Miközben a nagy autógyártók egymás után adják fel a kisautók kategóriáját, a Suzuki elkészítette a Swift új generációját, ami kitart a bevált recept mellett, vagyis továbbra is kicsi és könnyű, takarékos és öröm vezetni. Nem ilyennek kellene lennie minden kisautónak?

Az utóbbi években a kisautók egyre több elvárásnak akartak megfelelni, ezért egyre nagyobbak és nehezebbek, és ezzel együtt egyre drágábbak is lettek, mire a gyártók rájöttek, hogy inkább a divatos szabadidő-terepjárókat kínálják helyette. Az egykor népszerű modellek egymás után tűntek el a piacról, nincs már Fiat Punto, Ford Fiesta és Nissan Micra, de a talpon maradt kisautók is nagyra nőttek, és ezzel messze kerültek a kategória egykori alapelveitől.

Szerencsére vannak olyan autógyártók, ahol tudják, hogyan kell igazán jó kisautókat építeni, és az egyik éppen szorosan kötődik hozzánk. A Suzuki a kilencvenes évek elején nyitotta meg az esztergomi gyárát, és az akkori Swift az elérhető árával és példás megbízhatóságával igazi népautó lett, megalapozta a japán márka mostanáig tartó népszerűségét a hazai piacon. A későbbi szériák időközben sokkal vagányabbak lettek, de nem felejtettek el kisautónak lenni.

Sho-Sho-Kei-Tan-Bi

A most bemutatott Swiftet negyedik generációnak mondja a Suzuki, de valójában ennél több nemzedéke volt már a típusnak. A nyolcvanas évekbeli, kockaforma elsővel alig találkoztunk, de az esztergomi gyárat indító második generációt mindenki ismeri, hiszen az ezredfordulón túl is gyártásban maradt. A kisautóját aztán 2005-ben gondolta újra a Suzuki, a divatos formájú új Swift és a 2010-ben megjelent utódja is Esztergomban készült.

A mostanáig gyártott széria 2017-ben jelent meg, hozzánk már japán gyártásból került, és onnan kapjuk meg a vadonatúj Swiftet is, ami az előző generációk örökségét viszi tovább. Sokat elmond róla a Suzuki filozófiája, a Sho-Sho-Kei-Tan-Bi, miszerint építs kisebbet, kevesebbet, könnyebbet, rövidebbet és szebbet, és a derék japánok ezúttal is komolyan vették ezt a feladatot. Az új Swift éppen akkora maradt, mint az elődje, de szinte minden téren továbbfejlődött.

Színes cukorkák

Az elődje szerintem minden idők legszebb Swiftje volt, de az új annál is karakteresebb, mintha egy cuki, szerethető figura lenne egy japán képregényből. Az ötajtós karosszériája megtartotta a bevált dizájnt, de a kagylóhéjformájú motorházfedél és a kilincsek feletti törésvonal szélesebbnek láttatja az autót. A hátsó kilincsek az ablakok mellől ismét az ajtóra költöztek, aminek praktikus oka van, így ugyanis a hátsó ajtót gyakrabban használó gyerekek is könnyebben elérik.

Mint a színes cukorkák, úgy sorakoztak a Swiftek a nemzetközi tesztvezetésen.

A kék, a vörös és a narancs is remekül áll neki, és izgalmas árnyalat a vadonatúj sárga, ami egészen pasztelles, de van benne egy kis zöldes tónus is. Sokat dob a Swift megjelenésén, hogy szériafelszerelés a projektoros LED-es fényszóró, letisztultabb lett attól, hogy a kisebb légellenállás érdekében feláldozták a ködfényszórót, és jól mutat az átlátszó bura alá került hátsó lámpa is.

Mivel az elődje továbbfejlesztett platformjára épül, ezért a Swift méretei érdemben nem változtak,

csak a 3,86 méteres hossza nőtt két centit, és az 1,49 méteres magassága csökkent egyet, de az 1,74 méteres szélessége és a 2,45 méteres tengelytávja megegyezik az elődével. Szerencsére a kerekek méretével sem esett túlzásba a Suzuki, az alapmodellre 15 colos, a jobban felszereltekre 16 colos felnik kerülnek, ennél nem is kell nagyobb.

Nagyobbnak látszik

Belül a remek formájú kormánykerék ismerős lehet, de szinte minden más részletét áttervezték. A számlapok talán kevésbé sportosak, a kerek légbeömlőknek és klímakezelőnek is búcsút kellett inteni, de az új Swift ezzel egyúttal felnőttesebb lett, az ajtókra is áthúzódó kéttónusú betéttel pedig kevésbé sötét a belső hangulata. A világos részek háromdimenziós mintája hatásosan feledteti, hogy kemény anyagból készült, de ahol kell, oda jutott a kárpitból.

Mindig szem előtt lesz, és könnyebben elérhető az érintőképernyő, hiszen a középkonzol tetejére került,

és a mérete is nőtt, a Swift is megkapta az S-Crossban látott 9 colos kijelzőt. A menü felépítése is a nagyobb Suzukiból lehet ismerős, és ahhoz hasonlóan már nincs szükség kábelre az Android Auto és Apple CarPlay használatához. A telefonok töltésére több USB aljzatot is találunk, közte mind a kétféle csatlakozóval.

Nem lett nagyobb, és ezért tágasabb sem a Swift, de aki kisautót keres, igazán nem lehet szüksége ennél többre.

