Párizsban háromszorosára emelhetik az SUV-k parkolási díjait, ugyanakkor más kategóriák autói is egyre szélesebbek.
Az Európában eladott új autók átlagosan kétévente egy centiméterrel szélesebbek – derült ki a Transport & Environment (T&E) kutatásából, ami szerint a tendencia folytatódni is fog, hacsak a döntéshozók nem szabályozzák a kérdést.
Az új autók szélessége az EU-ban jelenleg átlagosan 180 cm – ez a szabványos minimális szélesség az európai utcai parkolókban –, míg a tavaly eladott új autók fele ennél szélesebb.
Ezek a járművek aztán rálógnak a járdára, az úttestre vagy akár mindkettőre – mondja a jelentés. Egyes luxus SUV-ok szélessége már meghaladja a kétszáz centit, azaz még a normális parkolókban is alig marad hely mellettük mindkét oldalon. Az EU 255 cm-re korlátozza a járművek szélességét, de ezt a szabványt még az 1990-es években vezették be buszokra és teherautókra, tehát nem sima személyautókra szánták.
Párizs lehet az első európai nagyváros, ahol a lakók megfizethetnek a túl széles autóikért: február 4-én népszavazást tartanak arról, hogy támogatják a SUV-okra kivetett magasabb, háromszoros parkolási díjakat. Ugyanakkor nemcsak a városi terepjárók, de más kategóriák autói is szélesebbek lettek az elmúlt évtizedekben.
Arról, hogy mi a baj a SUV-okkal a puszta méreten túl, és mi az, ami a közhiedelemmel ellentétben nem baj velük, itt foglalkoztunk részletesen:
„A brit Tyre Extinguishers nevű mozgalom aktivistái (...) a SUV-gyűlölet jegyében engedik le a SUV-ok kerekeit a nagyvárosokban, a szélvédőre pedig tájékoztató cetlit tesznek arról, hogy pontosan mi is a bajuk a szabadidő-autókkal” – írtuk akkor, majd kitértünk a SUV-ok okozta vélt és valós környezetterhelés kérdésére.
(Nyitókép: Autóforgalom a kanadai Champlain hídon, Unsplash, illusztráció)
Ez is érdekelhet: