Alapanyag

Stieg Larsson nagysikerű Millennium-trilógiája szépen muzsikált a könyvpiacokon, ami egyrészt annak köszönhető, hogy rendkívül fordulatos, mondhatni filmszerű a történet, másrészt az északiakra jellemző hidegséggel mesél olyan témákról, mint szexuális erőszak, a társadalom morális mélyrepülése, nácizmus, vallással keveredő bestiális szadizmus és hasonló finomságok. Ja, és van egy aranyos kiscica. De sajnos csúnya véget ér. Nem csoda tehát, hogy felkeltette David Fincher érdeklődését a riporter, Mikael Blomkvist, és a nehéz életű hacker, Lisbeth Salander közös nyomozásának sztorija, hiszen a kötet olyan, mintha direkt az ő megrendelésére készült volna, megvan benne minden elem, ami korábbi filmjeiben is felbukkant.

Rendezés

Oplev legnagyobb erénye, hogy a vásznon is sikerült fagypont alatt tartania a történetet, semmi nyoma együttérzésnek, erkölcsi állásfoglalásnak, ezért úgy maradt európai a végeredmény, hogy a történet maga nagyon is hollywoodi, ez pedig sokaknak igazi ínyencfalatnak bizonyult. Megalapozott volt a félelem, hogy az amerikai változat puhányabb lesz elődjénél, de nincs ok aggodalomra, ha a rendezőt úgy hívják: David Fincher, elvégre emberünk nem azért kapta a ”sötétség hercege” becenevet, mert túlzottan vonzódik a viktoriánus szerelmi drámákhoz (egy kis emlékeztető: Gwyneth Paltrow levágott feje egy dobozban - Hetedik, Edward Norton fogán megpattanó, majd arcán távozó pisztolygolyó - Harcosok klubja). Alapvetően az ő interpretációja sem barátságosabb, az viszont elmondható róla, hogy kicsit karakteresebb és vagányabb. Finch jobban belemászott hősnője lelkébe, ami egyáltalán nem ment a film rovására, sőt, a befejezés épp emiatt sötétebb lett, emellett minimális humort csöpögtetett a szereplők közös jeleneteibe és egy pazar főcímet is összerittyentett, ami önálló videoklipként is megállja a helyét. Utóbbiért extra jópont jár.

Szereplők

A Blomkvistet alakító Michael Nyqvist és Daniel Craig hasonló karakterek, arcberendezésükhöz nagyon kevés gesztus passzol, ezek közül az egyik a mogorvaság, ami szerencsére figurájuk legjellemzőbb tekintete. Craig, akit ezúttal nem Stohl Buci szinkronizált nyilvánvaló okokból, többnyire mufurc arccal szemléli az iratokat, fényképeket, gyanús szigetlakókat és a zord északi időjárást, cserébe kénytelen elviselni, hogy szexi asszisztense egész közelről mutatja meg neki tetkóit és piercingjeit. A film igazi főszereplője azonban nem Blomkvist, hanem az imént említett Lisbeth, nem véletlenül szerepel a neve a könyv címében. Az eredeti filmtrilógiában Noomi Rapace alakította kiválóan a lányt - bár a való életben ő is szemrevaló teremtés, nagyon hiteles volt ezzel a radikális külsővel és harcias magatartással. Az amerikai film előtt rengeteg pletyka kapott szárnyra, hogy ki veheti át tőle a stafétabotot. Szóba került többek között a törékeny Carey Mulligan (akit nehezen tudnánk elképzelni Cure- és Exploited rajongókat meghazudtoló külsővel), Scarlett Johansson (pedig sokat megadnánk, ha végre a vásznon is megmutatná tehetsége azon oldalát, amit a tükrös fotóincidens óta barátján kívül bolygónk csaknem minden hímegyede látott), vagy Jennifer Lawrence (ő szokatlanul magas termete miatt esett ki a játékból). Végül az a Rooney Mara lett a befutó, akit a Social Network – A közösségi háló remek nyitójelenetében már instruált a rendező. Mara a való életben elbűvölő és csinos lány felettébb precíz hátsóval, a hardcore punk metamorfózis azonban olyan jól sikerült, hogy mindezt hajlamosak vagyunk elfelejteni, például miközben azt nézzük, hogy áll kéjes bosszút perverz gyámján a hősnőnk. Alakítása azonban attól válik emlékezetessé, hogy a vadulás mellett finom színészi módszerekkel érzékelteti, hogy tüskéi mögött érző szív dobog.

Zene

Ebben a kategóriában kiütéssel nyert Fincher. Nem mintha a svéd filmben Jacob Groth score-jával különösebb baj lett volna, tételei szépen kidomborították a jelenetek erejét, de a Nine Inch Nails alapító Trent Reznor, és cimborája, Atticus Ross rendhagyó soundtrackjével senki emberfia nem tudna szembeszállni. A páros második alkalommal dolgozott együtt a rendezővel, aki korábban videoklipeket is készített a NIN-nek, valamint a Hetedik letaglózó nyitánya alá tőlük kölcsönzött hangmintát. A Facebook-film aláfestése az év egyik legeredetibb filmzenéje lett, Trent kiüresedett, mégis gyönyörű ambient tételei tökéletesen ágyaztak meg annak a halott érzelmi világnak, amit a közösségi oldal segítségével mutatott be a direktor. Nem túlzás azt mondani, hogy kép és hang ritkán van ilyen tökéletes összhangban. Akinek pedig ez sem lenne elég, annak ott a Led Zeppelin időtlen Immigrant Songjának döngölő átirata, amit Reznor követett el a Yeah Yeah Yeahs énekesnő Karen O-val. Aki a főcím alatt felcsendülő cover hallatán nem szeretne felpattanni a székből és belerúgni valamibe, annak sürgősen le kell állnia a xanax szedésével.

Jelenetek

Bár mindkét filmben remekül megkoreografált és fényképezett jelenetekbe futhatunk bele, azért van három kiemelt jelentőségű pillanat, amit egyhamar nem felejt el a néző. Természetesen a nemi erőszak, az azt követő bosszú és a pincében játszódó fináléról van szó, és bátran kijelenthető, hogy ebben a ”versenyszámban” döntetlen az állás, ugyanis az európai és amerikai verzióban is ugyanakkora hangsúlyt kaptak ezek a jelenetek. A rendezők szinte percre pontosan azonos ideig mutatják az eseményeket, elvégre mindketten azt vallják, hogy ha valaki a beteg világról szeretne filmet forgatni, akkor bizony meg is kell mutatnia, miért beteg az a világ. Talán egy érzékenyebb lelkületű alkotó meghátrált volna, Fincher azonban az álomgyári szocializálódása ellenére ráérősen elidőzik a durvább történéseknél, mondván: hadd szóljon, ha már úgyis 18-as karikát kapott! Ezen felül a friss moziban a szexjelenet sokkal szexibb lett, beiktattak néhány jelenetet Blomkvist lányával, ami legutóbb teljesen kimaradt, a legnagyobb különbség a befejezést leszámítva pedig a Harriet-rejtély megoldása, David ugyanis teljesen új magyarázatot talált ki.

Eredményhirdetés

Az új Tetovált lány igazából nem tesz hozzá, és nem is vesz el a történetből, leginkább újból felmondja azt, és nem sokban különbözik két évvel idősebb elődjétől. Mindössze annyi történt, hogy egy markáns kézjeggyel bíró alkotó hozta össze, akinek szépen beleilleszkedik életművébe a darab. Az biztos, hogy sok amerikainak, aki nem olvas, és nem néz európai filmeket (meg amúgy is: mi az az Európa?), egy gyomorszájon rúgással felérő élmény lesz a mozi, de ebben a térségben már nem hat az újdonság erejével. Ha mindenáron szeretnénk dönteni a két adaptáció között, a részleteket vizsgálva Fincher munkája nyerne, szoros pontozással, de mivel a meccsnek nem volt tétje, sőt, igazából megrendezése is felesleges volt, ezért nem jár trófea neki.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

Basszust a népnek! – Ezek a magyar partyhangszórók rendesen átrendezhetik a piacot

Dezodorral arcon fújás és tükörletörés lett abból, hogy két autós ugyanazt a parkolóhelyet nézte ki magának Tatabányán

A Player kérdése: Elkezdted beszerezni a karácsonyi ajándékokat?
37% Naná, idén nem bízok semmit a véletlenre!
25% Fejben már igen, gyakorlatban még nem.
39% Van még idő, majd decemberben!
Advertisement
Hirdetés