen, és a Passat ezzel is nagyon ígéretes autó lett. A 2.0 TDI legújabb változata 122, 150 és 193 lóerős változatban érhető el, és bár valószínűleg a középsőből lesz tökéletes céges autó, mi egy hosszabb körre a legerősebbet vittük el, amihez már széria az automatikusan kapcsolódó 4Motion összkerékhajtás, míg a többi változata az első kerekeket hajtja.

Szabadidő-terepjárókhoz szokva felüdülés a Passat alacsony üléspozíciója, amivel a vezetés hagyományos élményét adja ez a Volkswagen.

A kijelölt útvonaltól eltérve a Route Napóleont néztük ki úti célként, ahol a hadvezér annak idején elindult a hatalom újbóli átvételére, és a széles, jó minőségű, kanyargós hegyi utakon nagyon is elemében volt a dízel Passat, ami olyan kezes, hogy kisebbnek és könnyebbnek is éreztük, mint amilyen valójában.

A Volkswagen mérnökei nemcsak a motorokban vetettek be high-tech megoldásokat, hanem a felfüggesztésben is. Az adaptív lengéscsillapítás továbbfejlesztett változata külön szelepet használ, ezért eltérő csillapítású lehet ki- és berugózáskor, amivel még kifinomultabb a Passat útfekvése, a feszességét egyébként egy tizenkét fokozatú skálán állíthatjuk, ami talán már túlzás is. 66 literes tankjával a dízel Passat simán hozza az ezer kilométer feletti hatótávot.

Megtaláljuk benne a legmodernebb vezetéstámogató rendszereket is, amiből kettőt érdemes kiemelni.

Az egyik a fejlett parkoló asszisztens, ami képes bonyolultabb manőverek megtanulására és visszajátszására, a másikkal pedig akár okostelefonról az autó mellett állva is távirányítható a parkolás, ami tiszta varázslat. A Passat infotainmentje megkapja a ChatGPT hangvezérlés asszisztenst, ezzel szinte társalogni is lehet majd az autóval.

Ha ezek nem is hoznak lázba, azt érdemes tudnod, hogy az új Passat mint autó is nagyszerű lett. Már rendelhető a kereskedésekben, a 150 lóerős benzines belépőmodell árát csaknem kétmilliós kedvezmény csökkenti 14,5 millió forintra, amiért a háromzónás klíma és a masszázsfunkciós komfortülés is széria. A Passat ezzel megérdemelten maradhat a középkategória csúcsán, érdemes lesz megnézned, ha SUV helyett egy remek kombit keresel.

Ez is érdekelhet:

Szélről nevezték el, fogalom lett – a Volkswagen Passat-sztori

Ötven éve jelent meg a Passat, ami rövidesen mérce lett a középkategóriában.

Sikermodell újratöltve – kipróbáltuk az új Volkswagen Tiguant

Nagyobb hatótávú hibriddel jön, de még dízel is lesz az új Tiguanból, ami a felsőbb kategóriákból ismerős extrákat kapott.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

A világ egyik legegészségesebb itala egy magyar készítmény, és azt adja meg, amire szükséged van

Tréner? Panzió? Kozmetika? Így lehet a kutyád még boldogabb, miközben a te életed is könnyebbé válhat

Ilyen, amikor csereérett a lengéscsillapító

További cikkeink a témában