Az eredeti cél teljesült, de a kezdetben sem elég finoman kidolgozott szabályzás hibái még nyilvánvalóbbak lettek az évek alatt. Települések sora vonja meg a kedvezményeket, az állam hat éve egyeztet önmagával, Budapest lépni akar.

Hamarosan megszűnhet a zöld rendszámos autók ingyenes parkolása Budapesten is – nagyot futott a hír a magyar médiában decemberben, már ha hírnek nevezhetjük azt, hogy a nem épp közismert Magyar Elektromobilitási és Technológia Egyesület az Országos Sajtószolgálaton keresztül kiadott a témában néhány mondatot. A december 13-i közleményben arra hivatkoznak, hogy miután sok településen már a zöld rendszámos járműveknek is fizetős lett a parkolás, „értesüléseik szerint” a téma Budapesten is „napirendre kerülhet”.

Ez nemcsak a zöld rendszámos autókat tulajdonlókat érdekelné, hanem azokat is, akiket zavar, hogy sokszor több száz lóerős benzinmotorral szerelt, ám zöld rendszámra jogosult plug-in hibridek ingyen parkolhatnak – ezért vették át annyi helyen a közleményt, annak ellenére, hogy nagyjából annyi tényalapja volt, mint hogy

csökkenhet az infláció!

Előbb-utóbb csökkenni fog, és bizonyos, hogy a zöld rendszámos autók ingyenes parkolása is megszűnik valamikor Budapesten. Az elektromos autóké egyelőre nem – adott ki némileg magyarázkodó, újabb közleményt december 15-én, tehát két nappal később a Magyar Elektromobilitási és Technológia Egyesület, miután a Portfolio megtette, amit az egyesület nem: megkérdezte a Fővárosi Önkormányzatot.

„Nincs napirenden olyan javaslat, ami megszüntetné az elektromos autók ingyenes parkolását”

– válaszolták, megemlítve, hogy ha belátható időn belül központilag nem rendezik az „álzöldrendszámos autók” kérdését – nyilvánvalóan a nagy teljesítményű plug-in hibrideket értve ez alatt –, akkor „érdemes lehet mérlegelni”, hogyan lehet az ingyenes parkolásukat úgy „felülvizsgálni”, hogy a „valódi zöld rendszámos” autók parkolása továbbra is ingyenes lehessen.

Ford Explorer. 2,5 tonna tömeg, 457 lóerő rendszerteljesítmény, zöld rendszám (Fotó: Tóth István)

Egyelőre tehát Budapesten marad az ingyen parkolás zöld rendszámmal. A kérdéssel mégis érdemes foglalkozni, mert az utóbbi időben tényleg sok szó esik alapvető(nek hitt) helyzetek és jogok megkérdőjelezéséről. (Lásd még: a pesti rakpart lehetséges lezárása, a Lánchíd ideiglenes autómentességének esetleges véglegesítése, legújabban pedig a Levegő Munkacsoport parkolásidíj-emelési és benzinesrobogó-kitiltási ötlete.)

A zöld rendszám hét éve

Zöld rendszámot 2015 augusztusától lehet igényelni a tisztán elektromos hajtású (5E környezetvédelmi osztály), nulla emissziós (5Z), valamint a legalább 25 kilométeres elektromos hatótávú, külső töltésű (5P, 5N) hibrid gépkocsikra. Akkoriban ez – a Totalcar által közölt Carinfo-adatok szerint – 228 Magyarországon regisztrált elektromos autót és néhány tucat plug-in hibridet érintett, és eleinte azt sem lehetett tudni, milyen előnyöket kapnak majd a zöld rendszámosok.

A cél az volt, hogy a kisebb környezetterhelésű, de drágább és – a villanyosok esetén – macerásabb üzemeltetésű autók elterjedését segítsék. Híre ment, hogy a buszsávot is használhatják majd a zöld rendszámosok, de ilyen szabály sosem létezett, regisztrációsadó-, teljesítményadó- és cégautóadó-mentességet viszont kaptak, nem kell utánuk átírási illetéket fizetni, sok városban ingyen parkolhattak-parkolhatnak. Ráadásul évekig az utcai töltőoszlopokról is térítésmentesen lehetett tölteni az autókat – ma már ez többszörösen elképzelhetetlen.

