Szokatlan hirdetés tűnt fel az olasz ingatlanos oldalakon: eladóvá vált a grugliascói autógyár, amit a Bertone építtetett az ötvenes évek végén, és ahonnan a múlt év végéig Maseratik kerültek ki – ennek kapcsán meséljük el az üzem történetét.

Giovanni Bertone 1912-ben alapította műhelyét Torinóban, ahol lovaskocsikat épített és javított három munkásával. A huszadik század elején ugyanis az autók még ritkaságnak számítottak az északolasz városban, és a Bertone által épített lovaskocsik minőségükkel és strapabírásukkal is kitűntek a többi közül. A világháború kitörése azonban nehéz időket hozott számára, ezért Bertone kénytelen volt bezárni az üzletét. A háború után lovaskocsik helyett autókkal kezdett foglalkozni, az 1920-ban újra megnyitott cége húsz főt alkalmazott.

A válság és a háború sem törte meg

A húszas években Torinó az olasz autóipar központjává vált, a Bertone pedig a kor szinte összes autógyártójával kapcsolatban állt, a legfontosabb partnere a két legnagyobb torinói gyártó, a Fiat és a Lancia volt. Vincenzo Lancia felismerte, hogy Giovanni Bertone képzett mesterember, aki előtt nagy jövő áll, ezért az autóinak alvázára teljes karosszériák gyártásával bízta meg, amire a korabeli cégek nem mindig voltak felkészülve, ez pedig fényes karrier kezdetét jelentette Bertone számára. A cége a tehetős ügyfeleknek is gyártott fényűzően egyedi karosszériákat.

Torinói utcakép 1912-ből: autó még nem sok volt
Az áramvonalas Fiat Ardita volt a Bertone belépője az autógyártás világába 1934-ben
Az Aprilia volt Vincenzo Lancia utolsó remekműve a halála előtt, az autóra Bertone tervezett stílusos karosszériát
Sok torinói autógyártót térdre kényszerített az 1929-es gazdasági válság, de Giovanni Bertone talpon maradt,

és egyre sikeresebbé vált: merész újításaival és elegáns alkotásaival szerzett magának hírnevet. 1933-ban az akkor 19 éves fia, Giuseppe – mindenkinek csak Nuccio – is dolgozni kezdett apja cégénél, és mivel a Bertone már haszonjárművek gyártásával is foglalkozott, új üzemre volt szükségük: a Corso Peschierára költöztek, ahol már ötvenen dolgoztak. A második világháború alatt mentőautókat gyártottak, ami még a nyersanyag és a munkaerő hiánya miatt sem állt meg.

Mario Revelli de Beaumont tervezte és a Bertone építette az Alfa Romeo 6C 2500 SS Coupét, amiből ez az egy példány készült 1942-ben
A Bertone standja az 1953-as torinói autószalonon, balra a B.A.T. 5 tanulmányautóval
Minden idők egyik leggyönyörűbb Alfa Romeója, a Giulietta Sprint igazi siker lett

A háború után hosszan tartó, lassú újjáépítés indult, az autógyártók folyamatosan növelték a termelést, és a karosszériaüzemek is munkába álltak. Az ötvenes években érkeztek a Bertone első külföldi megrendelői, az MG és a Bristol, majd 1954-ben a torinói autószalonon bemutatkozott a Nuccio Bertone által tervezett Alfa Romeo Giulietta Sprint, amiből eredetileg csak ezer darabos szériát terveztek, végül akkora sikert aratott, hogy 1965-ig közel 40 ezer példánya készült, ez pedig végképp ismertté tette a Bertone nevét.

Szédítő koncepciók, felfutó gyártás

Az Alfa Romeóval folytatott kapcsolat csúcsát a Berlinetta Aerodinamica Tecnica (BAT) koncepcióautók jelentették, amivel az autótervezés és az aerodinamika határait feszegették. Szintén az áramvonalas karosszériájával aratott sikereket az Abarth 750 Record, amit egy Fiat 600-asból építettek, és a monzai pályán tíz világrekordot állítottak fel vele. Mivel 1957-től az NSU Sport Prinz gyártását is elvállalta a Bertone, a gyára ismét kicsinek bizonyult. 1959-ben nyitott meg az új üzem Torinó külvárosában, Grugliascóban, 550 alkalmazottal.

Marcello Gandini és Nuccio Bertone elég sikeres párost alkottak
A B.A.T. koncepcióautókkal az autódizájn mesterműveit alkotta meg a Bertone
Csinos sportkupé volt a Simca 1000, aminek a gyártását is a Bertone végezte

Az ötvenes-hatvanas években olyan sportautókon dolgozott a Bertone, mint az Aston Martin DB4 GT, az Iso Grifo és a Maserati 3500 GT, míg a gyárban a Simca 1000 Coupé és a BMW 3200 CS termelése indult be.

A cég számára fordulópontot jelentett a Fiat 850 Spider megjelenése, amelynek sikere láttán napi 120 darabra növelték a gyártási kapacitást,

1972-ig összesen 140 ezer példány készült belőle. Ferruccio Lamborghinivel kötött megállapodása nyomán született a Miura és az Espada, és 1967-ben jelent meg az Alfa Romeo Montreal és a Fiat Dino Coupé is.

Nuccio Bertone a formatervező stúdiójának emlékezetes alkotásai körében
1970-re a Bertone már ezerötszáz alkalmazottat foglalkoztatott, a grugliascói gyár területe elérte a 267 ezer négyzetmétert.

Az ebben az évben bemutatott Stratos Zero koncepcióval a Bertone formatervezői mérföldkövet alkotott, majd a következő évben megjelent a Lancia Stratos, ami a rali-világbajnokságon is sikereket aratott. A 850 Spider örököseként jött ki a Fiat 128-as alapjára épülő, de középmotoros X1/9, amely hasonló népszerűségnek örvendett, 1988-ig összesen 160 ezer darabot gyártottak belőle.

A Gandini által tervezett 1969-es Autobianchi Runabout előlegezte meg a Fiat roadsterét
Gandini munkája volt a középmotoros X1/9, amit a Fiat után a Bertone is kínált saját neve alatt

Időközben a Bertone a Volvo számára elkészítette a 262 C-t, amelynek gyártása

a karosszéria összeszerelésétől a végső tesztelésig a Bertone üzemében készült, és ennek óriási szerepe volt abban, hogy a cég önálló autógyártóvá váljon.

A nyolcvanas évek elejétől az X1/9-et és a Ritmo Cabriót, majd a BMW-motoros, Daihatsu-alapú Freeclimbert már a Bertone márkaneve alatt forgalmazták, azaz a Bertone már az értékesítésért is felelős volt. A Volvo számára pedig elkészült az elegáns kétajtós 780-as, amelynek formaterve és teljes gyártási ciklusa is a Bertone munkája volt.

Teljes értékű autógyártó

A nyolcvanas évek végén indult a Bertone együttműködése a GM-mel, amelynek értelmében a Kadett Cabriolet gyártása az olasz üzemben kezdődött. A közös munka pedig a későbbi generációkkal is folytatódott, így az első Astra kabrióváltozata, valamint a kétezres években az Astra Coupé és Cabrio is Grugliascóban született meg. 1993-tól itt készült a Fiat Punto Cabrio is, mindkét modell esetén a fényezés, az összeszerelés és a tesztelési folyamat is a Bertone munkája volt. Az olasz gyártók közül elsőként kapták meg az ISO 9001-es minőségi tanúsítványt.

Nuccio Bertone és stúdiója büszkesége, a Citroën XM, amely 1990-ben az év autója lett
Az első Astra, sőt már a Kadett kabrióváltozata is a Bertone gyárában készült
A hátsó kerék előtt lévő embléma mutatja, hogy a dizájn és a gyártás is a Bertone munkája

A sorozatgyártás felfutásával sem fordított hátat az egyedi karosszériáknak a Bertone, a kilencvenes években olyan prototípusok készültek, mint a Porschére épülő Karisma, a Lancia Kappából készült Kayak, az Opel Calibra alapjára tervezett Slalom, vagy a Fiat Brava platformjára épített Enduro.

Nuccio Bertone a ’97-es genfi autószalon előestéjén hunyt el, és a következő években a lassú hanyatlás útjára lépett a cége.

A Fiat már nem rendelt kabriót az új Grande Puntóból, és az Alfa Romeo GT gyártását sem a Bertone kapta meg.

Suagnà néven 2007-ben azért készített egy koncepciót a Bertone, hogy milyen lenne a Grande Punto kabrióváltozata
Az Alfa 145-re épült SUV koncepciója volt a Sportut, genfi bemutatóját elhomályosította Nuccio Bertone halála

Az ezredforduló után az új Panda tervezése volt a Bertone egyetlen nagyobb feladata, a feltörekvő kínai gyártók megbízásai pedig már nem adtak elég munkát a cégnek. A grugliascói gyár megmentése 2008-ban nem sikerült, ezért csődöt jelentett, majd

a következő évben a Sergio Marchionne által vezetett Fiat Chrysler vásárolta meg az üzemet

a Maserati modelljei, a Ghibli és a Quattroporte gyártására. A formatervező stúdió még néhány egyedi autóval rukkolt elő, mint az Alfa Romeo Rapide Jet, de 2014-ben a Stile Bertone végleg bezárta kapuit.

Mike Robinson olyan koncepciókat alkotott a Bertone stúdiónál, amelyek az Alfa Romeo és a Jaguar stílusát újították volna meg
Az Aston Martin shooting brake lett a Bertone egyik utolsó alkotása
A Bertone egykori gyára a Maseratié lett, de a Ghibli és a Quattroporte kifutásával ma már kiürült

A Bertone márka többször is gazdát cserélt, végül a jelenlegi tulajdonosai határozták el, hogy GB110 néven szupersportautót építenek V12-es motorral, a gyártás a tervek szerint 2024-ben indul el. De nem Grugliascóban, az üzem ugyanis éppen eladó. Carlos Tavares, a Stellantis vezére a konszern gyárainak átszervezése során a Maseratik termelését is elköltöztette innen, 2022-ben végleg befejeződött a gyártás a Bertone egykori központjában, és

a helyiek csak remélni tudják, hogy ismét munkát ad majd nekik a számtalan legendás autó egykori szülőhelye.
A GB110 vinné tovább a Bertone nevét, míg a grugliascói üzem akár egy Európába igyekvő kínai gyártóé is lehet

Ez is érdekelhet:

A kedvenc szupersportautóinkra emlékeztet a Bertone GB110

Feltámadt a Bertone, és elég stílusosan teszi.

Bertone három futurisztikus Alfa Romeója együtt eladó

Az ötvenes évek jövőautói ma is fantasztikusak.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!

További cikkeink a témában
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Hirdetés