Számítottunk rá, hogy kupéformájú változatban is elkészül a Q5 új generációja, de arra talán nem, hogy ennyire jól néz majd ki. Az Audi azoknak ajánlja, akik igazából nem is SUV-t akartak, de végül mégis mellette kötnek ki.

Lehet fejtegetni, hogy melyik márka találta fel a kupéformájú szabadidő-autót, de az biztos, hogy ma már nem lehet meglenni nélküle a piacon, a nagyobb gyártók többféle méretben is tartanak belőle, és nem csak a prémiumok. Az Audi egy kicsit kivárt vele, de aztán beadta a derekát, és mostanra a Q3-ból és a Q5-ből is kínál lejtős hátú változatot. Most az utóbbiból jött el a generációváltás ideje, és a dizájnja mellett a technika is érdekes az új Q5 Sportbackben.

Az SUV után kevesebb, mint három hónappal érkezett meg a Sportback az új Q5-ből. Lent az elődök, az első Q5-ből még nem volt Sportback, a második generációból pedig 2020-ban, a ráncfelvarrással mutatkozott be

2008-ban megjelent első generációjából még nem volt Sportback változat, de a Q5-ből így is több mint 1,6 milliót adtak el. 2016-ban érkezett a minden téren jobb második széria, amiből mostanáig több mint 1,1 millió ment el, ezzel az Audi egyik legkeresettebb modelljévé lépett elő. Az idén bevezetett harmadik generációjának fejlesztését ezért nem vették félvállról, mindent beleadtak, hogy legalább olyan nagy dobás legyen, mint az A4-et váltó új A5.

Nem elektromosnak szánták

Minden esélye megvan rá, hiszen az A5-höz hasonlóan az új Q5, és annak Sportback változata is arra az újonnan fejlesztett PPC platformra épül, amit még az elektromos autók terjedése közepette is eleve belsőégésű motoros modellekhez fejlesztettek ki. A platform sokoldalúságát mutatja, hogy alacsony és magas karosszériás típusokat is lehet rá építeni, és kompatibilis a legmodernebb hibrid hajtásokkal és vezetéstámogató rendszerekkel.

Mostanra a kínálat megkerülhetetlen részévé vált a Sportback, a nagyobb európai piacokon minden második Q5-öst kupéformájú változatban adtak el, ezért az Audi alaposan kidolgozta az új generáció dizájnját. Mint a bemutatóján Juan Carlos Huerta Martinez, az Audi formatervezője elmondta, a Q5-ből a legjobb részeket vették alapul, megtartották a dinamikus stílusát, és egyszerűen még jobbat alkottak belőle.

Megnyerőbb külső

Nekem nem jött át az előző Q5 Sportback, de az új generáció első pillantásra is megnyerőbb lett. Gondosan formált idomai eltalált arányú karosszériát takarnak, magasabbra húzták a hátsó lámpákat, hangsúlyosabb a vállvonal, és a fényszórók is feljebb kerültek. Nem osztottak, mint az manapság divatos, de egészen szűkre húzták, a felső részben a nappali menetfénnyel, aminek a mintáját nyolcféle változat közül választhatjuk ki a menüben.

Nyolcszög alakú hűtőmaszkjáról azonnal Audinak ismered fel, és már a rács mintája is izgalmas, kiviteltől függően eltérő, a legjobban talán az L-alakú betétekkel mutat. Kerekei legalább 18, de akár 21 colosak is lehetnek, és hogy mennyit számít a dizájn: csak az utóbbi méretből hétféle közül lehet választani.

Letisztultak a vonalak a hátsó szélvédő körül, amivel harmóniát áraszt a Q5 Sportback, főleg az első képeken látható klassz színekben.

Fontos szerep jut a fényeknek a Q5 Sportbacken, a változtatható nappali menetfényről már írtunk, és a fényminta a hátsó lámpákon is változik, amelyeket a jelenlegi divat szerint fénycsíkkal kötöttek össze, és amelyek az OLED technológiával látványos animációra képesek az autó nyitásakor és zárásakor. A hátsó nézetet még dögösebbé teszi, hogy mostantól nincsenek kamu vagy rejtett kipufogók az Audinál, csak valódi, forró kipufogócsövek.

Igényes és elég tágas

Berendezése ismerős lehet annak, aki ült már a nemrég bemutatott A5-ben vagy Q6 e-tronban, azokhoz hasonlóan egy jó minőség, igényes belső megalkotása volt a dizájnerek célja. Új kormánykereke mögött panorámakijelzőnek hívják a 11,9 colos műszeregységből és a 14,5 colos érintőképernyőből álló panelt, és még az első utas elé is került egy 10,9 colos kijelző, hogy azt nyomkodja, ne a vezetőnek szánt képernyőt menet közben.

Mint az elődjénél, úgy az új Q5 Sportbackben sem kell kompromisszumot kötni a térkínálatban csak azért, mert a kupés lejtésű változatot választjuk. Csomagtere már alapesetben is 515 literes, a hátsó ülések ledöntésével 1415 literesre bővíthető, és a helyigényes technika miatt csak az SQ5 Sportbackben kell megelégednünk 470 literrel. A tetővonal ugyan a B-oszloptól lejt, de a rafinált belső kialakításának köszönhetően 190 centis utasok is elférnek hátul.

A hibridektől az SQ5-ig

Hagyományos formájú testvéréhez hasonlóan bevezetésekor háromféle motorral lesz elérhető a Q5 Sportback. A 2.0 TFSI teljesítménye 204 lóerő, a hétfokozatú duplakuplungos váltó széria, az összkerék-meghajtás opció, míg a 2.0 TDI szintén 204 lóerős, de itt már a quattro hajtás is szériaként jár. Szintén széria a 48 voltos mild hibrid rendszer, ami nem is annyira mild, mert 24 lóerővel képes beszállni a hajtásba, még dinamikusabbá téve az autót.

Hamarosan jönnek a plug-in hibridek, kétféle teljesítménnyel, 299 és 367 lóerővel,

az elődénél nagyobb akkumulátorral és 80 kilométer körüli elektromos hatótávval, de részleteket csak később, a piaci bevezetésekor árulnak el. Tisztán elektromos változata nem lesz a Q5 Sportbacknek, arra ugyanis ott az új Q6 e-tron, ami szintén kérhető Sportback karosszériával, jobb aerodinamikával és egyben nagyobb hatékonysággal.

Legizgalmasabb változata az új SQ5 Sportback, ami értelmet ad a sportos stílusú, kupéformájú karosszériának.

Az SQ5-nek a külső és belső megjelenése is egyedi, de a legjobban a motorházfedél alatt lévő háromliteres V6-os turbómotorért lehet szeretni, ami 367 lóerős teljesítményre képes. Az alapmodellhez képest opció a sportfutómű, ami az SQ5-ben széria, és felárért légrugós felfüggesztést is lehet kérni, ami prémiummárkához illő igényesség.

Azt mondják az Audinál, hogy a Q5 Sportbacket olyan vevőknek szánják, akik igazából nem is akartak SUV-t, de végül megfogta őket az autó sokoldalúsága, és persze a dizájnja. Azt is ígérik, hogy a kevesebb csomagba rendezett temérdek extrával konfigurálni is könnyebb lesz, és erre már nem kell sokat várni, idén decembertől rendelhető, az első példányok pedig a jövő év első felében érkeznek az utakra az Audi következő sikermodelljéből.

Ez is érdekelhet:

Pontosan ott lett jobb az új Audi Q5, ahol már nagyon kellett

Hagyományos formátumban, de teljesen új műszaki alapokkal itt az Audi legnépszerűbb szabadidő-autója, az új Q5-ös, és a hathengeres SQ5 TFSI.

Piacot akar robbantani az új Audi Q6 e-tron

Az Audi mindent bevetett, hogy az övék legyen a legjobb elektromos SUV a középkategóriában.

Ez lesz a következő nagy dobás – Audi A5 és S5

Alapjaiban új autó az A5-ös, és pontosan olyan, amilyennek egy Audinak lennie kell.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Így lettem villanyborotva-hívő – Braun S9 Pro+-teszt

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

További cikkeink a témában
Mutatunk egy őszi fesztivált, ami az újbort és a libás ételeket ünnepli
Hirdetés