Tisztább, csendesebb, fenntarthatóbb repülést remélnek az X-57-től.
Idén ősszel már fel is szállhat a NASA új, teljesen elektromos repülője, amiről nemrég közölt részleteket a cég. Az űrügynökség szakítana a hagyományos, üzemanyagot használó repülőkkel, az X-57-től egyenesen az iparág „tisztább, olcsóbb, csendesebb” jövőjét reméli.
Hogy a projekt működjön, könnyű repülőt terveztek: az X-57 mintegy 1360 kiló lesz, így azonos távolság megtételéhez kevesebb energiára lesz szüksége, mint a hagyományos gépeknek. Mindkét szárnyra hat-hat kisebb elektromost motort terveznek. A NASA egy külön oldalt is szentelt a gépnek, ahol műszaki adatok is elérhetőek, ezek alapján
a gép utazósebessége 275 km/óra lehet, a maximális repülési magassága 4260 méter, 69 kilowattórás akkupakkal. Ne utasszállítóra gondoljunk tehát.
Jelenleg előkészítik a gépet a Los Angelestől keletre lévő sivatagban való első tesztekhez.
A repülőgépet az olasz Tecnam cég négyüléses repülője alapján tervezték, miután szerették volna összehasonlítani a két dizájnt, hogy értelmezhető adataik legyenek egy hagyományos repülőről és annak elektromos változatáról.
Az elmúlt években a NASA főként az űrkutatásra koncentrált, ám a mostani 22 milliárd dolláros költségvetéséből 3,7-et „földi problémákra” fordít. Mivel a karbonszennyezés továbbra is jelentős probléma, a NASA az anyagi forrásainak immár szabad szemmel is látható részét fordítja elektromos járművek fejlesztésére.
A USA légiközlekedési ipara már most is az összes amerikai üvegházhatású kibocsátás tíz százalékát teszi ki, és ez az arány évről évre növekszik. Ráadásul a NASA megosztja majd a tesztek eredményeit az iparág szereplőivel, hogy elősegítse a kereskedelmi repülés gyors átalakítását.
(Forrás, borítókép: NASA)
Ez is érdekelhet: