Nagyobb hatótávú hibrid rendszerrel, de erős benzinessel és még dízellel is kapható az új Tiguan, ami az áramvonalasabb formája mellé a felsőbb kategóriákból ismerős extrákat kapott. Vezettük a Volkswagen sikermodelljének új generációját.
Nagyon bejött a Volkswagennek a Tiguan, amelynek ugyan nincs olyan történelme, mint a Golfnak vagy a Passatnak, hiszen csak 2007-ben mutatták be, de az eltelt idő alatt az előző két generációjából több mint 7,5 millió példányt adtak el. Nem volt kérdés a folytatás, az pedig nem véletlen, hogy az új Passattal egyszerre mutatta be a Volkswagen, a Tiguan harmadik generációja ugyanis sok szempontból rokonságban áll a németek középkategóriás kombijával. A Passat vezetéséről csak később számolhatunk be, a Tiguan első próbája után azonban kijelenthető, hogy a Volkswagen középső szabadidő-terepjárójának mindene megvan a sikertörténet folyatásához.
Barátságos forma
Nem lesz nehéz megkülönböztetni az elődjétől az új Tiguant, ugyanis teljesen átgondolták a dizájnt, és a Volkswagen jelenlegi stílusában egy barátságos formájú autót alkottak, ami az olajfazöldben és a datolyavörösben is remekül mutat. Szűkebbre szabott fényszórói közé hűtőmaszk helyett üveglap került, ami mögött a jobban felszerelt modelleken a nappali menetfény dereng, míg a levegő alatta, a méretes légbeömlőn jut a motortérbe. A Tiguan arca a felszereltségtől függ, az Elegance krómozott pálcákat kap, míg a sportos R-Line változat légbeömlőjét még nagyobbra vették. A hátsó lámpák is elég látványosak, átlátszó bura alatt 3D-hatású fények világítanak szélesvásznú kivitelben.
Szögletesebb elődjeihez képest lekerekített vonalakat kapott az új Tiguan, és áramvonalasabb is lett,
a légellenállási együtthatóját 0,33-ról 0,28-ra mérsékelték. A méretei ugyanakkor alig változtak, a hossza csak három centivel nőtt, 4,54 méteres hosszúságával és változatlan szélességével megőrizte kompaktságát, ami a városi parkolóhelyeken jön majd jól. 2,68 méteres tengelytávja sem változott, és mivel már az elődje is tágasnak számított, az új Tiguanban sem panaszkodhatunk a helyszűkére. A csomagtartója 37 literrel még nagyobb lett, immár 652 literes, amivel egy középkategóriás kombi mellé is oda lehet állítani a Volkswagen szabadidő-autóját.
Digitális, de nem futurisztikus
Még a külsőnél is nagyobb a változás a belső térben, ahol a Volkswagen legújabb, digitális műszerfal-koncepciójával találkozunk, de nem annyira futurisztikus megoldással, mint a tisztán elektromos ID-modellekben. A számlapokat magától értetődően a 10,25 colos képernyő mutatja, és mivel tükröződésmentes bevonatot kapott, már nincs szükség a hagyományos műszeregységek méretes árnyékolójára. Nem lehet nem észrevenni az érintőképernyőt, ami alapból 12,9 colos méretben kerül a középkonzol tetejére, de a kipróbált autókban a 15 colos változattal találkoztunk, amin a legújabb, gördülékenyebb infotainment fut.
Csak azért nem mondhatjuk, hogy nincsenek gombok a műszerfalon, mert az ülések közé egy új forgókapcsoló került, amivel alapesetben a hangerőt állíthatjuk, de megnyomva újabb funkciókat hívhatunk elő. A vezetési üzemmódok és a belső hangulatok is itt állíthatók, utóbbihoz a műszerfal paneljét áttört hangulatfénnyel világították meg, aminek színét harmincféle árnyalatból választhatunk ki. A Volkswagen reagált a vásárlók kritikájára, ezért a nyolcas Golfban látott szörnyű érintőgombos kormánykereket már nem kapja meg a Tiguan, minden változatban a jól ismert hagyományos kapcsolókat nyomkodhatjuk, akár odanézés nélkül.
Felső polcos extrákkal
Családi autónak is alkalmas szabadidő-terepjáróként az új Tiguan tele van praktikus ötletekkel. A középkonzol alján két mobiltelefonnak alakítottak ki tálcát, ahol 15 wattal vezeték nélkül lehet tölteni a készüléket, míg a vezetékes töltés teljesítményét 45 wattra növelték. A hátsó ülések sínen tologathatók, és a hátsó támlák dőlésszögét kényelmesebb szögbe lehet állítani, a széria háromzónás klímával pedig a hátul ülők is megválaszthatják a hőmérsékletet. A klímaberendezésnek a műszerfalon ugyan nincs külön kapcsolósora, de az érintőképernyő alsó sávjában mindig elérjük közvetlenül is a legfontosabb funkciókat.
Felsőbb kategóriákban megszokott extrákat is megkapott a Tiguan. Az opciós mátrixfényszóró például a Touaregből lehet ismerős, oldalanként több mint 19 ezer diódával képes szinte állandóan távfényt adni, a forgalom többi résztvevőjének ügyes kitakarásával, miközben valóságos fényszőnyeget vetít elénk az útra. Még okosabb lett a parkoló asszisztens, ami immár képes megjegyezni és visszajátszani a bonyolult parkolási manővereket, sőt, távirányítani is lehet az autó mellett állva egy okostelefonról. A csúcsmodellben szellőztethetők és masszázsfunkciósak az első ülések, szélvédőre vetítő head-up displayt és panorámatetőt is lehet kérni.
