A Prius nevéről eddig biztosan nem az izgalmas dizájn és a vezetési élmény jutott eszedbe, de ideje újra átgondolni a véleményed a Toyota hibrid úttörőjéről. Kipróbáltuk a Prius ötödik generációját, ami már a formájával meggyőzött, és hogy lássuk, mennyit fejlődött az ikonikus modell az elmúlt negyedszázad alatt, mentünk egy kört a legelsővel is.
Hibrid autóval régóta kísérleteztek az autógyártók, de jó ideig nem jutottak túl a prototípusokon. Huszonöt évvel ezelőtt a Toyota volt az első márka, ami sorozatgyártásba adta a kombinált benzines-elektromos hajtásláncú autóját, és az eltelt idő alatt a Prius igazi ikonná, a hibrid autók jelképévé nőtte ki magát, rengeteg rajongót szerezve szerte a világon. A hibrid hajtás idővel a Toyota más típusaiba is beköltözött, ezért mostanra akár azt is mondhatjuk, hogy a Prius elvégezte a feladatát: megszerettette a hibrid autókat azokkal, akik fogékonyak a hatékony, környezettudatos autózásra, és gyakran azokkal is, akik kételkedtek benne. Pár éve azt lehetett hallani, hogy nem lesz utódja a Priusnak, mert ma már a legtöbb Toyota kapható hibrid hajtással, ezért nincs szükség egy dedikáltan hibrid modellre. Szerencsére a japán márkánál másként gondolták, és egy olyan autót hoztak össze, ami láttán rendesen leesett az állunk.
Formába hozták
Az első Prius még egy furcsa szedán volt, ami nem igazán tűnt ki a többi autó közül, a 2003-ban bemutatott második generációjával jelent meg a jellegzetes ékalak, amit lehetett szeretni vagy nem szeretni, mindenesetre a típus védjegyévé vált. A Toyota ezt a formát csiszolta tovább a következő generációkra, egyre áramvonalasabbá téve, és bár sok mindent lehetett mondani a Priusra, de azt biztosan nem, hogy vonzó. Egészen mostanáig. A Toyotánál az utóbbi években egyre formásabb autókkal jönnek ki, elég csak a Corolla átalakulására, vagy a kategóriát teremtő C-HR-re gondolni, és úgy döntöttek, itt az ideje, hogy rendbe szedjék a Prius formáját is.
A formatervezők tudják, hogy minden a megfelelő arányokkal kezdődik, ezért a Prius hosszát és magasságát is öt centivel csökkentették,
a tengelytávját ugyanennyivel megnövelték, és a tető csúcspontját hátrébb tették, amitől máris sokkal jobb kiállása lett az autónak. A kerekek akár 19 colosak is lehetnek, ami szintén hozzájárul a sportos külsőhöz, a szigorúbb orrával és a hátsó lámpa fénycsíkjával az új Prius egyszerűen jól néz ki, különösen ebben a mustársárga színben. A bemutatóján minél többet néztük a formát, annál zseniálisabbnak láttuk, például a motorházfedéltől egy ívben folytatódó szélvédő, vagy a küszöb érdekes törésvonala miatt is.
Nem tágas, de kellemes
Az új Prius ezzel a külsővel nem úgy néz ki, mint egy futurisztikus kapszula, ami az aerodinamika és a hatékonyság érdekében beáldozta a formáját, hanem már önmagában is meg lehet kívánni. Csak nézzétek meg a felniket! Nem azok a burkolt kerekek, amiket az elektromos autókra szoktak tenni. A belső terét is rendesen kitalálták, az új Prius már a műszerfalával sem akar különc lenni. Minden ott van, ahol keresnénk, például az irányváltó kar az ülések között, és még a klímaberendezésnek is megmaradt a saját kezelőfelülete. 12,3 colos az érintőképernyő, a műszereket pedig a szélvédő tövébe tett hétcolos kijelző mutatja, ami szükségtelenné teszi a head-up displayt, hiszen mindig szem előtt van.
A lapos forma persze nem jár minden kompromisszum nélkül, az új Prius nem számít a térkínálat bajnokának. A hosszabb tengelytáv miatt a hátsó üléseken ugyan elegendő a lábtér, de a lejtős tető miatt lehajtott fejjel kell beülni, és a csomagtér mérete csak az előző széria plug-in hibrid változatához képest nőtt, a 284 literes értéke egyszerűen kevés egy 4,6 méter hosszú autóhoz. Pedig a mérnökök elcsomagoltak mindent, amit csak lehetett, a lítiumion akkumulátor a hátsó ülések alá került, de a benzintank és a futómű is elveszi a helyet a poggyászok elől. Szóval hiába emlékeztet a sárga színe a taxikra, az új Prius aligha lesz elterjedt a taxisok között.
Mint egy jó elektromos autó
A Toyota hozott egy lényeges döntést, ami alapvetően meghatározza a Prius jövőjét, az új generációja ugyanis az európai piacon csakis plug-in hibridként lesz kapható. Pedig készül belőle a Toyota által öntöltőnek hívott hibrid, de csak a japán és amerikai vevők kapják meg, nekünk meg kell elégednünk az összetettebb, drágább, ugyanakkor sokoldalúbb konnektoros hibriddel. A rendszer egy kétliteres, 152 lóerős benzinmotorból és egy 163 lóerős elektromotorból áll, a kombinált teljesítmény 223 lóerő, ennyi még sosem volt a típus történetében. Jól is megy, ha akarjuk, 6,8 másodperc alatt gyorsul százra, egy Priustól ezt még szoknunk kell.
Feltöltött akkumulátorral indultunk útnak Hamburgból az új Prius tesztvezetésén, és az tűnt fel, hogy ez akár egy elektromos autó is lehetne. A villanymotorja ugyanis elég erős ahhoz, hogy az esetek többségében ne legyen szükség a benzinesre, és a csaknem száz kilométeres tesztútvonal úgy elröppent, hogy alig hallottunk a kétliteres motor felől. A hatótávja a 13,6 kilowattórás akkumulátor feltöltésével 86 kilométer, ami a legtöbb embernek elég lesz a napi városi ingázásra. A töltés csak 3,3 kilowattal mehet, ami furcsa, mert a lényegében azonos hajtáslánccal érkező új C-HR ennél gyorsabban, 7,4 kilowattal tud majd tölteni, de annak csak 66 kilométer a hatótávja a kevésbé áramvonalas alakja miatt. A Prius megtartotta a tetőre tett napelemet, ami immár képes közvetlenül a meghajtó akkumulátort tölteni, átlagosan akár napi 8 kilométerrel megtoldva a hatótávot.
Csak plug-in hibrid lesz
A menő formájától még nem lett sportautó a Priusból, de ezt nem is várta el senki. Jól fekszik az úton, de inkább kényelmesre hangolt a futóműve, könnyű a kormányzása is, ugyanakkor az erős elektromotorjával mindig fürgén lőhetünk ki vele, és ez igencsak megnyugtatóvá teszi a vezetését. A legjobb formáját tehát kényelmes tempóban hozza, amikor hatékonyan dolgozik össze a kétféle motor, ezen a téren a Prius karaktere nem változott, ha lehet, csak még jobb lett. Sajnáljuk, hogy nem ismerhetjük meg belőle a hibridet, mert az első menetpróba tapasztalatai alapján az is egy nagyon jó autó lehet.
Persze megvan a válasza a Toyotának, azért nem kínálják nálunk a hibrid Priust, mert ugyanazt a hajtást megkapjuk számtalan más modelljükben, amivel minden igényt lefednek. Jobban belegondolva egy hibrid Corolla kombi tényleg sok szempontból észszerűbb választás, ezért a 18,5 millió forinttól kapható új Prius valószínűleg ritka látvány lesz az utakon. De a típus története itt még nem kerül leszállóágba, mert a Toyota több izgalmas újdonságot is bejelentett, például egy új technológiájú akkumulátorral a 200 kilométeres elektromos hatótávra képes plug-in hibridet, és fogadni mernénk, hogy ennek is a Prius lesz az úttörője.
Minden itt kezdődött
A bemutató érdekessége volt, hogy a vadonatúj Prius után a legelsőt is elvihettük egy körre, hogy lássuk, honnan indult a Toyota hibridje. 4,31 méteres hosszával és szerény külsejével az első Prius sokat szelídült a szemünkben, pedig a kilencvenes évek végén ez bizony még meghökkentőnek számított. Azon viszont most is meglepődtünk, hogy mennyire jó állapotban maradt fenn ez a példánya, és milyen finoman megy, pedig az 1,5 literes motorja csak 72 lóerőre képes, és az elektromos motor is csak 45 lóerős. Ketten együtt azonban teljesen jól viszik ezt a mai szemmel is tágas kompakt autót, ami elindította a hibrid Toyoták, és általában a hibrid autók sikertörténetét.
Az első Priusból még csak 150 ezer példány talált gazdára, de az igazán korszakalkotó második szériából, ami 2005-ben elnyerte az európai év autója díjat is, már csaknem másfélmilliót adtak el hat év alatt, és a minden téren tovább csiszolt utódja ezt is tudta fokozni a kétmillió feletti eladásaival. A most leváltott széria elég megosztó formájú lett, és addigra már a Toyota sok más hibrid modellje vonzotta a vevőket, de ezzel együtt is milliós eladást tudhat maga mögött. Összesen 22 millió eladott elektromosított autó felett jár a Toyota, és ebben oroszlánrésze volt a Priusnak, ami most már nemcsak okos és jól főz, de kellemes is a szemnek.
Ez is érdekelhet: