Világszerte népszerűvé vált a közösségi kerékpározás: 2013-ban a becslések alapján 500 szolgáltatás működött a világon, egyedül Spanyolországban 200. A legtöbb közösségi kerékpár (6000) Barcelonában gurult, Valenciában és Sevillában városonként 2000 volt a bérelhető bicajok száma.

A Barcelona Institute for Global Health (ISGlobal) kutatói nemrég Európa 12 legnagyobb közösségi kerékpáros rendszerének adatait elemezték – a legfontosabb európai szolgáltató mindegyikének több mint 2000 kerékpárját lehet kikölcsönözni.

Ezek a cégek hat országban, Belgiumban, Franciaországban, Németországban, Olaszországban, Lengyelországban és Spanyolországban működnek.

Kilenc hagyományos, vagyis mechanikus biciklit ad kölcsön, kettő elektromosat és mechanikust, egy madridi cég pedig csak elektromosat.

Barcelonában is nagyon él a közösségi bringázás

A kutatók kidolgozták az egészségi hatások értékelésének (Health Impact Assessment) módszerét, majd elemezték, milyen egészségi előnyökkel és kockázatokkal jár, ha autó helyett közösségi kerékpárt használnak az emberek. Közlekedési adatokat, egészségi felméréseket, légszennyezettségi mérési eredményeket és közlekedési balesetek adatait felhasználva megbecsülték a testmozgás hiánya, a közlekedési balesetek és a légszennyezés miatti halálozások számát, ezután a nagyobb kerékpárhasználat miatt megelőzhető halálok számát. Megállapították, hogy minden vizsgált városban jót tesz az egészségnek a közösségi kerékpározás.

A legjobb eredményeket Párizs érte el, ott évente 2,5 életet mentett az autóról biciklire váltás, talán mert itt működik Európa legnagyobb közösségikerékpár-rendszere több mint 23 ezer kerékpárral és naponta több mint 110 ezer úttal.

Az Environment International című folyóiratban megjelent tanulmány szerint összességében évente öt halálozást akadályoz meg, valamint 18 millió eurót (5,6 milliárd forintot) takarít meg az, hogy sok autós közösségi kerékpárra váltott.

Ez is érdekelhet:

Svédországban közben tényleg elkezdődött a jövő

A zöld jövő, ugyanis átadták a világ első olyan útszakaszát, amelyről menet közben is elektromosságot vehetnek fel a személygépjárművek.

(forrás: The Guardian, Science Daily, MTI)

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Katja szereti az állatokat, magára is varratott néhányat

Trükkök, ha beütne a kajakóma a karácsonyi zabálástól

Clarissa kedvéért még 23-án is hajlandók vagyunk sorban állni

További cikkeink a témában