Ötven éve jelent meg az első Golf, és már annak is több mint harminc éve, hogy kombit is kínál belőle a Volkswagen. Pedig a wolfsburgi gyártónál nem mindig lelkesedtek az ötletért, és az egyterűk sikere is majdnem véget vetett a karrierjének, de a Variant a mai napig a Golf egyik legnépszerűbb változatának számít, eddig összesen több mint hárommillió példányt gyártottak belőle.

Az idén ötvenéves Volkswagen Golf történelme tele van érdekes változatokkal, most azonban a hétköznapok hősét vesszük elő. A Golf már jó ideje az alsó-középkategória meghatározó típusának számított, mire a kilencvenes években a Volkswagen végre kombit is készített belőle. A vevők régóta kértek egy praktikus változatot, mivel a legnagyobb riválisnak számító Opel Kadettből és Ford Escortból régóta gyártottak kombit, de a Volkswagennél csak vonakodtak.

A kilencvenes évek elején a Polóból még nem volt igazi kombi, a nagyobb Passat Variant pedig helyet hagyott a kínálatban a Golf kombinak

Azt mondják, hogy azért nem akartak kombit építeni a Golf első két generációjából, mert a Passat Variant konkurensét látták benne. A Passat első két generációja ugyanis még nem volt annyira nagy autó, és úgy vélték, hogy a Golf kombival csak annak az eladásait gyengítenék. A nyolcvanas évek végére azonban megérkezett a Passat minden addiginál nagyobb és tágasabb harmadik szériája, ezért lett helye egy kompakt kombinak a Volkswagen választékában.

Az első ezen a néven

1993-ban a frankfurti autószalonon mutatkozott be a hármas Golfból épített Variant, ugyanott, ahol a kabriót is leleplezték ebből a szériából. 4,34 méter hosszú karosszériája 32 centiméterrel nagyobb volt az ötajtósnál, és hogy érzékeltessük, mennyit nőttek azóta az autók, az első Golf Variant csak öt centivel volt hosszabb a mai ötajtós Golfnál. 466 literes csomagtartója kiváló értéknek számított, akárcsak a variálhatósága, a hátsó ülések ledöntésével elérhető 1425 literes raktér.

A motorkínálata 60 lóerőről indult, a legizgalmasabb Golf Variant azonban kétséget kizáróan a 2,9 literes VR6-os motorral szerelt csúcsmodell volt, ötfokozatú kézi váltójával és Syncro összkerékhajtásával 8,1 másodperc alatt gyorsult százra, és 222 km/órás sebességet ért el.

A kombiból sosem készült GTI, de a Golf Variant is megkapta a nyolcszelepes GTI kétliteres motorját

115 lóerővel, a GT felszereltséghez izgalmas BBS kerekekkel.

Az újonnan fejlesztett 1,9 literes TDI is bekerült a Golf Variantba, és a kezdetben 90 lóerős, később 110 lóerős turbódízellel tökéletes családi és céges autó vált belőle, ami megalapozta a típus mai napig tartó népszerűségét. Az egy évvel később, 1995-ben érkező, 64 lóerős szívódízel 1.9 SDI-vel pedig még egy napot tettek hozzá az örök élet ígéretéhez.

A dízel Golf kombi fogalom lett, akkoriban hosszú várólistával, ma pedig használtan is jó értéktartással.

Mivel a Variant az ötajtóshoz képest pár évvel később jelent meg, ezért a pályafutása is tovább tartott. 1997-ben mutatkozott be a Golf negyedik generációja, és ekkor a hármas kombi gyártását Wolfsburgból kétszáz kilométerre, a Karmann osnabrücki üzemébe költöztették, ahol egyébként a vászontetős kabrió is készült. Még két évig kínálták az autót, és 1999-ig több mint 222 ezer példány készült az első Golf kombiból.

A Bora nem vált be

A kilencvenes évek végére a Volkswagen kombiválasztéka jelentősen kibővült. A Polónak akkor már volt igazi kombiváltozata, és a Passat Variant mellett az alsó-középkategóriában egyszerre két kombit is kínált a márka. Bemutatták ugyanis a Bora Variantot, ami tulajdonképpen csupán a frontrészével és jobb felszereltségével különbözött a Golftól, és csak az erősebb motorokkal kínálták. A drágább Golf ötlete azonban nem jött be, a Bora Variant alig fogyott.

A Golf Variant ugyanakkor folytatta a sikertörténetét, a négyes Golfra épülő kombi minden téren jobb lett az elődjénél. A hossza hét centivel 4,41 méteresre nőtt, a tengelytávját 2,51 méterre növelték, és bár a csomagtartója alapesetben egy kicsit kisebb, 460 literes lett, de a hátsó ülések ledöntésével nagyobb, 1470 literes rakteret lehetett kialakítani.

A Golf Variant ezen generációja a belső tér minőségével is lenyűgözte a vevőket, a kategória mércéjévé vált.

Míg a Golfnak meg kellett elégednie a 2,3 literes, 150 lóerős VR5-ös motorral, ami később 170 lóerős lett, addig a Bora Variant kapható volt a 2,8 literes, 204 lóerős VR6-ossal, összkerékhajtással is. Még ez sem mentette meg attól, hogy a Bora gyártása 2004-ben véget érjen, míg a négyes Golfból épített kombi egészen 2006-ig készült Wolfsburgban,

akkoriban ugyanis egyáltalán nem tűnt biztosnak, hogy lesz utódja a Golf Variantnak.

Nem lett egyterű belőle

Az ötös Golfot már 2003-ban bemutatta a Volkswagen, de az új kombi egyelőre nem akart megérkezni. Az ötajtós után egy évvel jött ki a Golf Plus, ez a magas tetős, praktikusan variálható egyterű változat, és a buszlimuzinok sikerei csúcsán a Volkswagen eleinte nem is tervezett kombit a Golfból. A vevők kérése azonban ismét meghallgattatott, és a konszern akkori vezére, Bernd Pischetsrieder is kitartott a kombi mellett.

2007-ben jelent meg az ötös Golfból készült Variant, ami abban is eltért az ötajtóstól, hogy

a Golf lépcsőshátú testvére, a Jetta krómozott frontrészét kapta meg, és ahhoz hasonlóan Mexikóban készült.

4,56 méteres hossza először nőtte túl a négy és fél métert, míg a csomagtér mérete is tovább növekedett, 505 literesre, amit 1495 literesre lehetett bővíteni. A Golf ezen szériájában jelentek meg a turbós TSI benzinmotorok, valamint a Pumpe-Düse és common-rail turbódízelek.

Csak két év adatott meg ennek a generációnak, 2009-ben ugyanis megjött a következő Golf Variant

a hatos Golfból, ami az elődje alaposan átdolgozott, jobb minőségű változatának tekinthető. A frontrésze szakított a Jettával, és ismét megegyezett a Golféval, míg a kombi hátsó része szinte alig változott az elődjéhez képest. Nem csoda, hogy ez a két széria együtt készült annyi ideig, hat évig, mint egy generáció szokott.

A kombi tökéletesítése

A hetes Golfból már nem sokkal az ötajtós után, 2013-ban megjelent a Variant, és a Volkswagen akkori vezető dizájnere, Walter da Silva munkája nyomán a korábbinál csinosabb, ikonikus formájú Golf született. Szélesebb hátsó lámpáival mintha egy kicsinyített Passat lenne, miközben az új padlólemezre épülő autó a nagyszilárdságú acélok használatának köszönhetően száz kilogrammal könnyebb, és sokkal fejlettebb is lett az elődjénél.

4,56 méteres hossza csak minimálisan változott, a tengelytávja azonban hat centivel 2,64 méteresre nőtt, ami jó hatással volt az utastér helykínálatára. A csomagtartója pedig egyenesen hatalmas lett, 605 literes, és a ledöntött hátsó ülésekkel elérhető 1605 literes raktér is rekordnak számított a típus történetében. A Golf Variant ekkor már csakis turbós motorokkal készült, és

bár GTI továbbra sem volt belőle, a 184 lóerős turbódízel elég jól hangzott a GTD-ben.
A legizgalmasabb Golf Variant 2015-ben érkezett, a 300 lóerős kétliteres turbómotorral szerelt R,

ami a hatfokozatú DSG-vel és a 4Motion összkerékhajtással 5,1 másodperc alatt gyorsult százra, az ESP-jét pedig ki lehetett kapcsolni. A négy kipufogóvégéről is felismerhető változat futóművét 20 milliméterrel leültették, és ennek ellentétje volt a Golf másik új változata, a szabadidős Alltrack, amit 20 milliméteres emelés tett alkalmasabbá a földutakra.

A Variant léte ma már annyira nem kérdés a Volkswagennél, hogy az új Passatból már csakis kombi készül,

és az elektromos ID.7-ből is építettek kombit, bár azt Tourer néven kínálják majd. A Golf nyolcadik generációjából pedig magától értetődően van kombi, méghozzá minden eddiginél nagyobb: a hossza több mint hat centivel 4,63 méterre nőtt, a csomagtartója a kategória legnagyobbjai közé tartozik a 611 literes, és 1642 literesre bővíthető méretével.

A Volkswagen továbbra is kínálja az Alltrack változatot, amit a Golf GTD-ben dolgozó 200 lóerős TDI-vel szerelnek, és még izmosabb lett a Golf R Variant is. A kétliteres motorja már 320 lóerős, amivel 4,9 másodperc is elég neki, hogy százra gyorsuljon, a végsebességét pedig opcióként lehet kitolni 270 km/órára: ki mondta, hogy egy Golf nem lehet izgalmas? A Variant pedig a kategória egyik legpraktikusabb autója, immár több mint harminc éve.

Ez is érdekelhet:

Ötvenedik születésnapjára megújult a Volkswagen Golf, hogy minden eddiginél jobb legyen

A Volkswagen dobta a háromhengeres motort, az új Golf plug-in hibridje viszont erősebb lett, és többet megy egy feltöltéssel.

Szélről nevezték el, fogalom lett – a Volkswagen Passat-sztori

Ötven éve jelent meg a Passat, ami rövidesen mérce lett a középkategóriában.

Minden eddiginél nagyobb lett az új Volkswagen Passat

Csak kombiként lesz kapható a Passat utolsó generációja.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Itt az a Xiaomi, ami szembeszáll a csúcstelefonokkal

Így lettem villanyborotva-hívő – Braun S9 Pro+-teszt

Így lettem villanyborotva-hívő – Braun S9 Pro+-teszt

További cikkeink a témában
Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért
Hirdetés