1963. november 30-án adták át Budapest első gyalogos aluljáróját az Astoriánál. Bár ma már természetesnek vesszük, hogy a forgalmas csomópontokon a felszín alatt közlekedünk, hat évtizeddel ezelőtt ez a létesítmény igazi szenzációnak, a „nagyvárosiasodás” és a modernizáció jelképének számított.

Miért pont az Astoria?

A hatvanas évek elejére Budapest forgalma kezdett megváltozni. Bár az autók száma még messze elmaradt a maitól, a Rákóczi út és a Múzeum körút találkozása már akkor is a város egyik legzsúfoltabb pontja volt. A felszíni gyalogátkelők lassították a forgalmat, és egyre nagyobb volt a balesetveszély.

A kereszteződés még az aluljáró nélkül 1961-ben. Fotó: Fortepan / FŐMTERV / Domonkos Endre

A döntést azonban nemcsak a felszíni forgalom befolyásolta, ekkor ugyanis már javában zajlott a 2-es metró építése. Bár maga a metróállomás csak évekkel később, 1970-ben nyílt meg, a felszín alatti tér kialakítását összehangolták a leendő állomás kijárataival.

Az Astoria aluljáró építése 1963-ban. Fotók: Fortepan / UVATERV és FŐMTERV / Domonkos Endre

A „futurisztikus” technológia

Az aluljáró nem csupán egy betonfolyosó volt, a korabeli sajtó és a közvélemény a technológiai fejlettség netovábbjaként tekintett rá. A Corvin Áruház után ez volt az egyik első hely, ahol a budapestiek mozgólépcsővel találkozhattak közterületen. A falakat borító csempeburkolat, a neonvilágítás és a tágas terek mind a szocialista modernizmus jegyében születtek, azt hirdetve: Budapest felzárkózik a nyugati metropoliszokhoz.

Az Astoria aluljáró 1965-ben. Fotó: Fortepan / UVATERV
Az Astoria aluljáró 1970-ben. Fotó: Fortepan / FŐMTERV / Domonkos Endre
Az Astoria aluljáró 1973-ban. Fotó: Fortepan / Kereki Sándor

A teljes alapterület, beleértve a folyosókat és a gépészeti helyiségeket, lenyűgöző méretű volt. A létesítmény 35 millió forintba került, ami akkoriban hatalmas összegnek számított.

Egy korszak kezdete és a koncepcióváltás

Az Astoria aluljáró átadása új korszakot indított a budapesti várostervezésben. Ez volt a nyitánya annak a – ma már sokat vitatott – koncepciónak, amely a gyalogosokat a föld alá kényszerítette, hogy a felszínt teljes egészében átadja az autóforgalomnak.

Az Astoria az aluljáróval 1966-ban. Fotó: Fortepan / FŐMTERV / Domonkos Endre

Az Astoriát követte az EMKE (a Blaha Lujza téren), a Ferenciek tere (akkor Felszabadulás tér) és a Nyugati tér aluljárórendszere. Bár a közlekedésszervezés szempontjából ezek a műtárgyak évtizedekig szolgálták a gyorsabb autóforgalmat,

a mai, emberközpontú várostervezés már igyekszik visszahozni a gyalogosokat a felszínre,

lásd a zebrák visszaállítását a Blahán vagy a Ferenciek terén.

A Blaha Lujza tér az EMKE aluljáróval 1967-ben. Fotó: Fortepan / FŐMTERV / Domonkos Endre
Aluljáró a Ferenciek terénél 1976-ban. Fotó: Fortepan / UVATERV
A Nyugati tér 1984-ben. Fotó: Fortepan / Gábor Viktor

Az Astoria ma

Az átadáskor a közlekedési lámpák hangolását is megváltoztatták, és megszüntették a felszíni zebrákat. Ez volt az első lépés afelé, hogy a Rákóczi út egyfajta „városi sztrádává” alakuljon, és amiért a város a mai napig küzd a zaj- és szmogterheléssel.

Az Astoria aluljáró ma. Fotó: Wikimedia Commons / Random photos 1989

Bár ma már több helyen kelhetünk át a felszínen, ha ma lesétálunk az Astoriánál, még mindig ugyanott kelhetünk át a kereszteződés alatt, mint 1963-ban. Az aluljáró túlélte a rendszerváltást, a forgalom átalakulását, és ma is naponta tízezrek haladnak át rajta.

(Nyitókép: az Astoria aluljáró 1972-ben. Fotó: Fortepan / Urbán Tamás)

Ez is érdekelhet:

A Hét Nővér – Moszkva sztálini felhőkarcolóinak története

Azzal a céllal születtek, hogy demonstrálják a szovjet hatalmat.

Egy kilométer hosszú ez az olaszországi tömbház

Rómában van a világ egyik leghosszabb lakóháza, amivel az átadása óta vannak gondok.

Párizs külvárosában találhatók ezek a káposztatornyok

Káposztásmegyer francia módra: a hetvenes években épültek az organikus formájú toronyházak.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Basszust a népnek! – Ezek a magyar partyhangszórók rendesen átrendezhetik a piacot

Öt pikáns ajándékötlet a barátnődnek, ha idén kicsit felforrósítanád a karácsonyt

Vonzó karácsonyi képekkel hangolunk az ünnepre

A Player kérdése: Befejeződött az F1 idei szezonja. Nálad ki az év versenyzője?
29% Norris
52% Verstappen
8% Piastri
1% Russell
9% Egy másik versenyző
Öt pikáns ajándékötlet a barátnődnek, ha idén kicsit felforrósítanád a karácsonyt
Hirdetés