A Boeing 777-est részben a légitársaságok elképzelése alapján, de teljes egészében számítógéppel tervezték, a típus nemcsak átvette a három és négy hajtóművesek szerepét, hanem hatékonyságban le is körözte azokat.

1985 volt az első év, amikor egymilliárd utast szállítottak a légitársaságok. A hatvanas években fejlesztett háromhajtóműves repülők – mint a Lockheed L–1011 TriStar és a McDonnell Douglas DC–10 – már kiöregedőben voltak, a vadonatúj szélestörzsű, két hajtóműves Boeing 767-es nem elég nagy, ellentétben az akkor már másfél évtizede szolgáló Boeing 747-es Jumbókkal, amelyek viszont négy hajtóműves kialakításuk miatt drágán üzemeltek.

A Boeing megpróbálta egyszerűen megoldani a kapacitásnövelés és a költségcsökkentés egyenletét: a 767-es méretét akarták megnövelni, ez viszont nem tetszett a légitársaságoknak. De akkor mit szeretnének? – tették fel a kérdést a repülőgépgyártónál, nemcsak úgy maguknak, egy vezetői értekezleten, hanem a sok szélestörzsű gépet üzemeltető légitársaságoknak is, mint az All Nippon Airways, az American Airlines, a British Airways, a Cathay Pacific, a Delta Air Lines, a Japan Airlines, a Qantas és a United Airlines. Korábban az üzemeltetőknek nem sok beleszólásuk volt a fejlesztésbe, újításnak számított, hogy a Boeing egy részletes kérdőívvel már a nulladik fázisnál bevonta őket.

Két-két hatalmas hajtómű a típus jellegzetessége, az alapváltozat tolóereje is 340 kN

Kezdtek kirajzolódni a paraméterek: a 747-eséhez nagyon hasonló törzs, akár 325 fős befogadóképesség, fly-by-wire vezérlés, a pilótafülkében képernyőkkel helyettesített műszerek, az Airbus A330-asnál és a MD–11-esnél tíz százalékkal alacsonyabb üzemeltetési költség.

Eredetileg az új 777-est is három hajtóművesre tervezték, de addigra megjelentek az erősebb, megbízhatóbb hajtóművek, és az ETOPS-szabályok is változtak, így két hajtóművel is lehetővé vált nagyobb távolság megtétele.

A konkrét tervezés akkor kezdődött el, amikor 1990. október 14-én a United Airlines harmincnégy Pratt & Whitney hajtóművekkel felszerelt 777-est rendelt, további harmincnégy gépes opcióval – a légitársaság az új géptípussal akarta leváltani a DC–10-eseit, hogy Chicagóból és Dallasból Hawaiira, valamint Chicagóból Európába repüljön velük.

1995. június 7-én állt szolgálatba az első 777-es, a United Airlines üzemeltette

A 777-es volt az első utasszállító repülőgép, amelyet nemcsak számítógépek segítségével, hanem teljes egészében számítógéppel terveztek. Először létrehoztak egy virtuális repülőgépet, amelyen ellenőrizhették, illenek-e egymáshoz az egyes részek, illetve kijavíthatták az esetleges hibákat. A Boeing először ódzkodott a francia 3D-tervezőcég, a Dassault Systemes és az IBM által alkotott virtuális modelltől, ezért az orr-részről készítettek egy kézzel fogható makettet, de az azzal végzett kísérletek igazolták a számításokat, ezért több valódi makettre nem volt szükség.

Az új típus gyártása miatt megduplázták a Boeing everetti szerelőcsarnokának méretét, két új gyártósoron készültek a 777-esek: amikor az első példányt 1993. január 4-én ténylegesen építeni kezdték, már tíz légitásaságtól összesen 118 megrendelés és 95 opció érkezett rá.

Az ezredik legyártott Triplahetes a típus legnagyobb üzemeltetőjéhez, az Emirateshez került

Az első, WA001-es sorozatszámú 777-es – vagy ahogy nevezni szokás: Triplahetes – 1994. április 9-én gurult ki a szerelőcsarnokból, június 12-én szállt fel, majd tizenegy hónapon át tesztelték. Az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) és az európai Közös Légügyi Hatóság (JAA) tanúsítványát egyidőben, 1995. április 19-én kapta meg.

Milyen újításokat alkalmaztak a mérnökök? Hogyan alkották meg a fly-by-wire rendszert és miért tanakodtak sokáig azon, hogy sidestick vagy hagyományos szarvkormány legyen a pilótafülkében? Hogyan viselkedik a földön és a levegőben a 74 méter hosszú, 65 méter szárnyfesztávolságú utasszállító? Ez és sok más érdekesség is kiderül a Légiközlekedési Kulturális Központ szokásos módon izgalmas, a születésnapos Triplahetesről készült kisfilmjéből, amelyben Zainkó Géza, az Aeropark repüléstörténeti kutatója és Getta-Giuriato Zafir, az Emirates egykori 777-es kapitánya mesél a típusról.

(Fotók: Boeing)

Ez is érdekelhet:

A Gellért Szállónál, a Dunán kezdődött a magyar kereskedelmi repülés száz évvel ezelőtt

Az elsők között alakultak meg a magyar légitársaságok – érdemes felidézni, hogyan alakult a következő egy évszázad a magyar repüléstörténetben.

Rögtön a bemutatóján lezuhant a világelső szuperszonikus utasszállító, a szovjet Concorde

A Tu–144-est a szovjet repülőgépipar csúcsának szánták, és bár a Concorde-nál előbb repült, nagy bukás lett.

A világ legjobb hárommotoros repülőjének négy motorja volt, csak az egyik gyakran kigyulladt

A jetkorszak előtti polgári repülés egyik meghatározó gépe volt a Lockheed jellegzetesen kecses Constellationje.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

Láttad már Palvin Barbit szexi mikulásruhában?

Öt pikáns ajándékötlet a barátnődnek, ha idén kicsit felforrósítanád a karácsonyt

A Player kérdése: Befejeződött az F1 idei szezonja. Nálad ki az év versenyzője?
29% Norris
51% Verstappen
9% Piastri
1% Russell
10% Egy másik versenyző
Vonzó karácsonyi képekkel hangolunk az ünnepre
Hirdetés