Az, hogy minden évben megveszed az újabb iPhone-t vagy épp a frissen piacra dobott Galaxy S-et, egészen biztosan jól jön az Apple-nek és a Samsungnak, de ha a pénztárcád is szóhoz jutna a kérdésben, biztosan a füledbe ordibálná: Haver, értsd már meg, hogy baromi felesleges évente százezreket kifizetned egy kis ráncfelvarrásért!!

Ezt persze a szíved mélyén te is tudod, épp ezért szükséged van valami kis megerősítésre, amivel elhallgattathatod az észérveket. Mert költeni, meglepni magad valami széppel, valami újjal - lássuk be! - jó érzés, feleslegesen szórni a pénzt viszont már nem annyira az.

És itt jön a képbe az upgrade effect, melynek létezésére egy kolumbiai tanulmány mutatott rá. A Columbia Business School kutatói ugyanis átnyálaztak néhány kimutatást, és meglepve tapasztalták, hogy az emberek az iPhone 6 piacra kerülése előtt elkezdték tömegesen elveszíteni az iPhone 5 és iPhone 5S-eiket.

Valahogy így

Az elvesztések bejelentéséhez egyébként semmilyen anyagi előny nem kapcsolódott. A bejelentők nem kaptak kompenzációt, árengedményt vagy bármiféle más kedvezményt, egészen egyszerűen csak azért jelentették be régi telefonjuk elvesztését, mert le kellett tiltaniuk a készüléket, hogy azzal ne történhessen visszaélés.

A kutatók itt nem álltak meg. Egy online kérdőív segítségével beszerzett adatok alapján megállapították, hogy amint egy újabb készülék kerül a polcokra, a hűséges vásárlók fejében a következő játszódik le:

- vágynak az új készülékre;
- azonban tudják, hogy annak megvásárlása igazából nem indokolt;
- hiszen a régi készülék még működőképes, az új pedig drága és annyival nem tud többet;
- így tudat alatt folyamatosan indokot keresnek a vásárlásra;
- a régi készülékkel már nem akarnak foglalkozni;
- az egész folyamat ahhoz vezet, hogy a régi, gyűlölt készülék valamilyen véletlen baleset áldozata lesz;
- ez pedig éppen kapóra jön a felhasználónak.

Ezt az effektust nevezték el a kutatók a már említett upgrade effect-nek, ami számodra valószínűleg újdonság, de az tuti, hogy a gyártók már jó ideje tudnak róla. Nézd csak meg ezt a reklámot, amit a Virgin Mobile mutatott be még 2013-ban Happy Accidents, azaz Boldog balesetek címmel.

Láthatod, ebben a klipben a felhasználók azért szabadulnak meg "véletlenül" a régi telefonjaiktól, hogy bűntudat nélkül ruházhassanak be az újabb verzióba.

Most, hogy tudod, milyen effektus lép életbe, amikor az új modell bemutatása után a régi telódat hirtelen mostohaként kezded kezelni, már tehetsz valamit ellene.

Szerintünk jobb neked, ha a vásárlásaid során ésszerű döntéseket hozol.

(via)

Füst, Fény, Hollywood

Magasélet

Tech
Tech
Tech
Highlife
Highlife
Highlife
Otthon
Otthon