Egy konnektorról tölthető hibrid kompakt szabadidőautó és egy kis elektromos crossover érkezett a hazai piacra a DS-től.

A PSA-konszern prémiummárkája, az immár 11 éves DS legnagyobb problémája ma is az, hogy alig ismerik az emberek. A modern autóipar rugalmas gyártástechnológiájának köszönhetően viszont ez az ismeretlenség nem kell, hogy megakadályozza a céget abban, hogy a legfrissebb technikai trendeknek megfelelő modelleket mutasson be. Istenem, ha nem veszik, majd nem gyártjuk, gyártunk helyette Peugeot-t, Citroënt vagy Opelt, de ha mégis vennék, hát mi bizony bármikor tudunk adni elektromos és konnektorról tölthető hibrid DS-t!

Ezzel a gondolattal készülhetett el az a két, itthon zöld rendszámmal felszerelhető kocsi, amelyeket már Magyarországon is meg lehet venni, készletről akár azonnal, gyártásból rendelve legfeljebb négy hónap várakozással. Mi pedig megnéztük őket és csaptunk velük egy gyors fordulót a hazai sajtóbemutatón.

DS 7 Crossback E-Tense

A nagyobbik DS az egyelőre létező két modellből a PScsoport úgynevezett EMP2-es LEGO-készletéből épül, méretében, technikájában a Peugeot 3008, a Citroën C5 Aircross és az Opel Grandland X testvére, elegánsabb ruhában. Az E-Tense pedig a típusjelzésben arra utal, hogy ez egy villamosított példány, amelyben két villanymotor és egy kétliteres turbós benzinmotor dolgozik együtt vagy külön-külön, a vezető kénye-kedve szerint.

DS7 Crossback E-Tense: 300 lóerős benzines-elektromos plug-in hibrid, WLTP-szabvány szerint 58 km elektromos hatótávolsággal

A részletek szépek, az összhatás kicsit gömbölyded, barokkos

A technika pont ugyanaz, mint amit nemrég az Opel Grandland X-ben próbáltunk ki. Röviden a lényeg: a hátsó ülések alatti 13,2 kWh kapacitású akkumulátor az egyaránt 109 lóerős elülső és hátsó villanymotorral önállóan is képes mozgatni a kocsit, egész jó, városban teljesen elfogadható dinamikával, akár 135 km/h végsebességig. Normál használat mellett vegyes üzemben 40-50 km tisztán elektromos haladás a reális egy töltéssel, de kis tempóval, finoman haladni akár a hivtalos 58 km-es katalógusadat (WLTP) is elérhető.

Ha a vezető lepadlózza a gázt vagy az üzemmód-választóval átkapcsol hibrid vagy sport módba, akkor felmorran a 200 lóerős benzinmotor is és elérhetővé válik a 300 lóerős rendszerteljesítmény. A benzines és elektromos motorok valamint a nyolcfokozató automata váltó összehangolása ugyan igényel némi időt, de ha sikerül néhány tized másodperc alatt végre összeterelnie a ménest az elektronikának, a DS 7 pont úgy lódul meg, ahogy ekkora teljesítménytől és 520 Nm össznyomatéktól, na és persze a négykerékhajtás által biztosított hatékony tapadástól elvárható.

Hangulatos, lágy, kellemes érzés üldögélni benne

Íme, a kétfedeles autó! Balra az elektromos töltő sapkája, jobbra a benzintanknyílás

A DS 7 E-Tense akkuját 7,2 kW-os fedélzeti töltőelektronika szolgálja ki. A kocsihoz a forgalmazás első heteiben ajándékba jár az otthoni garázsba felszerelhető wallbox, ami, ha megkapja a 32 amperes betáplálást, kevesebb mint két óra alatt tudja feltölteni a teljesen lemerült akkumulátort.

A plug-in hibrid hajtás körül a DS 7 kellemes, pihepuha, érdekes belső kialakítású és ha nem is csúcs-prémium, de azért valóban prémiumhatású kompakt szabadidőautójának szolgáltatásait élvezhejük. (Igazából a kocsit teljes nevén DS 7 Crossback-nek kéne hívni, de mivel másmilyen DS 7 egyelőre nincs, a kissé fura, akár kereszteshátúra is fordítható, de persze inkább a terepjárós, crossoveres jellegre utaló kitételt talán mellőzhetjük.) A hibridváltozatban alapáron jár egy egész csomó kényelmi felszerelés, benne az utat a kocsi előtt kamerával pásztázó, a kátyúkra az elektronikusan hangolható csillapítású futóművet felkészítő rendszer, ami ugyan közel sem olyan hatékony, mint az S-Merci hasonló cucca, viszont a DS 7 nem is kerül annyiba.

A DS7 erőssége, hogy gyönyörűek a fényei, lámpái

A hazai listaár 16,19 millió forintról indul, de a többféle alaphangulattal rendelhető, gazdag extralistáról csinosítható kocsi alku előtti ára persze jóval húszmillió fölé is vihető. Akit érdekel a kocsi, itt megnézheti a teljes extralistát és a részletes műszaki adatokat (pdf).

DS 3 Crossback E-Tense

A kisebbik DS, a 3-as Crossback E-Tense verziója nem hibrid: ez egy új tisztán elektromos autó. A Peugeot 208 és Opel Corsa műszaki alapjaira épülő kis prémium crossover értelemszerűen az azokban már bemutatott villamos technikát kapta meg, vagyis egy 50 kWh kapacitású lítium-ion akku került a hasa alá, az első kerekek hajtásáról pedig egy 136 lóerős, 260 Nm leadására képes elektromos motor gondoskodik.

DS3 E-Tense: aranyos, vagány luxusapróság tisztán elektromos hajtással

Az akku váltóáramú töltéssel egyelőre csak 7,2 kW teljesítménnyel tölthető, de a márciusi gyártástól már elérhető lesz a 11 kW-os töltés is, amivel akár a nálunk elterjedt utcai AC-oszlopokról, akár egy otthoni wallboxról 5-6 óra alatt fel lehet majd tölteni a kocsit. Ha pedig gyorsabban kell az energia, megfelelő egyenáramú gyorstöltőről 100 kW-tal is mehet a töltés, ami azt jelenti, hogy a lemerült akku kb. 30 perc alatt tölthető 80%-ra (az egyenáramú gyorstöltés sajátossága, hogy az utolsó 20%-ra nagyon belassul a folyamat), vagyis 200-250 kilométernyi hatótáv tölthető a kocsiba kevesebb mint félóra alatt.

Budapest-Debrecen egy töltéssel, ott egy félórás rátöltés (ha találunk szabad CCS-töltőt), majd vissza: egy ilyen túra nem probléma a DS 3 E-Tense-nek. (Vagy nak. Franciásan ugyanis ö-tansz lenne a kiejtés, de a gyári zsargonban is angolosan í-tensz-nek mondják, szóval ahogy tetszik.)

Tengelytáv: 2558 mm

Otthoni töltővel egyelőre csak 7,4 kW-tal tölthető, de heteken belül rendelhető lesz 11 kW-os AC-töltéssel is

A fronthajtás miatt a nagy nyomaték, főleg kanyarodva indulásnál hajlamos inkább csak a gumit koptatni az első pillanatokban, de ha megvan a tapadás, a kisautó élvezetesen gyorsul, az alacsony súlypont miatt pedig a kanyarokban is stabil és ügyes. A 9,1 másodperces 0-100 km/h azért cseppet sem lélegzetelállító, de a nagy akkuval üresen is másfél tonna feletti tömegű kisautótól nem rossz érték. A DS 3 többi, az elektromos hajtástól független része pedig ugyanaz az izgalmas külső és belső hangulatvilágú, jó minőségű, de kisebb-nagyobb ergonómiai bosszantásokat azért időnként elsütő kiskocsi, aminek benzinnel vagy dízellel is megszerettük.

Egy kicsit szokni kell a rombuszmintás kezelőpanelt, de érdekes módon nem rosszabb az ergonómia a többi PSA-modellénél

Az eleve prémiumosra belőtt árat az elektromos hajtás természetesen alaposan megnyomja, így még a másfél milliós állami támogatással együtt is 11 millió forintról indul az árlista. (Az extrákat és műszaki adatokat tartalmazó pdf itt nyitható meg.)

Tetszenek a DS-ek? Akkor ez is érdekelhet:

Füst, Fény, Hollywood

Magasélet

Tech
Tech
Tech
Highlife
Highlife
Highlife
Otthon
Otthon

Hírlevél feliratkozás

Iratkozz fel a hírlevelünkre, és mi minden héten érdekes, szórakoztató sztorikat küldünk neked a világból.