A csomagtér mérete sem változott, továbbra is 265 literes, és az aszimmetrikusan osztott hátsó üléstámlák ledöntésével könnyen bővíthető, akinek ez nem elég, bőven talál nagyobb autót a Suzuki kínálatában. A középkonzol alján jut hely a telefonnak, de jól jött volna egy olyan borítás, amivel nem csúszkál a készülék.

Japán technika

Az európai emissziós előírások furcsasága, hogy az egyébként is madárétkű Swiftnek már eddig is 12 voltos mild hibrid rendszert kellett kapnia, de a Suzuki elszántságát dicséri, hogy az új generációra még tovább fokozták a kisautó hatékonyságát. Az ügyes japán mérnökök ehhez egy vadonatúj motort fejlesztettek, ami köbcentire megegyezik az elődjével, de háromhengeres, és apró fogásokkal még tovább növelték a hatásfokát.

A teljesítménye nem változott, továbbra is 83 lóerő, ami manapság kevésnek hangzik, de az új Swift megmutatja, hogy egy könnyű kisautóban bőven elegendő.

Az elődjénél masszívabb, biztonságosabb Suzuki nem lett sokkal nehezebb, még most is csak 919 kilogrammot nyom, ezért fürgén viszi előre a lelkes, pörgős motorja. 12,5 másodperces gyorsulásával és 165 km/órás végsebességével nem fog nyerni az autóskártyában, mégis öröm lesz vele minden utad.

Még néhány szám

Az új motor legnagyobb nyomatéka ugyan 107-ről 112 Nm-re nőtt, de az eddigi 2800 helyett csak 4500-as percenkénti fordulatszámon érhető el. A 12 voltos mild hibrid rendszer indítógenerátora 3 lóerőre és 60 Nm-re képes, és egy 36 wattórás lítiumion akkumulátorban tárolja az energiát. Az üzemanyagtank mérete nem változott, továbbra is 37 literes, ami a szerény fogyasztásnak köszönhetően mégis jó hatótávot garantál.

Waku waku!

Az új generációra közvetlenebbé tették a Swift kormányzását, és javították az útfekvését is, ami a könnyen kapcsolható ötfokozatú váltóval a vezetés rég elfeledett közvetlenségét juttatja eszünkbe. Nem csoda, hogy pár országban Waku waku a reklámszövege, ami egy japán kifejezés az izgatottságra. Szintén a mérnököket dicséri, hogy háromhengeres létére szinte semmilyen vibráció nem érezhető az utastérben, a mild hibrid rendszerrel a start-stop is finoman működik.

A franciaországi Bordeaux környékére szervezték a tesztvezetést, ahol festői kastélyok közt haladt az út, de sajnos nagyobb kanyarok és emelkedők nélkül, ezért élményautózás helyett inkább nyugodt kocsikázás közben fedezhettük fel a Swiftet. A fogyasztása mindenesetre rendkívül meggyőző volt, különösebb odafigyelés nélkül 4,5 liter alatt maradt, ami ennél jóval nagyobb, nehezebb és drágább dízel vagy hibrid autók kiváltsága szokott lenni.

Összkerékhajtás is van

Aki nem akar a sebességváltással vesződni, továbbra is kérhet fokozatmentes CVT-vel szerelt modellt, és a Swift érdekessége, hogy összkerékhajtással is rendelhető, a viszkokuplungos rendszer az első kerekek megcsúszása esetén automatikusan továbbítja a nyomatékot a hátsókra. Nem kapcsolható, és terepjáró sem lesz tőle a Swift, de a 25 mm-rel nagyobb hasmagasságával és még mindig igencsak mérsékelt tömegével igazi kuriózum a kisautók közt.

A vezetéstámogató asszisztenseket is továbbfejlesztették, például több fokozatban állítható az adaptív tempomat, jobban pozícionálható a sávtartó rendszer, valamint ide is megérkezett a sebességhatártúllépés-figyelmeztető és

a vezető éberségét figyelő kamera, ami folyton eszünkbe juttatja, hogy az utat nézzük, és ne bármi mást.

Az asszisztensek egy részét a számlapok közti fedélzeti számítógépen lehet kikapcsolni, aminél láttunk már egyszerűbb megoldást.

Már csak egy jól eltalált ár kell hozzá, hogy a Suzuki új kisautója ott folytassa, ahol az elődje abbahagyta. Még egy kicsit várnunk kell, hogy kiderüljön, az 5,8 millió forintba kerülő előző Swifthez képest mennyibe fog kerülni az új modell. Az első példányok mindenesetre már úton vannak, májusban már a kereskedésekben is megnézheted az új Swiftet, ami nem felejtette el a kategória igazi értékeit, és megmaradt kicsi, könnyű, takarékos és szerethető kisautónak.

Ez is érdekelhet:

Megújultan folytathatja sikertörténetét a Suzuki Vitara

Másodjára is felfrissítette a Suzuki az esztergomi gyárban készülő Vitarát.

Jót tett a teljes megújulás a Suzuki S-Crossnak

Az új külső mellé full hibrid technikát kap, és továbbra is Esztergomban készül az S-Cross.

Menő az első elektromos Suzuki

Bemutatták az 500 kilométeres hatótávot ígérő eVX koncepciót, melyből a Suzuki első elektromos autója lesz.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!

További cikkeink a témában
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Hirdetés