Persze belátjuk, hogy az autógyártók nem könnyítik meg a dolgunkat, mert néha olyan neveket használnak, mint a Ssangyong, a Qashqai és az Evoque. De van egy pár jól ismert, patinás autónév, amit sokan mégsem tudnak rendesen kiejteni. Te ugye nem tartozol közéjük?

Micsubicsi

Az egyik legkellemetlenebb félreejtés a japán autógyártóé, amelyet ugyan 1917-ben alapítottak, de csak a huszadik század második felében ismertük meg. Az egykor szebb napokat látott márkát olyan modellekkel kedvelték meg a magyarok, mint a Colt, a Lancer és a Galant, de a kilencvenes években még nem mindenki tudta, hogyan kell kiejteni a nevét.

A kilencvenes években sokan vágytak egy ilyen Galantra, de kevesen tudták kimondani a nevét

A Mitsubishi egyébként a mitsu és a hishi szavak kombinációja. A mitsu hármat jelent, a hishi pedig vízi gesztenyét, a japánok ugyanis régóta használják ezt a szót a rombusz alakzat jelölésére. Szintén a japán nyelv sajátossága, hogy gyakran hajlítják a „h” hangot „b” hanggá, ha az egy szó közepén fordul elő, így lett a három rombusz után a neve Mitsubishi.

A Mitsubishi gyártott egy pár autót, amire rendesen lehet vágyni, illik tehát jól kimondani a nevét is

Most már egyre kevesebbszer üti meg a fülünket a téves ejtés, de jó, ha tudod, hogy semmiképp sem micsubicsi, hanem micubisi, sőt, japánosan micübisi. Barátoknak csak Micu.

Lambordzsíni

Még egy félrehallás, pedig a legendás olasz márka megérdemelné, hogy szerte a világon helyesen ejtsék a nevét. Az eredetileg traktorokat gyártó Lamborghini éppen hatvan éve készítette el az első sportautóját, az öklelő bikás márka történetéről a legújabb Roadster magazinban olvashatsz. Ha pedig nem tudtad, miért ejtik úgy a nevét, ahogy, akkor most segítünk.

Ferruccio Lamborghini a családnevéről keresztelte el a sportautóját, és mennyire jól tette

A Lamborghini eredetileg is tulajdonnév volt, nincs tehát különösebb jelentése. Ferruccio Lamborghini vezetékneve, aki 1963-ban alapította az autómárkát, és úgy döntött, hogy a traktorok után a sportautókhoz is a saját nevét használja. Nem bánjuk, mert a Lamborghini remekül hangzik, és mára egyet jelent az egzotikus sportkocsikkal.

Hatvan év alatt a Lamborghini gyártott jó néhány legendás autót, megérdemli, hogy helyesen ejtsük a nevét

A téves kiejtés oka lehet, hogy az olaszok sok „g” betűs szót ejtenek „dzs”-vel, mint Gina Lollobrigida, Gigi Buffon, Giorgio Armani, vagy a gelato, ugye, ha a „g” után magas hangrendű magánhangzó, „e” vagy „i” következik. De ha ott a „h” betű, amit az olaszok egyébként egyáltalán semmilyen szóban nem ejtenek ki, akkor bizony „g”-nek kell ejteni, tehát lamborgíni.

Ha nagyon olaszosan, dallamosan akarod kiejteni, akkor a hangsúlyt az utolsó előtti szótagra tedd, mint az olaszok általában: lámbor-gííni. Ugye, milyen menőn hangzik?

Rojszrojsz

A Lamborghinihez hasonlóan a Rolls-Royce neve is az alapítók családnevéből származik. A története 1906-ban kezdődött, amikor két angol úr, Charles Rolls és Henry Royce összefogtak, és megalapították közös vállalatukat, amelynek neve hamarosan a világ legfinomabb luxusautóinak gyártójaként vált ismertté az egész világon.

Az 1930-as évekre a Rolls-Royce nevét már a világ legjobb luxusautóinak gyártójaként ismerték

Nem tudjuk, hogy csak nálunk terjedt-e el, de a két vezetéknév egymáshoz nagyon hasonló hangzása hozta magával azt, hogy sokan egyszerűen csak rojszrojsznak mondják a Spirit of Ecstasy szobrocskájával ékesített luxusautókat. Pedig az első autóját még önállóan építő Royce mellett a kereskedői vénával megáldott Rolls is megérdemli, hogy megemlítsük a nevét.

Nem az van ráírva, hogy Royce-Royce, ugye?

Persze a magyar nyelvterületen tévesen ejtett márkanévért kárpótlást jelenthet neki, hogy a világ többi részén, ha röviden akarják kimondani a luxusautó nevét, akkor csak annyit mondanak: Rolls.

Minimorrisz

A MINI már 2000 óta a BMW-csoporthoz tartozik, ők találták ki, hogy csupa nagybetűvel írják a nevét, ezzel is megkülönböztetve az 1959-ben bemutatott eredeti Minitől. Az ősmodell története elég szövevényes, hiszen több évtizedes pályafutása alatt számtalan márkanéven forgalmazták, többek közt Austin Mini, Morris Mini és Rover Mini néven is.

Jó tudni: nem minden Mini neve Morris, a retró stílusú újaké pedig pláne nem

Magyar nyelven ezek közül valamiért a Mini Morris maradt meg a kisautó jellemzésére, és amikor a BMW bemutatta a retró stílusú, modern technikájú utódját 2000-ben, ez az elnevezés is rajta ragadt, pedig már semmi köze nem volt az 1984-ben megszüntetett Morrishoz. A márkanév egyébként az MG-hez hasonlóan jelenleg a kínai SAIC birtokában van.

Ez egy Morris, de lehetne Austin vagy Rover is, ezeken kívül Riley Elf és Wolseley Hornet néven is árultak Minit

Még egy félremondás: a kínálatot a teljesítmény alapján nevezték el, Cooper, Cooper S és John Cooper Works jelöli az egyre erősebb modelleket, ennek ellenére sokan minikúpernek hívják az összest. A kavarodásnak a hamarosan bemutatkozó következő generáció vethet véget, ahol a háromajtós, eddig külön név nélküli változat neve hivatalosan is MINI Cooper lesz.

Hányszor kaptam már meg: te jöttél a minimorrisszal? Nem, nem, nem, ennek semmi köze a Morrishoz

Szóval, ha nem akarsz nagyon ódivatúnak és tájékozatlannak tűnni, akkor semmiképp se hívd minimorrisznak az új MINI-ket, de még a régi Miniket se, mert simán lehet, hogy egy Austin az.

Szuperbé

A listánk talán leginkább idegesítő tagja a cseh csúcsmodell nevének téves kiejtése. Ki tudja, miért, a meg nem erősített városi legenda szerint egy korai reklámanyagon nagy B-vel írták a típusnév utolsó betűjét, és innentől kezdve kitörölhetetlenül rajta ragadt a Škoda nagyautóján, hogy szuperbé a neve. Pedig nem az, nagyon nem.

Tévhit, hogy az első generációs Superben külön írták volna a B betűt

A nevének eredete egyébként az 1930-as évekre nyúlik vissza, a Škoda már akkor gyártott Superb néven egy fényűző limuzint, és nem véletlenül nevezte el így. A superb ugyanis egy teljesen hétköznapi, közismert angol szó, a jelentése remek, nagyszerű. Csak ugye magyarul több értelme volt a szupernek, meg aztán mi az a B ott mögötte, nem?

Tehát még egyszer: szuperb, és nem szuperbé
Már ennek a fenséges Škodának is Superb volt a neve 1939-ben, a neve a latin superbus (pompás) szóból ered

Szerencsére, mint a listánk többi tagjával, úgy ezzel is egyre inkább leszámolhatunk. A nagy Škodának tehát, amelynek hamarosan bemutatják a negyedik generációját, egyszerűen szuperb a neve.

Téged melyik rosszul mondott autónév akaszt ki a legjobban?

Nem déjszia!

Az autónevek helytelen kiejtése persze egyáltalán nem magyar sajátosság. Az amerikaiak gyakran ejtik porsnak a Porschét, és ha sokat nézted Jeremy Clarksonék műsorát, akkor tudod, hogy ők a Daciát és a Lanciát nem dácsiának és lancsának ejtik, hanem déjsziának és lansziának.

Ez is érdekelhet:

Ismered az autómárkák emblémáinak eredetét? Tudd meg ezzel a kvízzel!

Még az autórajongóknak is feladhatja a leckét a kvízünk néhány kérdése.

Hét neves márka, amit beolvasztottak az autógyártók

A listánk néhány tagja jobb sorsot érdemelt volna.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Csodás szupersportautó az Aston Martin Valhalla

Majdnem kész volt, de elkaszálták a BMW dögös sportautóját

Amikor a világ legnagyobb autóversenyzői a Népligetben nyomták

További cikkeink a témában