Honda e, az ideális villanyautó mintapéldánya. Kis méret, kis akkupakk, kis fogyasztás (Fotó: Rácz Tamás)

A jogalkotóknak is egész korán – bár így is későn, a rendelet megalkotása, elfogadása és hatályba lépése után – feltűnt, hogy talán egy 333 lóerős, háromliteres, V6-os turbós benzinmotorral szerelt Porsche Cayenne-en inkább irritáló, mint indokolt a zöld rendszám, csak azért, mert van egy 95 lóerős villanymotorja és egy nem egész 11 kWh kapacitású aksija is. A szabályok szigorításának tervéről, az előírt 25 kilométeres csak elektromosan megtehető hatótáv értékének növeléséről, illetve a szén-dioxid-kibocsátás maximalizálásáról számolt be az Origónak a Nemzetgazdasági Minisztérium, „a tervezett változtatásokról jelenleg is tárcaközi egyeztetés folyik”, mondták. Nem mehet túl simán a dolog, ez ugyanis 2017 elején, tehát hat éve volt.

Lehet fogadni, hogy ez történik meg előbb, vagy az utakon lévő, sok tízezer elektromos rollerről sikerül majd tudomást venni a KRESZ-ben. Vagy körbeér végre az M0.

Tavaly október végéig 60 132 zöld rendszámot adtak ki Magyarországon – az azóta megszűnt – Technológiai és Ipari Minisztérium tájékoztatása szerint. Bár 2021 augusztusától az elektromos motorkerékpárok is kaphatnak zöld rendszámot – a rendszer átgondoltságát jelzi, hogy addig nem kaphattak, ellentétben a két és fél tonnás, plug-in hibrid SUV-kkel –, a hatvanezres szám túlnyomó része személyautó, a teljesen elektromosok száma tavaly ősszel lépte át a harmincezret. Villanyos motorkerékpárból akkor 250, elektromos teherautóból több mint 1800 volt forgalomban, zöld rendszámos buszokból egy éve száz darab közlekedett.

Az elektromos autók forradalmian új akkutechnológia híján nem lettek olcsóbbak, jócskán drágultak viszont a hagyományos, belsőégésű motorral hajtott kocsik, és mivel a villanyosok hatótávja már tényleg gond nélkül lehetővé teszi nemcsak a városi, de akár a napi ingázós használatot is, egyre inkább alternatívát jelentenek. Nem kell már vadászni a nyilvános töltőket, elég sűrű a hálózat – pech, hogy mire tisztességesen kiépült a rendszer, iszonyatosan megdrágult az áramtankolás –, otthoni töltéssel viszont még a lakossági piaci, vagyis a rezsicsökkentett kereten túli áron is bőven olcsóbb elektromos autóval járni, mint egy benzinessel vagy akár egy dízellel.

Nemcsak a rendszer igazságtalansága – négyliteres fogyasztással járó Toyota Prius fehér rendszámmal kontra villannyal soha nem töltött, húsz liter benzint égető, plug-in hibrid SUV zöld rendszámmal –, hanem a zöld rendszámos járművek mennyisége miatt is biztosan tovább csökkennek majd a nekik nyújtott kedvezmények.

A zöld rendszám bevezetésének célja tulajdonképpen teljesült:

segítették az elektromos és az elvben legalább 25 kilométer elektromos hatótávolságú plug-in hibridek elterjedését.

Ha a változtatásokat szakmai alapokon tervezik, akkor a valós helyi károsanyag-kibocsátás lehetne a fő szempont. Akkor a villanyautók biztosan nyerők lennének, a Fővárosi Önkormányzat által „álzöldrendszámosnak” nevezett túlméretezett járművek kiesnének, és akár a most fehér rendszámos, kisebb teljesítményű és kibocsátású, nem plug-in hibridek is kaphatnának kedvezményt.

Meglátjuk, így lesz-e.

Szerinted mi lesz a zöld rendszámos járművek kedvezményeivel néhány év múlva?

(Nyitókép: Hyundai Ioniq 5 villanyautó Tóth István fotóján)

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Magyar lakásba magyar bútort – és ne is akármilyet, minőségit!

Magyarország ásványvíz-forrásai túracélpontnak is tökéletesek

A mesterséges intelligenciával az otthoni wifid is megtáltosodik

További cikkeink a témában