Spoiler: a válasz egyszerű.

Az utasszállító repülőgépek nem éppen földközeli zónában közlekednek, általában tengerszint feletti 9–13 kilométeres (30–42 ezer láb) magasságban haladnak, vagyis jóval a Föld legmagasabb hegye, a Mount Everest fölött. De vajon miért pont ebben a magasságban?

A válasz egyszerű: mert ebben a magasságban a legideálisabb a repülés.

A ritkább levegő* ugyanis sokkal kisebb légellenállást jelent, így a sebesség fenntartásához kevesebb tolóerőre, azaz kevesebb erőfeszítésre van szükség. Képzeld el, hogy egy kanalat húzol vízben, aztán próbáld meg ugyanezt mézben, egészen biztosan rögtön érezni fogod a különbséget a kettő között. A vízben sokkal könnyebb mozdítani, mert ritkább a közeg, és pontosan ugyanez történik a repülőgépekkel is a magasban.

*A levegő sűrűsége a magassággal egyre csökken, mert a Föld gravitációs ereje is gyengül, és mert a légköri nyomás is visszaesik. Ez azt jelenti, hogy egyre kevesebb gázmolekula van adott térfogatban, vagyis ritkább lesz a levegő, ahogy felfelé haladunk.

A kevesebb tolóerő pedig azt is jelenti, hogy nem kell annyi üzemanyag ahhoz, hogy a gép tartani tudja a sebességet, így nemcsak a költségek csökkennek, de a környezet is jobban jár. A modern repülőgépek hajtóművei – főleg a turbóventilátoros típusok – egyébként pont ilyen környezetre lettek optimalizálva, azaz magasan, ritka levegőben működnek a leghatékonyabban.

De nem csak a takarékosság miatt kedvező ez a magasság. A repülők így a legtöbb időjárási jelenség fölé kerülnek – például a zivatarok és a viharok fölé emelkednek –, valamint csökkentik a turbulencia előfordulásának lehetőségét, ami bár ebben a magasságtartományban is előfordul, de jelentősen ritkábban. Vagyis ez a magasság nemcsak nyugodtabb, hanem kényelmesebb utazást biztosít az utasok számára.

A végére még egy kis érdekesség

A legendás, 1976 és 2003 között közlekedő Concorde szuperszonikus repülőgép akár 18 kilométeres (!) magasságban is repült, azaz nagyjából kétszer olyan magasan, mint a mai utasszállítók. Ebben a ritkább levegőjű magasságban a minimális légellenállás pedig lehetővé tette, hogy a Concorde elképesztő, 2200 km/órás sebességgel, azaz a hangsebesség kétszeresével száguldjon. Egyedi szárnykonstrukciója extra felhajtóerőt biztosított anélkül, hogy növelte volna a légellenállást, az utasok így néha még a Föld görbületét is láthatták az ablakból.

(Forrás: Flightdeckfriend.com, Simpleflying.com, Wikipédia, fotó: Getty Images)

Ez is érdekelhet:

Tudod, mi történik, ha valaki meghal a repülőn?

Bár nem túl gyakori, de repülőgép fedélzetén, azaz repülés közben bekövetkező halálesetek sajnos azért előfordulnak. Ilyen esetekre van egy protokoll.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

Basszust a népnek! – Ezek a magyar partyhangszórók rendesen átrendezhetik a piacot

Kapu Tibor mikrobiomja is segítheti a jövő Mars-expedícióit

A Player kérdése: Elkezdted beszerezni a karácsonyi ajándékokat?
36% Naná, idén nem bízok semmit a véletlenre!
25% Fejben már igen, gyakorlatban még nem.
39% Van még idő, majd decemberben!
Advertisement
Hirdetés