Hibrid, de még dízel is van
Sok vevőnek kedvére tesz a Volkswagen azzal, hogy a tisztán elektromost leszámítva mindenféle hajtáslánccal kínálja a Tiguant. Az alapmodellben a jól ismert 1.5 TSI továbbfejlesztett, még hatékonyabb változatát találjuk 150 lóerővel, és mivel kézi váltós már nincs belőle, szériaként hétfokozatú DSG-vel és a hozzá tartozó 48 voltos mild hibrid rendszerrel adják. Aki ennél többre vágyik, annak ott lesz a 2.0 TSI két teljesítményfokozata, 204 és 265 lóerővel, és marad a kínálatban a turbódízel is, a 2.0 TDI ezúttal 150 és 193 lóerővel érhető el. Az erősebb benzinesek és a dízel alapból összkerékhajtású, amivel akár 2,3 tonnát is vontathat a Tiguan.
A legtöbbet a plug-in hibrid változat fejlődött, ami immár szintén az 1,5 literes TSI-t kapja, annak is a még hatékonyabb Miller-ciklus szerint működő változatát, 150 és 177 lóerővel. A rendszert alkotó hatfokozatú DSG váltóval és 115 lóerős elektromotorral az eHybrid modellek kombinált teljesítménye 204 és 272 lóerő, ami elég jól hangzik egy ekkora autóhoz. Mégsem a teljesítményével, hanem a hatótávjával készül lenyűgözni a plug-in hibrid Tiguan, az akkumulátor kapacitását ugyanis nettó 10,6-ról 19,7 kilowattórára növelték, amivel 60 helyett
több mint 100 kilométert is képes elmenni tisztán elektromosan, ez a legtöbb embernek elég lesz egy napi városi járásra.
A nagyobb kapacitású akkumulátorcsomag mérete megegyezik a korábbival, ezért nem rabol több helyet, a hátsó tengely elé építve javítja a súlyelosztást, és tölteni is lényegesen gyorsabb lett. Az eddigi 3,6-ról 11 kilowattra növelték a töltési teljesítményét, amivel két és háromnegyed óra is elég a feltöltéséhez, és a plug-in hibrideknél egyáltalán nem megszokott módon egyenáramú töltőre is csatlakoztathatjuk, 50 kilowattal 23 perc is elég a 80 százalékos töltöttséghez. A töltésre várakozva jól jöhet, hogy hamarosan a ChatGPT is beköltözik az autóba, és bár a világ nagy igazságait nem a Tiguannal beszélgetve fogjuk megfejteni, az eddiginél jóval okosabb lesz tőle a hangvezérlés.
Modern benzines takarékon
Franciaország déli részére utaztunk, hogy kipróbáljuk az új Tiguant, de nem a Riviéra tengerparti útjain, hanem a hegyi szerpentineken vezethettük a Volkswagen újdonságát. A sokféle változat közül az 1,5 literes, 150 lóerős TSI-vel tettünk meg nagyobb távolságot, és nem csalódtunk benne. Ami azonnal feltűnt, hogy mennyire kifinomultan kapcsol a váltója, és milyen csendes menet közben: az előbbi a mild hibrid rendszer elektromotorja, az utóbbi a laminált zajszigetelő ablaküvegek érdeme is. Sport módban az egyébként kényelmesen könnyű kormánya is élénkebbé válik, az opciós adaptív futómű csillapítását pedig szinte feleslegesen sok fokozatban állíthatjuk.
Nem fogjuk összetéveszteni az erejét a kétliteres változattal, de a 150 lóerős Tiguan a legtöbb vásárlónak megfelelhet.
Az 1.5 TSI-ben már eddig is jelen lévő hengerlekapcsolást továbbfejlesztették, hogy még kevésbé vedd észre, mitől fogyaszt keveset az autó. Az akár a benzinmotort is lekapcsoló vitorlázó mód és a mild hibrid rendszernek köszönhetően finoman működő start-stop érdeme is, hogy hétliteres fogyasztással letudtuk a túrát, pedig rendesen mentünk vele hegynek felfelé. Megszokást legfeljebb az igényelt, hogy az irányváltó karja az ülések közül a kormányoszlop jobb oldalára került.
A Tiguan a Volkswagen igazi mindenese, és ez fokozottan igaz az új generációjára, amit jó áron adott gazdag felszereltséggel tesznek még érdekesebbé. Már az alapmodellben is széria többek közt a kulcsnélküli rendszer, az elektromos csomagtérajtó, a parkoló asszisztens és a fejlettebb fényszóró, a 14,4 milliós alapárát pedig jókora kedvezménnyel 13 millió forintra mérsékelték. A plug-in hibridek egy kicsit később érkeznek, és ugyan az elektromos autók egyre nagyobb teret nyernek a Volkswagennél is, biztosak vagyunk benne, hogy a most bemutatott új Passattal együtt a benzines és dízel Tiguan még jó néhány évig meghatározza majd a német márka kínálatát.
Ez is érdekelhet: