Évtizedekkel ezelőtt nőtt bele az értékes veterán státuszba a 02-es BMW, aminél aligha van meghatározóbb autója a márkának. Minden, amit ma gondolsz a BMW-ről – és Münchenben ambiciózusan igyekeznek ellene dolgozni – azt az E10-es teremtette meg. Ez a narancssárga 2002 tii pedig az egyik legfinomabb mind közül.

Seregnyi rossz döntés és piszkosul drágán előállítható modellek sodorták a BMW-t egyenesen a Mercedes karmai közé az 50-es évek végére. A csőd szélére került müncheni vállalat azonban Herbert és Harald Quandt befektetésének köszönhetően megőrizhette önállóságát, majd egy olyan modellt fejlesztettek, ami mai napig meghatározza a BMW arculatát.

Teljesen új alapokra, teljesen új motorokkal, teljesen új modelleket terveztek a Quandt család pénzén, köztük a 02-est is.

Először a Neue Klasse néven emlegetett négyajtós szedán jelent meg, melyet a megfizethetőbb és rövidebb tengelytávú E10-es kódú kétajtós modell követett. Már a szedánban is felfedezték a sportos vezethetőséget, de a 02-essel érett be igazán az, amiért a BMW-t ma is ezzel határozzák meg.

Formatervéért a Wilhelm Hofmeister keze alatt dolgozó Georg Bertram és Manfred Rennen felelt. Menetszélnek feszülő cápaorrán függőlegesen áll a jellegzetes hűtőmaszk, kétoldalt pedig rácsozásban ülnek a kerek fényszórók. Sokáig ez az arc jellemezte az összes BMW-t, ahogyan a határozott övvonal és az enyhén lejtős csomagtérajtó. Ezen az 1974-es autón már nem a kör alakú hátsó lámpák vannak, hanem az újabb szögletesek.

Tengelytávja 5 centiméterrel, hossza pedig 25-tel rövidebb a Neue Klassénál.

Intenzívebb vezetési élményéhez azonban az is nagyban hozzájárult, hogy az M10-es négyhengeres motoroknak itt nagyjából 1 tonnás súlyt kellett vinniük. Az 1966-os Genfi Autószalonon még csak az 1600-2 jelzésű modell premierjét tartották meg, de később az amerikai importőr, Max Hoffman hatására (BMW 507 Roadster, Mercedes-Benz 300 SL, Porsche 356 Speedster) nagyobb teljesítményű modelleken is elkezdtek dolgozni.

Ritkasága miatt a 2002 Turbo, tehát a BMW első turbófeltöltős utcai autója igazi elérhetetlen kincs, de a 2002 tii legalább olyan jó fogás. Az M10-es négyhengeres, szívó benzinmotor 2,0 literes változata 130 lóerős és közel 180 Nm nyomatéka van. Ezzel a 02-es kevesebb mint 9,5 másodperc alatt gyorsul 100-ra, végsebessége pedig alulról karcolja a 190 km/órát. Több mint 33 ezer darab készült a 2002 tii kétajtós változatából, de ez nem jelenti azt, hogy ne válna belőle hamarosan olyan veterán, melynek értéke egy új autóéval vetekszik.

Ez is érdekelhet:

Az M2-es BMW útja 170-től 460 lóerőig

170 lóerős 02-es BMW-vel kezdődött, most pedig 460 lóerőnél tart az M2-es BMW.

Csodálatos BMW sportkupé Hans Stuck egykori cégautója

Pont ilyen céges autó illik egy híres autóversenyzőhöz, mint ez a BMW 3.0 CSL.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

További cikkeink a témában
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Hirdetés